Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Szovjet kazettás magnók

Szovjet kazettás magnók

A blogon már volt szó szovjet hifi csodákról, de most egy másik szegmenst veszünk górcső alá. A birodalomban nem hanyagolták el a kazettás hordozható magnók fejlesztését sem, bár határon kívülre nem sok jutott belőlük, de tartok tőle hogy a belső piac sem volt elárasztva velük.

"Весна-202" 1977-ből.

106.jpg

"Весна-201" szintén 1977-ből. Ez már sztereó, inkább asztali gépnek tűnik, de van neki füle, meg hangszórója is. Ekkortájt a sztereó magnókba raktak egy hangszórót azért hogy szóljon valahogy, aki térhatásra vágyik az meg kössön rá hangfalakat.  Az hogy a nagyobb tudású modellt a kisebb típusszámmal jelölték valószínűleg az ellenség megtévesztését szolgálta.

107.jpg

"Весна-211-стерео" 1978-ból, hasonló mint az előző csak szélesebb füllel, és kisebb változtatásokkal.

110.jpg

A lenti gépről nem tudni milyen típus, de nem volt túlbonyolítva az tény. Talán a gyermekjáték kategóriába tartozott.

132.jpg

"Романтик-306" kissé katonai kivitel 1978-ból.

128.jpg

"ИЖ-302" 1982-ből. Lehet hogy a motorgyárban volt melléktermék.

101.jpg

"Электроника-324/1". Ez a gép 1981-től 1987-ig futott, bár kissé komor kivitelűre sikeredett.

103.jpg

"Электроника-211 стерео". Na ez már valami 1983-ból.

104.jpg

"VEF-260-2". Hazánkban főleg a VEF rádió volt közismert, de amint láthatjuk magnós verzió is létezett, ráadásul magyar BRG mechanikával szerelve.

157.jpg

"VEGA-326". Kivételesen ez itthon is kapható volt egészen 1987-ig. Szintén BRG mechanikával szerelve.

vega_326.jpg

Sugárzik az energia ebből a "Протон М-412" típusú szerkezetből.

122.jpg

"Русь-207-стерео". Hát nem gyönyörű, ráadásul sztereó. Kissé érdekes kivitel, pedig már nyolcvanas években készült. Ugyanez létezett Veszna-207 típusjelzéssel is.

125.jpg

Voltak azért ígéretes koncepciók, de a birodalom széthullása miatt nem valószínű hogy eljutottak a boltok polcaira. Itt van például a "Парус М-213С", ami már egészen gusztusos kis szerkezet. Érdekes a 3 hangszórós megoldás ebben a kategóriában. A műszaki adatok viszont teljesen őszinték. Kimenőteljesítmény: 2x3 watt.

120.jpg

El is jutottunk a csúcsra, lent látható a szovjet boombox. Aki látott ilyet szóljon, de nagy valószínűséggel csak mintadarab készült belőle.

134.jpg

Akinek ez nem volt elég az csemegézhet még a lenti galériában.

A végén nézzünk meg pár kazettát, amit a Szovjetunióban gyártottak.

Forrás: www.savok.name

 

30 komment Érdekességek Formátumok Tovább
Szovjet kazettás magnók Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
30 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • TELEFUNKEN TELEFUNKEN
  • Kém robot fejlesztés az Aliexpressről Kém robot fejlesztés az Aliexpressről
  • Amikor a Japánok másoltak egy szovjet terméket Amikor a Japánok másoltak egy szovjet terméket
  • Digitális hangfelvétel a Szovjetunióban Digitális hangfelvétel a Szovjetunióban
  • Egy új radar, ami látja az F-35-ös vadászgépeket? Egy új radar, ami látja az F-35-ös vadászgépeket?

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr1512097771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Waszabi 2017.01.08. 10:37:29

Borzalmas még nézni is. Te már a jövőre készült ? ;)
Válasz erre 

fugyp 2017.01.08. 11:29:18

Elképesztő, de életemben nem láttam orosz magnót. Nekünk NEC, Hitachi és egyéb japán magnóink voltak. Valahogy 0 bizodalmam lett volna az orosz magnókban.
Válasz erre 

LoveKills 2017.01.08. 11:39:41

Ezek gyalázatos ipari hulladékok voltak már akkor is. Merényleg a fülek és a szemek ellen, megbecstelenítik a kazettákat és az előadókat. Soha nem voltak a vágyak tárgyai, még a '70-es, '80-as években sem. Aki egy kicsit szerette az audio technikát ÉS/VAGY a ZENÉT, azok irtóztatva menekültek ezektől a szaroktól és minimum egy jobb fajta japán vagy német magnóra vágytak.
Válasz erre 

LoveKills 2017.01.08. 11:40:23

Merényleg = merénylet :)
Válasz erre 

GallaiG 2017.01.08. 11:52:44

@Mr. Waszabi:
Egyetértek! A jövőre készül, ami a jelen - egyeseknek már. Nem tudom, figyelted-e, hogy az Index címlapon ez van: "Emlékszel még ezekre a kazettás magnókra?
Lehet, hogy meg is volt neked valamelyik ezek közül?"
Szó sincs benne "szovjet"-ről. Így ugrottam be én is, azt remélve, hogy látom a régi MK-21-esemet. Ezek a szovjet kazettás borzalmak el se jutottak a magyar átlagfogyasztóig, előbb széteshettek. Persze a "szovjet emberekhez" se, csak a pártállami funkcik második vonalához. Az első nyalókör az ottani, szigorúan zárt valutás boltokban vette meg a nyugatit. A szovjet kazettásról a tájékozottabbaknak manapság inkább az Aleppóra dobált, népirtó kazettás bombák jutnak az eszébe.
Válasz erre 

MAC-Ka 2017.01.08. 12:18:28

@LoveKills:
Persze, hogy a nyugatira vágyott mindenki ott legbelül... viszont a legtöbbek számára az elérhetetlen vágyak közé tartozott. A realitás pedig az ehhez hasonló magyar/keleti termékek lehettek... és sokaknak ez is csak vágy maradt :(
Akkor...és sajnos most is...nem csak az "igényesség" és/vagy zeneszeretet határozta meg a választást :(
De egyébként designt tekintve nem olyan sokkal maradtak el az akkori nyugati/távolkeleti low-end kategóriás termékektől. A fentiek egy része (!) sem annyira katasztrofális az akkori szemmel nézve.
A mechanika biztos szarabb volt, pl a brg mechanika is. :( Elektronikailag meg nem tudom, lévén sosem hallottam/láttam egyiket sem, de nem lennék meggyőződve hogy sokkal gyengébb az akkori nyugati low-endnél. Volt egy-két low-end "nyugati" termék már a kezemben abból a korból :)
Válasz erre 

Lazarbibi 2017.01.08. 12:31:58

@GallaiG: Az Index elég megtévesztő címet adott a posztnak hiszen ezek közül jó ha 2 modell eljutott hozzánk, itthon a BRG hordozható kazettás magnók uralták főleg a piacot.
Válasz erre 

Taxman 2017.01.08. 12:34:04

Vessetek a mókusok elé, de a legelső az kinézetre nekem tetszik. Fogalmam sincs hogy szólhattak, mert szerencsére orosz magnóhoz nem volt szerencsém. Mono Philips-szel kezdtem, aztán a klasszikus -szintén mono- NEC rádiós-magnóval folytattam, majd jöttek a hi-fi deckek (JVC, Sony, Technics).
Válasz erre 

szepipiktor 2017.01.08. 15:49:54

Aranyos emlékezés.
De figyelj, blogger!
Az emberek 99%-a ilyenekkel soha nem találkozott, mivel ezek nem a hazai kereskedelemben voltak beszerezhetők.
Ilyen csak azoknak lehetett, akik vagy a ruszki katonákkal üzletelt vagy ott élt a mocskoknál.
A magyar BRG, Unitra,később Akai, Technics magnókat ismert és aki tehette már akkor is nyugatról vásárolt a rokonokon keresztül.
Válasz erre 

Lazarbibi 2017.01.08. 16:05:27

@szepipiktor: Tisztában vagyok vele, de a kiemelt cikkeknek az Index ad címet, és már mások is panaszkodtak hogy ez nem mindig áll összhangban a tartalommal. A poszt címe szimplán ennyi: "Szovjet kazettás magnók".
Válasz erre 

2017.01.08. 18:12:25

sztem a fenti készülékek némelyikéban a BRG által gyártott kazettás magnó mechanika van, amíg volt KGST, meg ezekre kereslet
lazarbibi.blog.hu/2015/04/11/budapesti_radiotechnikai_gyar
Válasz erre 

2017.01.08. 18:14:14

@lujo1111: most látom, h az egyiken rajta is van: BRG
Válasz erre 

balance 2017.01.08. 18:44:28

A zenehallgatás imitálása volt akkoriban a hordozható kazettásmagnók feladata. A hetvenes évek nem a hangminőségről szóltak a keleti blokkban. BRG az MK magnókkal (21,23,27) hozta ezt a színvonalat. A szalagosok közül a mono Tesla T5 volt az első tiszta hangú, de minőséget az üvegfejes AKAI GX jelentette háromhavi fizetésért a hetvenes évek közepén. Ezért nem volt piaca szovjet magnóknak a nyolcvanas évek elején, mert akkor már kapható volt nálunk már néhány japán termék(Toshiba, AKAI).
Válasz erre 

Bambano 2017.01.08. 18:49:28

már az is nagy dolog, hogy ezek kifértek a gyárkapun :)
Válasz erre 

kewcheg 2017.01.08. 19:46:43

Úgy tudtam,az IZS nem teherautó,hanem motorkerékpárgyár volt.(IZS Planéta) kvázi a Wehrmacht BMW vagy Zündapp koppintása.(A másik az Ural) Valamint rémlik, hogy felépítményt,azaz karosszériát gyártottak pl. a Moszkvicsnak. (kombi és pickup)
Válasz erre 

Phteven 2017.01.08. 20:33:25

Értéktelen hulladék az összes. Vájtfülű ember köpésre se méltatta ezeket a valamiket. Tragédia volt a színvonal, amit képviseltek. Érdekességnek jó.
Válasz erre 

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2017.01.08. 20:50:08

Nem kell mindjárt fikázni mindent, főleg nem mai szemmmel! Akkoriban még egy nyamvadt hazai MK-27 is csúcs gép volt, irigység tárgya, meg értékes cserealap – miközben az is ugyanúgy pocsékul szólt és megette a szalagot, mit ezek itt. Persze, mint ma is, mindenki a legjobbra vágyik, de aztán megelégszik egy nem annyira legjobbal.

Mellesleg a szovjet ipar képes volt csodákra is, s ugyan nem ez volt a jellemző, de voltak jó termékeik ezen a területen is. Igaz, nem lehetett megvenni, csak nézegetni a mintadarokat az üzletben. Még a nagy összeomlás előtt, egy orosz lány segítségével (ő adta az igazolványát) vettem egy lemezjátszót Rigában. Na, az tényleg jól szólt! Igaz, kb. háromszor nehezebb volt az akkori nyugati társainál, szóval volt benne anyag.
Válasz erre 

Lazarbibi 2017.01.08. 20:52:14

@kewcheg: Igazad van, tényleg :-)
Válasz erre 

prim 2017.01.08. 22:12:26

Én nem emlékszem ilyen ruszki szarokra. nálunk és az ismeretségi köreinkben AZ MK 27 ( és 29) volta az alja a magnóknak. De ettől már feljebb inkább az AKAI, Toshiba, Simens volt a jellemző. Jobban mondva a 80 évek elején került a háztartásunkba egy Videoton HIFI torony. Akkori árán 30000 forintba került. Az kb egy évi minibálbér volt. Igaz nem tudom mennyire általános, de én kimondottan pénzes helyen nőttem fel...
Válasz erre 

kewcheg 2017.01.08. 22:31:29

@prim: Nekem még mindig megvan a '86-os Orion "mini hifi" tornyom.Ez volt kb.20ezer,és ez még echte magyar Orion volt....
Válasz erre 

Csokis2 2017.01.09. 07:42:53

@szepipiktor: Alkor én az 1%-ba tartozom, mert általános iskolában, orosz órán ezt használta Sári néni. Szörnyű volt, de tényleg. Szar magnó, agyonnyúzott Polimer kazettával, szart sem értettünk belőle. Érdekes, hogy az angol tanárok minimum BRG-t használtak, és rendes kazettákat. (Az ének tanárnőnk meg adott a hangminőségre, hurcolta a sztereo Supraphon lemezjátszót órákra.)
Válasz erre 

Csokis2 2017.01.09. 07:53:48

@kewcheg: Nem koppintottak azok semmit! Leszerelték az egész a gyárat, hozzácsapták az elérhető munkásokat, oszt' irány a SZU! Motorkerékpárt (IZS, Ural - BMW, Zündapp, ahogy írod), fényképezőgépet (FED-Leica), autót (Moszkvics-Opel).
Válasz erre 

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.09. 09:03:00

"A műszaki adatok viszont teljesen őszinték. Kimenőteljesítmény: 2x3 watt."

Ma ugyanez 2*800W PMPO felirattal menne.
Válasz erre 

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.09. 09:24:26

@LoveKills:

"Aki egy kicsit szerette az audio technikát ÉS/VAGY a ZENÉT, azok irtóztatva menekültek ezektől a szaroktól és minimum egy jobb fajta japán vagy német magnóra vágytak."

Az a helyzet, hogy a kazettás magnóknál a minőségbéli szúk keresztmetszet nem az elektronika volt, hanem a mechanika és maga a kazetta/szalag. Ez bizony állt a japán vagy német kazettás magnókra is.

A kazettánál a legnagyobb gond az volt, hogy a szalag gyakran beleszorult a kazettába, a motor csak nagy nehezen tudta húzni-vonni, aztán szépen nyávogott a lejátszás (wow).

A mechanika legnagyobb gondja a túl kis tömegű lendkerék volt, ami miatt elkerülhetetlen volt a magasabb frekvenciás nyávogás (flutter). Nem lévén nyomatékszabályozás, sem szalag-előfeszítés, a kazetta elején a felcsévélő orsó szinte húzta a szalagot, a vége felé a beszoruló szalaggal alig bírt a motor.

Végül a szalag. Túl vékony volt és túl keskeny, ezért túl kicsi volt a dinamika és a jel/zaj szint. Nem véletlenül találta ki a Philips a DNR nevű zajcsökkentő eljárását, ami mellesleg csak annyit tett, hogy egy adott jelszint alatt levágta a hangot (magyarul szart sem ért). Aztán a jobb magnókban megjelen a Dolby B és C rendszer, azok már sokkal jobbak voltak, bár a rendszer működéséből fakadóan szalagonként változó módon vagy túlságosan kiemelte, vagy kissé elnyomta a magas hangokat, hiszen felvételkor nyilván nem tudhatta az elektronika, milyen a szalag karakterisztikája és mekkora az előmágnesezés.

A magyar Polimer kazetták ráadásul hírhedtek voltak arról, hogy méretre vágás után nem portalanították őket (persze az nem por volt, hanem a mágneses réteg apró részecskéi). Ezek aztán a szalagba beragadva egy rakás drop-outot okoztak. Na meg szépen nyúltak a szalagok, főleg a 90 és 120 percesek.

És akkor ott volt még minden szalagos (nem csak kazettás) magnó baja, hogy az egyik sáv mindig a szalag szélén volt, a másik pedig belül. A kazettás magnónál kisebb volt az elválasztó sáv is, ezért a jobb-bal áthallás elég nagy volt. A szalagos magnóknál szélesebb volt az egyes csatornákat elválasztó sáv, ráadásul a jobb és a bal csatorna nem egymás mellett volt, hanem köztük volt az ellentétes irányú csatorna egyik sávja.
Válasz erre 

Club Sandwich 2017.01.09. 17:01:29

@kewcheg: ... aminek epp a kazettas mechanikaja echte magyar Alpine volt, akarcsak a nagytorony magnojae :) A Videoton torony magnoja meg ugye konkretan Akai volt. Sajnos, a mieink radiot meg csak-csak tudtak epiteni a toronyhoz, de az erositok... no meg a hangdobozok... hagyjuk is.
Válasz erre 

kewcheg 2017.01.09. 20:20:06

@Club Sandwich: még elég jól szól..:)Néha beizzítom,az erősítő kicsit kontaktos,de a rácsatlakoztatott Sharp Linear bakelitlejátszó még mindig odabax...
Válasz erre 

CernaGeza 2017.01.11. 14:09:19

Nem állítom, hogy szépek ezek, de 77'-ben így néztek ki a magnók, kevés kivétellel. Én rettentő boldog lettem volna kiskamaszként bármelyikkel. (talán a felülről negyedik szörnyszülött kivételével).
Válasz erre 

midnight coder 2017.03.18. 18:17:15

Akkoriban én is örültem volna egyik-másiknak. Nekem szalagos magnóm volt, és a nagybátyám által sztereóvá alakított asztali FM rádióm, ami a nem teljesen belevaló sztereo dekóder miatt néha kissé hektikusan működött. Aztán volt MK-29-em, plusz az általános iskolában pár MK-27, a gimiben pedig MK-nemtudommi, de szintén szar. Szovjet rádió technikával leginkább a Sokol, a WEF rádiókban találkoztam, ebből különösen a Sokol volt maradandó élmény: sem azelőtt, sem azóta nem láttam vastag kartonpapír alapú nyomtatott áramkört :-)
Válasz erre 

sanyikám 2017.09.03. 13:42:45

Romantik M306. Vajon mitől volt romantikus? :)
Válasz erre 

Mänlich Zoli 2018.01.10. 06:56:30

Szonáta magnóhoz volt szerencsém a 80-as években,a gazdája a világért sem vált volna meg tőle,így hát vettem egy Europa Start.Rft Akkord rádióra kötve egészen jól szólt.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard