Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
A VKI villanyautó-kísérletei

A VKI villanyautó-kísérletei

A Villamosipari Kutatóintézet villanyautó-kísérletei

barkas700-01.jpg

Villany-Barkas, elektromos buggy, hibrid Ikarus – mindezek Magyarországon készültek.

A Villamosipari Kutató Intézet elektromos üzemű járműveiről vajmi keveset lehet tudni. Négyesi Pál (magyarjarmu.hu) megpróbálta összeszedni a mozaikdarabkákat. Magyarországon az első világháború után Budapesten egy villanyüzemű Austro-Daimlerrel indult újra a menetrendszerű buszközlekedés. Szóval kis hazánkban is voltak előzmények. Majd az 1960-as években először Nyugat-Európában, majd a KGST országokban is újból előtérbe kerültek a villanyjárművek. Még a General Motors is próbálkozott: 1966-ban elkészítették az Electrovair II nevű kísérleti járművet. A vasfüggöny innenső oldalán a bolgár Balkancar említhető, amely kisáruszállítókkal és villany-Moszkvicsokkal próbálkozott. Ezen kívül a Szovjetúnió Észt Tagköztársaságában az ETKVL szövetkezetben próbálkoztak műanyagkarosszériás (!) hibridüzemű (!!!) prototípusokkal.

Magyarországon az új gazdasági mechanizmus néven ismert 1968-as átalakítási kísérlet részeként a Villamosipari Kutató Intézet dr Lukács József személyében új igazgatót kapott. „A nagyvárosok levegőjének szennyeződése, a magas utcai zajszint elleni nemzetközi küzdelemhez, továbbá korszerű belsőtéri (postai, egészségügyi, mezogazdasági) szállító járművek fejlesztési igényeihez kapcsolódóan” kezdődött meg 1968-ban a Villamos Technológiák Főosztályán „a járművek villamosításával összefüggő alkalmazástechnikai kutatás” – áll egy 1975-ös cikkben.

tinydupla.jpg

A főosztály egyik osztályvezetője, Denk Rezső vezetésével 1968-ban elkészült a Tiny I nevű 250 kilós, két darab, 2,5 kW-os villanymotorral szerelt nyitott városi kisautó. A Budapesti Nemzetközi Vásáron óriási sikert aratott a 35 km/h sebességre alkalmas, négyszemélyes csöppség (felső kép). Egyes – túlzottan optimista – újságcikkekben már a sorozatgyártás lehetőségét pedzegették. Egy évvel később egy szolnoki cég segítségével elkészült a Hospedit nevű tirisztoros vezérlésű kórházi villamos jármű. Lenti képen baloldalt jól látszik hová feküdhetett a beteg. Valószínű, hogy ezeknek a kísérleti járműveknek a formatervét Cserny József, a korszak ismert designere készítette. Az ő nevéhez több kirándulóbusz, szabadidőjármű stb fűződik – munkásságának feldolgozása sajnos még várat magára.

beteg02.jpg

Denk és munkatársai 1971-ben újabb prototípust készítettek. A szépvonalú Tiny 70 az 1971-es Budapesti Nemzetközi Vásáron jelent meg. Vélhetően Cserny József sugallatára a karosszériát a Magyarországon forradalminak számító üvegszálerősítésű műanyagból állították elő! Erre az ólomakkumulátorok nagy súlya miatt volt szükség.

Ekkor már az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság, a hazai kutatás-fejlesztés legfőbb központja is foglalkozott a kérdéssel. Az „akkumulátoros, tüzelőanyagelemes és primérelemes járművek” című fejlesztési irányhoz kapcsolódóan a Kohó- és Gépipari Minisztérium, az Építésügyi és Városfejlesztési Minisztérium társfinanszírozásával 1971-1972 folyamán a VKI munkatársai két ambíciózus projektbe is belevágtak.

barkas5.jpg Az egyik a Barkas B1000 kisáruszállító átalakítása volt. „Kivettük a robbanómotort és a benzintartályt, és helyébe beraktunk egy villamos motort, illetőleg egy villamos energia tárolót, akkumulátort” mesélte egy rádióinterjúban a téma egyik felelőse, Kerényi István. Az első prototípus 1973-ra lett kész. Az eredetileg 1350 kilós jármű tömege 2700 kilóra nőtt, hasznos terhelése egy tonnáról 500 kilóra csökkent. Ez még nem lett volna baj, ám a kisteherautó egy feltöltéssel alig ötven kilométeres távot tudott megtenni. 1975-re elkészült az eredetileg tervezett tízdarabos széria, amelyet a Magyar Posta vett használatba. A Magyar Rádió 1977-es riportjában a Posta Járműtelep egyik dolgozója hitet tett az elektromos Barkas mellett: „nem fáj az embernek a feje. És ugyehát kint is mégis csak tisztább. A lépéstartásban a városban nagyon jó. A sebessége 60-70 km/h, habár csak ötven a megengedett”. Az már ebben a riportban is elhangzott, hogy „nagyon óvatosan kell” a különleges Barkassal bánni, ezért nem csoda, hogy a Posta rövid használat után megszabadult a nehézkes, gyakran meghibásodó villanyautóktól.

Az elektromos Barkasnál is érdekesebb volt a hibrid-Ikarus. Az új Ikarus 200-as széria volt a kiindulópont. Négy éves fejlesztéssel, 1975-re készült el a két prototípus. Ezekről az omnibusz blogon lehet bővebben olvasni. Eközben Denk Rezső még egy utolsó kísérletet tett a Tiny kisautók életben tartására: megvalósíthatósági tanulmányt készített, amelyben főleg a Tiny 70 méreteiből következő előnyöket hangsúlyozta ki: „A hazai viszonyokat figyelembe véve a Zsiguli elfogadható, mint átlagméretű személygépkocsi. Ennek alapterülete 6,7 m2, az általunk megvalósítani kívánt gépkocsi mindössze 3,4 m2 alapterületű… biztosítható [benne] két felnőtt plusz két gyermek viszonylag kényelmes elhelyezése… A számított villamosautó magángépkocsiként használva…egyszeri feltöltéssel legalább egyheti városi üzemet biztosít”. Mire a tanulmány elkészült, már működtek a villany-Barkasok és egyértelmű volt, hogy az akkumulátor-technológia hiányosságai miatt a projekt életképtelen.

kesjar.jpg

Bár a Tiny 70 sem jutott túl az egyedi prototípus szintjén, mégis ez volt az egyetlen olyan kísérleti jármű, amelynek lett utótörténete: Kesjár János Trabant-alapú buggy-ja a kisautóval megegyező, vélhetően a meglevő formák felhasználásával előállított karosszériát kapott.

A Villamosipari Kutató Intézet 1974-ben megállapodott a Csepel Motorkerékpárgyárral villany-robogók fejlesztéséről. Ebből is csak néhány prototípus készült.

panvill.jpg

Néhány éves kísérletezés után a VKI felhagyott az elektromos járművekkel kapcsolatos kísérletekkel. Az új gazdasági mechanizmus kifulladt, az akkumulátor-technológia sem volt megfelelő. Ám az elkészült járművek bizonyítják az akkori hazai mérnökök tehetségét.

Forrás: magyarjarmu.hu (a szerző engedélyével)

A hazai automobilizmus történetéről még többet a magyarjarmu.hu oldalon olvashatunk.

 

1 komment Technikatörténet Tovább
A VKI villanyautó-kísérletei Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
1 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Támadás a konténer radar ellen Támadás a konténer radar ellen
  • Egy legendás rádióteleszkóp a Krím félszigeten Egy legendás rádióteleszkóp a Krím félszigeten
  • Színes televízió a Szovjetunióban Színes televízió a Szovjetunióban
  • Egy új radar, ami látja az F-35-ös vadászgépeket? Egy új radar, ami látja az F-35-ös vadászgépeket?
  • Élet a CGI előtt Élet a CGI előtt

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr767462366

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francoskrumpli · youtu.be/hi4spGkiPC4?t=245 2017.10.15. 19:22:40

Eltelt majd 50 év, és még mindig nincs megoldva, hogy legalább a posta elektromos üzemű járműveket használjon. Már legalábbis idehaza, mert másutt ez a realitás mára.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard