Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
A VKI villanyautó-kísérletei

A VKI villanyautó-kísérletei

A Villamosipari Kutatóintézet villanyautó-kísérletei

barkas700-01.jpg

Villany-Barkas, elektromos buggy, hibrid Ikarus – mindezek Magyarországon készültek.

A Villamosipari Kutató Intézet elektromos üzemű járműveiről vajmi keveset lehet tudni. Négyesi Pál (magyarjarmu.hu) megpróbálta összeszedni a mozaikdarabkákat. Magyarországon az első világháború után Budapesten egy villanyüzemű Austro-Daimlerrel indult újra a menetrendszerű buszközlekedés. Szóval kis hazánkban is voltak előzmények. Majd az 1960-as években először Nyugat-Európában, majd a KGST országokban is újból előtérbe kerültek a villanyjárművek. Még a General Motors is próbálkozott: 1966-ban elkészítették az Electrovair II nevű kísérleti járművet. A vasfüggöny innenső oldalán a bolgár Balkancar említhető, amely kisáruszállítókkal és villany-Moszkvicsokkal próbálkozott. Ezen kívül a Szovjetúnió Észt Tagköztársaságában az ETKVL szövetkezetben próbálkoztak műanyagkarosszériás (!) hibridüzemű (!!!) prototípusokkal.

Magyarországon az új gazdasági mechanizmus néven ismert 1968-as átalakítási kísérlet részeként a Villamosipari Kutató Intézet dr Lukács József személyében új igazgatót kapott. „A nagyvárosok levegőjének szennyeződése, a magas utcai zajszint elleni nemzetközi küzdelemhez, továbbá korszerű belsőtéri (postai, egészségügyi, mezogazdasági) szállító járművek fejlesztési igényeihez kapcsolódóan” kezdődött meg 1968-ban a Villamos Technológiák Főosztályán „a járművek villamosításával összefüggő alkalmazástechnikai kutatás” – áll egy 1975-ös cikkben.

tinydupla.jpg

A főosztály egyik osztályvezetője, Denk Rezső vezetésével 1968-ban elkészült a Tiny I nevű 250 kilós, két darab, 2,5 kW-os villanymotorral szerelt nyitott városi kisautó. A Budapesti Nemzetközi Vásáron óriási sikert aratott a 35 km/h sebességre alkalmas, négyszemélyes csöppség (felső kép). Egyes – túlzottan optimista – újságcikkekben már a sorozatgyártás lehetőségét pedzegették. Egy évvel később egy szolnoki cég segítségével elkészült a Hospedit nevű tirisztoros vezérlésű kórházi villamos jármű. Lenti képen baloldalt jól látszik hová feküdhetett a beteg. Valószínű, hogy ezeknek a kísérleti járműveknek a formatervét Cserny József, a korszak ismert designere készítette. Az ő nevéhez több kirándulóbusz, szabadidőjármű stb fűződik – munkásságának feldolgozása sajnos még várat magára.

beteg02.jpg

Denk és munkatársai 1971-ben újabb prototípust készítettek. A szépvonalú Tiny 70 az 1971-es Budapesti Nemzetközi Vásáron jelent meg. Vélhetően Cserny József sugallatára a karosszériát a Magyarországon forradalminak számító üvegszálerősítésű műanyagból állították elő! Erre az ólomakkumulátorok nagy súlya miatt volt szükség.

Ekkor már az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság, a hazai kutatás-fejlesztés legfőbb központja is foglalkozott a kérdéssel. Az „akkumulátoros, tüzelőanyagelemes és primérelemes járművek” című fejlesztési irányhoz kapcsolódóan a Kohó- és Gépipari Minisztérium, az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium társfinanszírozásával 1971-1972 folyamán a VKI munkatársai két ambíciózus projektbe is belevágtak.

barkas5.jpg Az egyik a Barkas B1000 kisáruszállító átalakítása volt. „Kivettük a robbanómotort és a benzintartályt, és helyébe beraktunk egy villamos motort, illetőleg egy villamos energia tárolót, akkumulátort” mesélte egy rádióinterjúban a téma egyik felelőse, Kerényi István. Az első prototípus 1973-ra lett kész. Az eredetileg 1350 kilós jármű tömege 2700 kilóra nőtt, hasznos terhelése egy tonnáról 500 kilóra csökkent. Ez még nem lett volna baj, ám a kisteherautó egy feltöltéssel alig ötven kilométeres távot tudott megtenni. 1975-re elkészült az eredetileg tervezett tízdarabos széria, amelyet a Magyar Posta vett használatba. A Magyar Rádió 1977-es riportjában a Posta Járműtelep egyik dolgozója hitet tett az elektromos Barkas mellett: „nem fáj az embernek a feje. És ugyehát kint is mégis csak tisztább. A lépéstartásban a városban nagyon jó. A sebessége 60-70 km/h, habár csak ötven a megengedett”. Az már ebben a riportban is elhangzott, hogy „nagyon óvatosan kell” a különleges Barkassal bánni, ezért nem csoda, hogy a Posta rövid használat után megszabadult a nehézkes, gyakran meghibásodó villanyautóktól.

Az elektromos Barkasnál is érdekesebb volt a hibrid-Ikarus. Az új Ikarus 200-as széria volt a kiindulópont. Négy éves fejlesztéssel, 1975-re készült el a két prototípus. Ezekről az omnibusz blogon lehet bővebben olvasni. Eközben Denk Rezső még egy utolsó kísérletet tett a Tiny kisautók életben tartására: megvalósíthatósági tanulmányt készített, amelyben főleg a Tiny 70 méreteiből következő előnyöket hangsúlyozta ki: „A hazai viszonyokat figyelembe véve a Zsiguli elfogadható, mint átlagméretű személygépkocsi. Ennek alapterülete 6,7 m2, az általunk megvalósítani kívánt gépkocsi mindössze 3,4 m2 alapterületű… biztosítható [benne] két felnőtt plusz két gyermek viszonylag kényelmes elhelyezése… A számított villamosautó magángépkocsiként használva…egyszeri feltöltéssel legalább egyheti városi üzemet biztosít”. Mire a tanulmány elkészült, már működtek a villany-Barkasok és egyértelmű volt, hogy az akkumulátor-technológia hiányosságai miatt a projekt életképtelen.

kesjar.jpg

Bár a Tiny 70 sem jutott túl az egyedi prototípus szintjén, mégis ez volt az egyetlen olyan kísérleti jármű, amelynek lett utótörténete: Kesjár János Trabant-alapú buggy-ja a kisautóval megegyező, vélhetően a meglevő formák felhasználásával előállított karosszériát kapott.

A Villamosipari Kutató Intézet 1974-ben megállapodott a Csepel Motorkerékpárgyárral villany-robogók fejlesztéséről. Ebből is csak néhány prototípus készült.

panvill.jpg

Néhány éves kísérletezés után a VKI felhagyott az elektromos járművekkel kapcsolatos kísérletekkel. Az új gazdasági mechanizmus kifulladt, az akkumulátor-technológia sem volt megfelelő. Ám az elkészült járművek bizonyítják az akkori hazai mérnökök tehetségét.

Forrás: magyarjarmu.hu (a szerző engedélyével)

A hazai automobilizmus történetéről még többet a magyarjarmu.hu oldalon olvashatunk.

 

1 komment Technikatörténet Tovább
A VKI villanyautó-kísérletei Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
1 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • TELEFUNKEN TELEFUNKEN
  • Az elektronikus navigáció története 9. rész Az elektronikus navigáció története 9. rész
  • Kémek a fénymásoló gépben Kémek a fénymásoló gépben
  • Hidegháború a rádió műsorszórásban Hidegháború a rádió műsorszórásban
  • TOP 10 audió rendszer a filmvásznon TOP 10 audió rendszer a filmvásznon

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr867462366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francoskrumpli · youtu.be/hi4spGkiPC4?t=245 2017.10.15. 19:22:40

Eltelt majd 50 év, és még mindig nincs megoldva, hogy legalább a posta elektromos üzemű járműveket használjon. Már legalábbis idehaza, mert másutt ez a realitás mára.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard