Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Sokan összeesküvés elméletnek vélik a tervezett elavulást, pedig nem az. Olyannyira nem, hogy egy jogszabályokkal támogatott folyamatról van szó, ami állítólag nekünk jó.

Többen még mindig elcsodálkoznak ha azt mondják valahol, hogy nincs alkatrész az elromlott készülékükhöz, és  megkérdezik hogy miért, hiszen a gyártónak 8 évig kötelező biztosítania a pótalkatrészt. Valamikor ez valóban így volt, de az Európai Unióhoz való csatlakozáskor a dolgok megváltoztak.

Az EU joganyagában sincs olyan rendelkezés amely kötelező leírást tartalmazna a gyártók alkatrészellátására vonatkozóan. Az ilyen jellegű előírás ellentétes lenne az áruk szabad mozgásának elvével, és a belső piaci szolgáltatásokra vonatkozó irányelvekkel is. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium álláspontja az volt amíg létezett, hogy nincs is szükség ilyenre, mivel a kötelező alkatrész-ellátás előírása nagymértékben sértené a vállalkozás szabadságát, emellett bármilyen kormányzati szintű előírás olyan mértékű beavatkozást jelentene, amely adott esetben többletköltséget eredményezne a vállalkozások számára. Az ennek következtében megjelenő költségek áthárítása a fogyasztói árakban jelentkezne, amely a fogyasztók érdekeit sértené. Másrészt a tartós fogyasztási cikkek piacán kialakult erős verseny miatt gyakori, hogy a fogyasztónak inkább megéri új készüléket vásárolni.

Végső soron tehát a fogyasztókat védik azzal a magatartással, hogy nem írnak elő kötelező alkatrész-ellátást, és adott esetben háromévente lecserélhetik a tartós fogyasztási cikket, mint pl. egy mosógépet. Ezek után viszont értelmezhetetlen a „tartós” megnevezés. Nem minden átlag fogyasztó van abban a helyzetben hogy háromévente cserélgesse műszaki cikkeit, a környezetvédelemről már nem is beszélve, hiszen arra akarják rávenni, hogy a készülék megjavíttatása helyett dobja ki a régit.

A fogyasztók többsége tartós fogyasztási cikket (például egy nagy értékű műszaki berendezést) nem két-három évre vesz. Márpedig előfordulhat, hogy a jótállási, szavatossági idő leteltét követően, ha meghibásodik a termék kénytelenek újat venni, mivel sok esetben a gyártó nem biztosít pótalkatrészt, ezért meghiúsul a javítás. A szervizek kreativitása pedig véges, hiszen némelyik készülék olyan speciális elemekből épül fel, amiket nem lehet akármivel helyettesíteni.

Többen ezt annyival elintézik, hogy az elektronikai termékek 3 év után elavulnak, ezt tudomásul kell venni. Kár volna ettől nagyobb életciklust beléjük tervezni, mert úgy is eldobják az emberek és újat vesznek. A gyártók gondoskodnak az új trendekről, persze ez nem mindig jön be, pl. hajlított képernyős tévét sem akart mindenki venni. A dolog fogyasztói oldalról érzékenyen érint minket, de munkavállalói oldalról meg jó. Miért is? E nélkül nem tartható fenn a gazdaság, és a termelés növekvő mértéke állítólag. Igen ám, de ezen termékek java a Távol-keleten készül, errefelé legfeljebb csak összerakják őket.

Lássunk 10 példát, amelyek közül valamelyikbe már szinte mindenki biztosan belefutott.

1. A termék működik rendesen, de már divatjamúlt. Nem elég trendi a formája, és ezt éreztetik is veled különféle médiumokon keresztül. Ettől még persze nem kéne lecserélni, de baráti körben már ciki megjelenni vele.

products-designed-to-fail-3.jpg

2. Túl drága a javítás. A készülék elromlott, javítható lenne, de az alkatrész ára a munkadíjjal együtt meghaladná a jelenlegi értékét, vagy akár egy hasonló új készülék vételárát. Mobiltelefonokra jellemző, hogy a kijelző ára jelentősen nem csökken, de maga a készülék 2-3 év múlva már csak a töredékét éri az újkori árának.

780.jpg

3. Nincs alkatrész. A készülék elmúlt 2 éves, és a gyártó már semmilyen alkatrészt nem biztosít a javításhoz.

washine-machine-repair.jpg

4. Hosszú és körülményes javítási folyamat már a garancia ideje alatt is. Leggyakoribb előfordulása a külföldi webáruházas vásárlások alkalmával. A terméket vissza kell küldeni az eladónak ( ha még létezik ), de teljesen bizonytalan mikor kapjuk vissza, ha egyáltalán visszakapjuk.

garancia.jpg

5. A termék már garanciában sem javítható, ha probléma adódik vele azonnali csere, vagy pénz visszafizetés lép életbe. A gyártó vagy forgalmazó (gyártató) már a jótállási idő alatt sem biztosít pótalkatrészt. Főleg olcsóbb barkácsgépekre jellemző, de kisebb háztartási készülékeknél is gyakran előfordul.

barkacs.jpg

6. A készülékben egy apró alkatrész hibásodott meg, de azt külön nem lehet beszerezni, csak a komplett egységet, aminek a része. Persze így már nem biztos hogy megéri a javítás.

haztartasigep-alkatresz.jpg

7. Megszűnő terméktámogatás. A termék még kifogástalanul üzemelne, de az újabb eszközökkel és operációs rendszerekkel már nem kompatibilis. A gyártó nem biztosít frissítéseket.

m5_i720_bjc250_0.jpg

8. Gyors elhasználódás. A termék szándékosan olyan anyagból készül ami gyorsan kopik, és hamar kifakul. Védőtok és fólia használata sem tudja sokáig késleltetni a jelenséget.

products-designed-to-fail-2.jpg

9. Nem létező gyártó. A márkajelzésre rákeresve szinte semmit nem lehet találni a weben. Legtöbbször általában valamelyik áruházlánc forgalmazza a terméket, és ha garancia időn belül meghibásodik oda kell visszavinni. Amint letelik a garancia teljesen reménytelen helyzetbe kerülünk a javítás szempontjából. Aukciós oldalakon is könnyen belefuthatunk ilyen "jó árú" szerkezetekbe.

fakebrand02.jpg

10. Ragasztott technológiák. Mobiltelefonoknál, táblagépeknél és Bluetooth eszközöknél fordul elő leggyakrabban. Párosítva a 8- as ponttal hihetetlen gyorsan elhasználódó termék lesz az eredmény, ami ráadásul nehezen javítható, tehát gyorsan a kukában találja magát.

hqdefault_2.jpg

Ráadásként még megemlítem a régi nagy cégek nevét használó ultragagyi termékeket, amiket akár a vásárlók megtévesztéseként is felfoghatunk, de ez már csak hab a tortán.

Wonderfulengineering.com nyomán, + saját tapasztalat. A képek csak illusztrációk.

 

153 komment Valóság Tovább
10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
1
153 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Az elektronikus navigáció története 9. rész Az elektronikus navigáció története 9. rész
  • Egy legendás rádióteleszkóp a Krím félszigeten Egy legendás rádióteleszkóp a Krím félszigeten
  • Volt egyszer a magyar autóbusz-gyártás Volt egyszer a magyar autóbusz-gyártás
  • Egy új radar, ami látja az F-35-ös vadászgépeket? Egy új radar, ami látja az F-35-ös vadászgépeket?
  • Hidegháborús fülek a víz alatt Hidegháborús fülek a víz alatt

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr1011990338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szeretném látni az összes kommentet! (153)
Az utolsó 100 komment:

2017.04.17. 09:07:03

A mai üzleti gondolkodásban egyáltalán nincsenek benne a szegények. Mintha nem is léteznének.
Válasz erre 

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.17. 09:07:49

@bontottcsirke: faszságokat írsz. Az hogy a degenerált baráti körödben ciki megjelenni valamivel, az agyhalottság, nem tervezett avultatás. A ragasztás sem atomfizika, símán szerelhető. Ha hamisítottat veszel - panasoanic , az is szimplám a te félkegyelműséged. A terméktámogatás már lehet igaz, bár mondjuk egy nyomtatónál nem sokszor játszik, en is egy tizenéves lezert használok, megy még az ipadommal is.
Válasz erre 

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.17. 09:08:47

@bluebear: a samsung nem is olcsó, simán 200 felett van pár telefonjuk
Válasz erre 

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2017.04.17. 09:20:19

@zsoci: Hülyeségeket beszélsz. Mondjuk azt aláírom, hogy már ezek a gyártók is gyártanak szutykot kínában, indiában, orrbaniszánban a csóringer vásárlóknak. A belépő olcsó modelljeik ilyenek, azokat nem szabad megvenni. Mindig a drágább, újabb cuccokat kell ezekből megvenni, mert azokat a pénzesebb piacokra gyártják, azok garantáltak elpusztíthatatlanok. Legjobb például boscht a németeknél, osztrákoknál venni ott nem árulnak gagyit. Például a bosch porszívómat bécsben vettem 300 euróért karácsonyra leárazva 10 éve, a siemens mosógépemet meg prágában .(a valós áruk nem akciósan 4-500 euró volt).
Válasz erre 

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2017.04.17. 09:23:10

@enpera: Azok amik drágábbak ( kétszer háromszor annyiba kerülnek)lehet hogy jobbak.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 09:29:27

Ebből a 10 pontból kb 8nak köze sincs a poszt ciméhez. Komolyan a kínából rendelt hamisított noném valami garanciális ügyintésének folyamata bizonyíana tervezett avulást? Vagy az, hogy létezik olyan olcsó termék ahol gazdaságosabb egy ujat adni az elromlott helyett, mint a termék árának kétszeresét kifizetni a szervizben a szerelőnek? A kedves szerző fizetne egy 3ezer forintos obis flex javitásáért 5000Ft órabért+anyagköltséget? Vagy úgy képzeli, hogy a kisgépszerelőnek 500ft-os órabérből kellene megélnie?
Válasz erre 

Török törp hörcsögöt bökő bögöly 2017.04.17. 09:30:41

@István Zsolt: Dehogynem. Azok megvehetik az indiában gyártott bosch alapkészüléket olcsón 3 évente. Csodák nincsenek. A cégtulajoknak kell a profit. Ezt úgy tudják elérni, hogy az olcsóbb cuccokat többször eladják a minősége miatt, mert tönkre mennek. A drágábbat nem kell annyiszor megvenni, mert az tovább bírja. Én inkább megveszem a drágábbat, mert óvom a környezetem, és nem szeretek mindent kidobálni.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 09:33:20

@zsoci: "Azért érdekes, hogy ez leginkább a gagyi gyártókat érinti. Pl. Az én telefonomhoz, ami nem éppen az olcsó kategória, van alkatrész, kijelző is, és nem is drága."

Asszony igazán olcsó és gagyi Doogee X5 telefonjához (17ezer forint volt a tecsóban anno) kétezerért jött komplett kijelző német ebayestől
Válasz erre 

MEDVE1978 2017.04.17. 09:38:03

@Duplaxiii: Bár a nyomtatós hasonlatot nem nagyon értem, de azt gondolom, hogy a gyártó ne kényszerítse rád, hogy fejlessz. Felhasználóként legyen meg vagy inkább a szabályozási rendszer abba az irányba menjen, hogy legyen meg az információd és a lehetőséged, hogy dönthess az olcsóbb és tervezetten hamar tönkremenő készülék, valamint a drágább, de tartósabb készülék között. Számos olyan élethelyzet lehet, amikor a régi, megbízhatóan működő, ám nem modern készülék / szoftver megtartása indokolt lehet. Egy lángossütő kisvállalkozás csak számlázásra használt számítógépének miért nem elég egy 133 MHZ-es PC Windows XP-vel? Ugyan miért kellene egy új hardver W10-el?
Szimpla csalásnak gondolom egyébként azt az esetet, amikor adott egy eszköz, amire külön több év garanciát ad egy cég, aztán pedig garanciaidőn belül nem tudja javítani. Jogszabályban rögzíteném, hogy ebben az esetben legalább egy hasonló, modern új eszközt kell csereeszközként felajánlani vagy teljes árat visszatéríteni. A nyomtatós trükk nekem egyértelmű csalás, mert az adott eszköz még működőképes, viszont egy beépített tényező hatására profitorientált okból új vásárlására kényszerítenek.
Egyébként az ennyire nyílt "beismerése" az elavulásnak viszonylag ritkább, ahogy láttam. Mobiltelefonnal jártam úgy, hogy egy kínai márkájú speciális (ütésálló) telefont vettem, amin másfél év elteltével (még garanciálisan) szarrá ment a kijelző. A szervíz nem is akarta javítani, mondván nehéz alkatrészt kapni. Felajánlották a telefoncserét, természetesen egy olyan új készülékre, ami - mivel senki nem vette - húsz ezerrel volt leértékelve és az ütésállósági, valamint vízállósági értékelése is rosszabb volt. Nyomatékosítandó a dolgot, ezt egy hónap után jelentették ki, hátha akkor már megunom a várakozást és "lecsapok" a lehetőségre. Pénzt kértem vissza vagy javított telefont, úgyhogy végül megcsinálták, további két hét alatt. Most két és fél éves a telefon, a kategóriájában hasonló minőségű telefonok drágábbak és olyan újabb még nem jött ki, ami hasonló árérték arányt nyújtana. Ez is mutatja, hogy a forgalmazó és a gyártók nagyon szeretnék már "elavultatni" a telefont, arra rábírni, hogy dobjam el, de az egész piac nem tud még hasonló minőségűt produkálni, elfogadható áron.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 09:39:05

@Brett Shaw: "Konkrétan a mobiltelefon a jó példa. Majdnem mindenki azon vinnyog, hogy nem tud otthon akkumulátort cserélni. De baszki! Kit érdekel?"

A világ legnagyobb telefonos szivatása a nemcserélhető aksi. Legalábbis addig amig előfordulnak lefagyo telefonok meg elromló aksik.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 09:42:18

@Brett Shaw: Magyarázd el az asszonynak, hogy egyszerűbb bootloaderbe bejutni és onnan életrekelteni a telefont mint kivenni és visszarakni az aksit.
Válasz erre 

PiBá 2017.04.17. 09:42:33

5. pont: Pont ettől olcsó, nincs mögöttes alkatrészbázis, nincs javító hálózat. Nem tetszik? Miért nem veszel drágább cuccot? Ahhoz már van alkatrész ellátás és szerviz. Ja! Olcsón kellene a tuti. Az nem létezik, tessék a kasszához fáradni.
4. pont: Mondta valaki, hogy ha külföldről vásárolsz (gondolom olcsóbban és nem drágábban - jól gondolom?), hogy ehhez jár magyar szerviz? Nem mondta? Akkor min csodálkozol?
A fenti pontok hol szólnak arról, amiről az írásod címe? Hol van itt a tervezett avulás? Sehol? Válassz jobb példákat.
Amúgy a használati időtartam és az eladási ár között kell egyensúlyozni. Vennél mosógépet félmillióért 30 év működési idővel? Nem? Inkább veszel akciósat 50-ért? Akkor min csodálkozol? Olcsón nincs tuti.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 09:43:52

@Brett Shaw: Magyarázd el az asszonynak, hogy egyszerűbb bootloaderbe bejutni és onnan életrekelteni a telefont mint kivenni és visszarakni az aksit.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 09:51:43

@MEDVE1978: "Adott egy nagyon jó termék, az MS Windows XP (2001)" Már akinek olyan jó, hogy 3,5G ramnál többet nem tud használni meg egészen addig virusmentes tud lenni amig nem csatlakozott fel az internetre meg egy modern hardver képességeinek a felét nem tudja kihasználni.

A köbalta is egészen jó eszköz a mai napig is, jó eséllyel használják is még sokan valahol az afrikai dzsungelekben, de azért kicsit meghaladta a fejlődés.
Válasz erre 

Amator 2017.04.17. 10:00:37

Ezt a tervezett avulás fogalmat biztos hogy valami elméleti bölcsész találta ki. Olyan van, hogy élettartam. A felhasznált anyag és technológia alapján meg lehet saccolni, hogy egy alkatrésznek mennyi a várható élettartama. Normális gazdasági környezetben ( nem nálunk ) egy 2 eurós csapágy tovább tart, mint egy 1 eurós, de ennyi. Ezt kár tovább ragozni. Ami az okostelefont illeti, ez egy mesterségesen gerjesztett folyamat, értelmetlen ez alapján következtetéseket levonni.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 10:02:38

@Duplaxiii: "Ha nem lenne, akkor a régi kazettát töltögetnéd porral és azt használnád. Magyarul lopnál,"

Miért is?
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 10:10:12

@szambukusz: Ok. " Ez csak egy plusz elmélet." Nyilván külön gyártanak hüségszerződés nélküli telefonokat ezért nem döglöttek meg a telefonjaim 2 éves korukban (meg úgy általában se nagyon romlanak el, gyakorlatilag azért kerülnek a fiókba sok év után mert többgenerációval ujabbak kerülnek be a filléres kategóriába)
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 10:16:33

@MEDVE1978: "Egy lángossütő kisvállalkozás csak számlázásra használt számítógépének miért nem elég egy 133 MHZ-es PC Windows XP-vel? Ugyan miért kellene egy új hardver W10-el? "

Tiltja valaki, hogy a lángossütő kisvállalkozásnak hogy a 133mhz-es gépen XP-t használva számlázzon?
Válasz erre 

szambukusz 2017.04.17. 10:38:06

@eßemfaßom meg áll: nem kell külön gyártani semmit. Szoftveresen,akár a szolgáltató által is meg lehet oldani hogy pl. ne tudjak velük smst fogadni vagy ne jelezze ki a nemfogadott hívást stb stb.ahogy ez eddig történt nálam. De igazából ez nem állítás volt hanem csak egy feltevés. Leszarom igaz e. Így bizonyítani is szükségtelen.
Válasz erre 

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.17. 10:44:40

A technika megeszi az embert. Ez a liberális rend egyik következménye.
Válasz erre 

HaCS 2017.04.17. 11:10:35

Igazán nagy léptékben rendszerben értelmezve nekem mégiscsak az a benyomásom, hogy hihetetlen mértékű alapanyag, energia, és emberi erőforrás felhasználásával gyártunk szemetet kb. 3-5 év kifutással.

A piacgazdaság a saját alapjait csűri csavarja válságból-válságba, csak ne kelljen szembenézni a fenntarthatóság problémájával.
Válasz erre 

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.17. 11:31:22

Jaj, ne! Már megint egy ilyen poszt.
De most komolyan, mi lenne, ha előbb megértenéd, hogy mivel állsz szemben és csak azután ragadnál billentyűzetet?

Rohadtul nem azért vannak ezek a jelenségek, hogy újat vegyél. Ha valaki hamar tönkremenő szart gyárt, akkor azzal csak azért éri el, hogy legközelebb nem az ő termékét veszi a vevő. Azaz másoknak csinál bizniszt.

Profit abból van, hogy ha minél jobban megtalálod a vevők elvárását. Ha a vevők két termék közül az olcsóbbat választják, nem a tartósabbat, akkor öngyilkos stratégia tartós termékek gyártására berendezkedni. Ha a vevők a tartós terméket preferálják, akkor öngyilkos stratégia gagyi gyártására berendezkedni. A 90-es évek elején a vevői preferenciák abba az irányba indultak, hogy legyen olcsó és csillogjon. A szereplők meg alkalmazkodtak ehhez.

Azért van az, hogy modulokban lehet cserélni a dolgokat, illetve, hogy ragasztást használunk, mert így olcsóbb, kisebb és könnyebb terméket lehet előállítani. Tudnánk csavarozni is, meg telepakolni bontható csatlakozókkal, de akkor
1. kétszer ekkora lenne
2. másfélszer ilyen nehéz lenne
3. kétszer ennyibe kerülne
4. sokkal gyakrabban elromlana (mert bizony a csatlakozások is hibaforrások)
5. semmire nem mennél vele, hogy javítható, mert a hibakeresés annyira drága lenne, hogy olcsóbb újat venni.
Nagyjából a Junoszty TV az a maximális komplexitás, ami még gazdaságosan javítható. Egyszerűen nincs az a technikus, aki belátható időn belül megtalálja a hibát.

Nem azért rakunk bele gyorsan elhasználódó alkatrészeket, hogy gyorsan tönkremenjen, hanem mert ebbe az árba ez fér bele. Tudod, amikor a terméken van 500 Ft hasznod és készül belőle 50 millió, akkor nem mindegy, hogy az a fogaskerék 3 Ft-ba kerül, vagy 2,50-be.

A termékeket nem azért nem támogatjuk a végtelenségig, hogy lecseréld őket, hanem mert egyre drágább a támogatásuk. Ahogy egyre kevesebb van belőlük üzemben, úgy lesz egyre drágább a támogatás fenntartása. Természetesen, meg lehet tenni, hogy ezt belefoglaljuk az árba, de egy éles piaci versenyben, ahol az árak nyomottak, ott erre elég szűk a mozgástér.
A SW-knél pedig van egy olyan probléma, hogy a javítások javításának javítását kidebugolni egy idő után reménytelen vállalkozás. Sokkal jobban jár mindenki, ha újraírjuk az egészet.
Válasz erre 

Pierr Kardán 2017.04.17. 11:51:33

Imádom az ilyen posztokat és az ilyen kommenteket :-))

A kommentelők 90 %-a leírja, hogy a poszt tiszta hülyeség, aztán hoznak egy csomó példát, ami azt mutatja be, hogy a poszt írójának mennyire igaza van.
Válasz erre 

Benoke2 2017.04.17. 12:04:44

Na né hogy van tervezett avulás. Nem csak műszaki cikkekben, ruhában, házban. Az élet minden területén. Régen olyan betonnal építettek ami több 100 évig bírta az időjárás és az elemek folyamatos támadását. Ma 50 azaz 50 évre tervezik a beton házakat és25 év után megjelennek az első repedések is. Ruhák. Évente vegyél új cipőt... Ezt a kínai szar is tudja nem kell hogy márkás legyen. Nagyapám idejében10 évig bírta egy lábbeli, vagy 20 ha keveset hordta. Manapság ha 2 évet bír már összeteheted a kezedet. Boltban fellelhető ruhák minősége konkrétan sz@r, nem csak itthon hanem bárhol, nem az olcsókban hanem a drága boltokban is. Asszonynak vettünk télire női bőrkabátot háznál készültet. Köröket vert minőségben a boltban kaphatóakra és felébe sem került. Nagyapám ruhái halálakor szenzációs állapotban voltak, csak hogy öregebbek voltak mint én, pedig többet hordta mint amennyi alatt nekem tönkremennek. Műszaki cikkek telefon pont rossz példa mert még gyors a fejlődés aztán évente jobbat akarnak. 5-10 éves távlatban derülne ki a tartósság. Egy áramkör átlagosan 7-8 évet bír. Így van tervezve az alkatrész a forrasztás a minden. Pár helyen tartósabbra tervezek hogy bírja, mert kell. Számítógépnél ha olcsó örülsz ha kibír 5 évet. Tartós háztartási cikkek, mosó, hűtőgép, esetén nem 10 év az elvárt, mert 10 év múlva is hűteni kell, meg mosni. A legtöbb mosó és hűtő nem bírja 10 évig sem. Mit mondjak a közel 40 éves lehel hűtőnkről. Hogy gyári állapotú, és ugyan rohad itt ott de soha nem döglött még be... Tessék mondani melyik gyártó vállal mondjuk 20 év garanciát rá? Biztos egyedi eset. Jaja Nagyanyám lehelje kicsit öregebb 50 körül, kicsit jobban rohad. A szomszéd lelkesen fogyasztja a hűtőket mert elhitte hogy ha lecseréli a régit jobb lesz, a gyártónak és a kereskedőnek biztosan. Igen energiatakarékosabb lenne ha bírná 40 évig, de nem bírja... Bizonyos nyomtatókban oldalszámláló van ami ha kifut nem nyomtat vegyél másikat. Kiütve a számlálót nyomtat tovább... Ó je... Autók. Biztos viccből járatják a motorokat tervezési fázisban majd szedik szét és ha túl jóra sikerült, akkor gyengítenek a konstrukción. Hát nem abból élnek hogy eladnak egy egy autót. A szerviz alkatrészeken nyernek igazából. Kedvencem mikor együtt nyaraltunk egy Német honban élő magyar mérnökkel aki az autók elektronikáját tervezik a német gyártóknak. 30 éves autóval jár, a saját szavaival élve nem szívesen járna olyan autóval amikbe ők tervezték meg szándékosan szarra... Elő van írva mit kell tudnia és meddig... Lehetne még sorolni garmadával... Persze aki a saját pénze ellensége az ezt nem veszi észre. És igen jó dolog az új és fenszi, erre fekszik rá a marketing gépezet. Azt nem mutatják hogy emiatt mekkora szemét hegyek vannak. Mert hova dobod ki az elhasznált dolgaidat? Na hova dobod a régi hűtődet? Belegyömöszölöd a kukába? Jobb esetben elviszik... Ja tudom törvény ide vagy oda... Ja jó esetben elviszik, na de hova? A hűtő mennyországba diffundál? Ja meg szakszerűen szétszedik meg semmisítik meg a jó francokat. Odavágják egy kupacra azt annyi...
Válasz erre 

]{udarauszkasz 2017.04.17. 12:20:48

A felesegem azt mondana erre,hogy visszanyal a fagyi. Legkesobb akkor, ha esetleg beall egy elhuzodo hadiallapot a vilag nagy reszen, es a vallalatok nagyresze pedig atall hadigazdalkodasra mondjuk egy 10 ev erejeig, akkor visszater egy affele ujkozepkor,mert 10 ev mulva mar az osszes mai akkumulator, elektronika, hardver,szoftver a betervezett elavulasnak koszonhetoen a kukaban vegzi. Se net,se telekommunikacio, se mosogep,tv, de talan meg radiok is csak nyomokban leteznenek 10 ev utan.
Válasz erre 

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.17. 12:50:39

@Benoke2: eléggé egyszerű vagy. Ha minőségit veszel, és nem gagyit, nem jársz így.
Válasz erre 

bontottcsirke 2017.04.17. 12:55:11

@enpera: Szállj vissza a traktorra paraszt és szánts!
Válasz erre 

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.17. 12:58:30

@Benoke2:
"Biztos viccből járatják a motorokat tervezési fázisban majd szedik szét és ha túl jóra sikerült, akkor gyengítenek a konstrukción."
Ez egy akkora baromság, hogy már nagybetűt érdemel: Baromság.
Az autóiparban, még ha cél is lenne az, hogy a vevők inkább más gyártók autóit vegyék a tied helyett, akkor se lenne rá idő.
A járműiparban a time to market 4 év. 4 év telik el aközött, hogy a marketingosztály felismeri, hogy valahol lenne hely egy új modell számára és az megvásárolható. Ez az idő alatt több száz beszállítónak kell specifikációt írni, azoknak megtervezni, majd összeintegrálni, tesztelni, módosítani, áttervezni, újra összerakni, újratesztelni, valamint sorozatgyártást építeni rá.
Még tisztességes élettartam-tesztelésre sincs idő, nemhogy arra, hogy gyengítsük, és újrakezdjük. Az élettartamtesztek még javában futnak, amikor az autó már a szalonban van. (hozzátenném, hogy a problémák egy része ennek köszönhető)
Meg eleve, hogy a francba járatnánk a motort, amikor kb. 1 év mire minden alkatrészből rendelkezésre állnak a prototípusok, amik egyelőre még csak emlékeztetnek arra, ami majd a sorozatgyártásban lesznek. Az első egy évben még csak az agyat lehet járatni, illetve szimulációkat futtatni az elképzelésékről.
A maradék 3-ban pedig mindenki örül, ha a tervezési hibák közül a kritikusakat sikerül kijavítani és nem kell emiatt eltolni az SOP-t (Start of Production). A kisebb hibák benne maradnak, de nem azért, mert bele akartuk rakni, hanem mert nincs idő kijavítani.
Válasz erre 

zsoci 2017.04.17. 13:13:01

@bluebear: Nem beszélek hülyeségeket, hanem leíroma tapasztalatomat. Nem volt egyik Sony készülékem sem alap kategóriás. Közel sem. A Bosch-ból volt flex (3x cserélték ki ugyanzzal a hibával,) Dekopír fűész 2x romlott el ugyanúgy, Ütvefúró 1 hónaposan egy szar volt, de ellopták mielött szervízbe vittem volna. Sajnos ezek után vettem egy Buderus (Bosch) kazánt, amit egyszerűen nem lehet beállítani. Nem én mondom, a szervíz.
Van 11 éves IBM notebookom, ami működik, pedig nagyon sokat kapott. Volt Philips-Whirlpool mosógép, ami 21 évesen lehelte ki a lelkét. Ariston frigó, mosógép, , mosogatógép, ami hibátla, igaz csak 8-10 évesek. Egy halom Apple termék ami működik, ha meg elrontom mindig normálisan, olcsón megjavítják. Bezzeg az újabb, már Lenovo Thinkpad-ből csak az maradt ki amiért jó volt, és 3 év után szétesett.
Válasz erre 

Robiekin · http://megfizethetetlenegeszseg.blogspot.hu/ 2017.04.17. 14:48:56

Szívok én is a nyomtatómmal win 10-zel nem kompatibilis
Válasz erre 

laci_52 2017.04.17. 16:21:20

A tervezett avultatás a nagy háztartási gépeknél igazán feltűnő és zsebbevágó. Első mosógépem(Energomat) 20 évig működött, üzemképesen adtam el, amikor lecseréltem. A második(Zanussi) 8 évet bírt és amikor elromlott, egyik szerelő sem vállalta, mindegyik cserét javasolt. A mostani(Indesit) 6 éve működik hibátlanul, akár már most is elégedett lehetek vele. A Lehel kombinált hűtő 25 évig ment, még most is meglenne, ha a támogatott akcióban nem cseréltem volna le, a mostani nem fog ennyit bírni.
A képcsöves tévékkel más a helyzet: azok még működőképesek, de valóban elavultak és már nem használom őket.
Válasz erre 

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.17. 19:22:04

@laci_52: az energomat százszor annyit zabált, és semmit nem tudott.
Válasz erre 

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.17. 19:23:36

Még annyir, hogy egy energomat fél évi fizuba került. Egy szárítós új mosógép meg a fizum negyede-ötödébe. Ennyir a tervezett avultatás mantráról, meg a régenmindenjobbvótról.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 19:43:43

@szambukusz: "'Szoftveresen,akár a szolgáltató által is meg lehet oldani hogy pl. ne tudjak velük smst fogadni vagy ne jelezze ki a nemfogadott hívást"

Azért azt te is érzed, hogy ez nagyon erőltetett. Nem tudok olyan régi telefont előszedni a sublót mélyéről ami ne fogadna sms-t vagy ne jelezné ki a nem fogadott hívást.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.17. 19:45:20

@Papírzsepi: "Újat ugyan nem ad el, de a konkurencia sem... "
abból azért nehéz megélni, hogy másnál se költ pénzt az ügyfél.
Válasz erre 

kkn 2017.04.17. 20:04:50

@Amator: Ezt már nagyon régen kitalálták. Volt dokumentumfilm is róla. Először egyre tovább bírták a villanykörték a múlt század elején. Azután rájöttek, hogy nehéz bővíteni a piacot, ha nem vesznek a meglévő felhasználók újabbakat. Csak az új felhasználók
Ezért a konszernek megállapodtak, hogy kevesebb élettartamú izzókat gyártanak.Majd még kevesebbet bírót, meg még kevesebbet bírót. Ezek a szerződések fennnmaradtak. Ott jelent meg először ez, csak lehet, hogy még nem így hívták.
Válasz erre 

Amator 2017.04.17. 20:31:19

@kkn: Lehet, hogy picit félreértettél. A fogalmat vitattam, mert műszaki körökben ilyet nem használnak. Alkatrész vagy termék élettartamról beszélhetünk. Amit írtál, az igaz. Ha minden téren tudnánk olyan termékeket venni, amik örökéletűek, akkor mi mozgatná a gazdaságot ? Akkor már csak a konzumidióták vennének évente új okostelefont, minden más terület töredékére zsugorodna vissza.
Válasz erre 

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.04.17. 21:00:46

"Három év alatt elavul"
Három??Fél, max 1 év...Ennél tovább max az autó bírja.
Amúgy egyetértek, jó a poszt.
Az a durva, hogy semmi baj se lenne ezzel, ha annyiért is adnák a cuccokat, amennyit így érnek.Mosógép nem 80-100 ezerért, porszívó nem 50 ezerért, hanem max a harmadáért.
Illetve egy baj azért van az egésszel, lassan bele fogunk fulladni a szemétbe az egész sárgolyón.
:-(
Válasz erre 

szambukusz 2017.04.17. 21:25:12

@eßemfaßom meg áll: erőltetett persze. Nem mondtam,hogy nem az.
Nálam a régi telefonom akkor sem küldte el az smst, ha nálad még a tárcsás is elküldi. Fura. Lehet az a baj hogy mi közelebb lakunk a Naphoz, így megolvadt a mobilhálózat.
Válasz erre 

2017.04.17. 22:43:29

@enpera: "az energomat százszor annyit zabált, és semmit nem tudott"

Mit kellene egy mosógépnek tudnia a mosáson kívül?
Válasz erre 

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.17. 23:39:34

@Jankove: hát hogy milyen minőségben mos, szétkoptatja-e a ruhát mint a régi szar, mennyi vizet és áramot használ, mennyire csendes, meg mondjuk szárít is.
Válasz erre 

NoOne 2017.04.18. 01:21:13

@Amator: Eufemizmus. A Marketing/PR szerint egyáltalán nincs is ilyen, a mérnökök szerint élettartam, a közgazdászok szerint tervezett avultatás, a fenntartható fejlődés érdekében. A lényeg, hogy semmi sem örök igazán, hacsak egy "öreg szaki" meg nem buherálja, mert akkor világvége + 1 nap, ugye... :D
Válasz erre 

Gerberus 2017.04.18. 04:50:04

Nekünk két Siemens mosógépünk is volt, az első 13 évig bírta, a második csak kb. 5 évig. Mint kiderült az első valódi német volt nyugati piacra, a másikat a törököknél rakták össze silányabb anyagokból a magyarra. Egy ismerősnek viszont állítólag már 20 éves a szintén nyugati piacos Siemense. Tehát nem csak élelmiszereknél nem mind arany, ami fénylik, illetve épp ott nem. Mi mindenesetre most már tudjuk mit keressünk.
Válasz erre 

Brett Shaw 2017.04.18. 09:04:34

@eßemfaßom meg áll: Többször sikerült már elmagyarázni, hogy nyomd hosszan, nem annál is hosszabban, még hosszabban azt a gombot. SŐŐŐT, még azt is felfogta, hogy nyomd hosszan egyszerre azt a KÉT gombot.
Válasz erre 

Brett Shaw 2017.04.18. 09:08:02

@whatisevenworse: Tudod ebben az esetben a bika processzor és a bika dVGA az alaplapra van forrasztva. Ha a PC vonalból indulunk ki, ahol ezek diszkrét egységek, akkor az alaplap maga a háromból a legkisebb költségű elem. Itt meg választás sincs, hiszen ami külön van az csupán:

-A memóriák
-A merevlemez
-A wifi kontroller
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.18. 10:48:23

@bontottcsirke: Mi az a minden...? A számítógépeim alkatrésze 2008 óta mindig meghaladta az 5 évet. Régen 2-3 évente volt HDD halálom, 2008 előtt 4 db füstölt el. 2008 óta egyetlen egy sem. 2008 óta nem volt PC-s hardver hibán 1 db RAM cellát leszámítva.

Egyetlen telefonomat cseréltem le csak azért, mert végérvényesen tönkrement a kijelzője, az 5 év után volt és eleve használtan vettem. Az 5 éves okostelómat szórtam volna ki, mert lassú és szar, ha nem kaptam volna cégeset. Az 5 éves telót kétszer javították hangszóró és jack hiba miatt 2-3k-ért.
A szüleim mosogatóépe 12 éves kb. és soha semmi baja nem volt, a mosógépnél az egyik elektronikai panelt kellett cserélni 10 év után.

Amiko a szar állandóan eresztő ócska régi hűtőt végre lecserélték én örömtáncot jártam. Az új hűtők olyan csendesk és jó a régi szarokhoz képest, hogy arra szavak alig vannak.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.18. 10:57:32

@Lord_Valdez: KB. Olyan szinten röhejes elvárás a terméktámogatás a végtelenségig filléres termékekhez (az avulás maitt nincs értéke), hogy ez kb. akkora hülyeség, mint asztalt verni azért, mert a Ford T Modellhez nincs polcról leemelhető motorblokk meg szélvédő. Kb. annyi realitása van ennek, mint Viking longshipez kérni hajógyártó supportot...
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.18. 11:00:27

@enpera: Jót röhögtem a kommentjén.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.18. 11:05:25

@enpera: Sajnos a legtöbb ember képtelen felsimerni a legegyszerűbb összefüggést? Mi lenne ez?

Hát az kérem, hogy régen a HT gépek és szórakoztató eszközük nagy része havi fizetésbe vagy több havi fizetésbe kerültek a legjobban keresőknek is.

Azóta ezek a gépek meg annyira olcsók lettek és (legalábbis nyugaton) annyira drága az órabér, hogy a javítás nem éri meg. Ha csak 2 óra a javítási idő, akkor is nézve az oda-visza szállítgatást, papírozást stb. 10-30 EUR-os órabérek mellett mégis minek a javítása éri meg? És a 2 óra javítási idő az vicc. Egy rohadt telefont szétkapi és panelt cserélni benne és tesztelni mennyi idő vajon?

A gépek tervezésnél nem az az alap, hogy van olyan ország, ahol egy szerelőnek a munkáltató 3-4 EUR-os órabérrel szúrja ki a szemét...

Egyszerűen olyan szabályozás kell, hogy csere oszt kész. A sok vizsgálgatás és vita megegybeke
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.18. 11:06:24

@molnibalage: Meg egyebek mellett talán olcsóbb is lenne. Ha minden sokezredik cuc hibás, akkor is nem egy extraköltség a teljes termék árára felfújni ennek költségét. Akkor 50k helyett 51k HUF lesz valaminek az ára, nagy ügy.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.18. 11:14:23

@Jankove: Pl, hogy ne ugráljon annyira, hogy a csempét szétveri a falon és a kettővel odébb levő szomszéd mosását is hallom. Víztakarékos használat és óvja saját magát. A mostai keócmban levő mosógép méri a ruha tömegét. Azonos programnál kevés ruha esetén 90 perc alatt végez, megtömve meg 180 percet is ment már. Volt, hogy annyi ruha volt benne, hogy sípolt, hogy nemhogy az 1000-es, de a 800-as centrifuga sem megy. Védte magát a túlterheléstől.

Ezeket hol tudta eg régi fostaliga zajos mosógép...?
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.18. 13:14:38

@geegee: "Az a durva, hogy semmi baj se lenne ezzel, ha annyiért is adnák a cuccokat, amennyit így érnek"

Pont annyiért adják. Eu onnan látszik leginkább, hogy megveszed. Mert ugye csak a hülye vesz meg olyat ami nem éri meg és hát csak nem tartod magad hülyének :)

Megjegyzem, hogyha nem tetszik, hogy az 50ezres mosógép 6év alatt elkezd rohadni akkor előtted a lehetőség, hogy ne Indesitet vegyél hanem Mielét, persze az nem 50 ezertöl hanem 250ezertől indul viszont 20évesen is egyben lesz és mos. Csak ugye ezt meg nincs kedved kifizetni
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.18. 13:17:03

@szambukusz: Ez tényleg fura. Mindenesetre szerintem te vagy a Földön az első ember akinek amiatt kellett telefont cserélni mert a szolgáltató letiltotta a telefon szoftverében az sms küldést a hűségidőszak végén.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.18. 13:19:10

@Jankove: "Mit kellene egy mosógépnek tudnia a mosáson kívül? "

pl helyben maradni és centrifugálni, már ha automata mosógépnek nevezzük. Az a 400as sebesség ami a szocreál táncoló kövületekben volt viccnek is durva.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.18. 13:20:46

@Brett Shaw: ez tényleg SOKKAL egyszerűbb mint minden magyarázás nélkül a megszokott módon kikapni az aksit.
Válasz erre 

Brett Shaw 2017.04.18. 14:30:35

@eßemfaßom meg áll: Nem mondtam, hogy sokkal egyszerűbb, de aki erre képtelen nyugodtan vehet magának cserélhető akkus mobilt. Ki gátolja meg ebben?
Válasz erre 

szambukusz 2017.04.18. 14:33:14

@eßemfaßom meg áll: Milyen Földön? Én azt a helyet nem ismerem.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.18. 19:27:48

@szambukusz: Ez sokmindent megmagyaráz
Válasz erre 

whatisevenworse 2017.04.18. 19:56:42

@Brett Shaw: Igazad van. Bár jó drágán is lehet lapot venni. Ha meg valami elszáll (északi vagy déli híd pl) akkor a diszkrét egységeknek is annyi a haszna, mint egy szobanövénynek. Egy jobb alaplap (amin van minden mint a jóboltban) majdnem pariban van egy közepes CPU árával.
Válasz erre 

2017.04.18. 21:10:53

@Lord_Valdez: „A 90-es évek elején a vevői preferenciák abba az irányba indultak, hogy legyen olcsó és csillogjon. A szereplők meg alkalmazkodtak ehhez.”

Szerintem az emberek, amikor a pénztárcájuknak megfelelő terméket vásárolnak, ott valóban kompromisszumot kötnek, de a kompromisszum nem elsősorban a minőségre/tartósságra szól. Én még olyan emberről nem hallottam aki olcsón akart megbízhatatlan használhatatlan rövid élettartamú szart venni. Olyat viszont már igen, hogy akinek nem volt pénze/szüksége full funkciós prémium termékre, az beérte egy kvázi alacsonyabb tudásúval. És mi a helyzet a filléres tömegtermékekkel, amelyek MINŐSÉGI előállításához már többszáz éve az emberiség birtokában van a tudás? Itt –hacsak nem ipari mennyiségben vásárol az ember- szinte senki nem néz árat. Szerinted létezik olyan vevő, aki a 10 forintos minőségi csavarra sajnálja a pénzt, és inkább csillogó szart veszi 9 forintért? Azért a csavar jutott az eszembe, mert pont a minap sikerült belenyúlnom egy "frankó" doboz csavarba, amit egyszerűen nem lehetett még érzéssel se meghúzni mert azonnal eltört. Használhatatlan termékekre -akármilyen olcsó legyen is- szvsz soha nem volt igény, mégis egyre határozottabb a jelenlétük a piacon.
Válasz erre 

2017.04.18. 21:34:44

@enpera: "hát hogy milyen minőségben mos, szétkoptatja-e a ruhát mint a régi szar, mennyi vizet és áramot használ, mennyire csendes, meg mondjuk szárít is."

Áramfelvétel: Amikor megvettem életem első LCD tévéjét, egyetlen dolog izgatta igazán a fantáziámat, mégpedig az, mennyire igaz az energiatakarékosság. Meg is mértem. Egy száz centis katódsugárcsöves sztereó tévét váltott, aminek 60 és 100W között mozgott teljesítményfelvétele, attól függően mennyire volt fényes a képernyő. Ehhez képest az LCD stabilan 120-at zabált minden körülmények között, pedig űber takarékos energiaosztályba volt sorolva. Nagynéném most vett mosógépet, és pont arra panaszkodik, hogy eszméletlen mennyiségű vizet használ. Szal, ezek így elég szubjektív szempontok.
Válasz erre 

2017.04.18. 21:55:21

@eßemfaßom meg áll: "viszont 20évesen is egyben lesz és mos. Csak ugye ezt meg nincs kedved kifizetni"

Én például szívesen beruháznék negyedmilliós háztartási gépekbe, ha adnának rá 20 év valódi és teljeskörű garanciát. Nekem bizisten megérne ennyit a tudat, hogy 20 évre elfelejthetem a problémákat, csak az önfeledt gondtalan használat maradna.
Válasz erre 

Amator 2017.04.18. 22:25:43

@Jankove: Logikában még egy picit fejlődnöd kell. Vitatkozol a Lorddal, az utána felsorolt példáid pedig az ő állítását igazolják. Tényleg az olcsóságra való törekvés borította meg az értékrendet. addig az olcsóbb termékek alacsonyabb minőséget képviseltek, a drágábbak pedig a jobbat. Ezután jöttek be a képbe a távolkeleti bóvlik, amik leginkább a megtévesztés eszközével éltek. Mind elnevezésben, mind kinézetben. A profik szomorúan látták a megváltozott világot, és ők is beleálltak az olcsósításba. Legjobb példája talán a Bosch kéziszerszámok. Addig, ha vettél egy zöld Bosch kéziszerszámot, 8-10 évig nem volt gond vele. Ma nézd meg hol tart. Autóknál is átvette a szerepet az olcsósítás, csak rafináltabban. Opel Astra G verzió. Amikor megjelent, tele volt a beltér jómínőségű anyagokkal. Amikor 3 év múlva vett a cégünk egy másikat, ráadásul az 1,7-es dizelmotorral ( ami egy ipari hulladék ) mesziről ugyanúgy nézett ki a beltér. Aztán amikor beleültél...
Válasz erre 

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.18. 22:25:44

@Jankove: nem, teljesen objektív és mérhető szempontok.
Válasz erre 

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.19. 08:11:42

@Jankove:
Senki nem akar szándékosan szart venni, de amikor arról dönt, hogy mennyit szán rá, akkor benne a döntésben, hogy beéri-e valami szarral (hányszor hallottad már, hogy "amire nekem kell arra jó lesz"? "amennyit én használni fogom"?).

"Használhatatlan termékekre -akármilyen olcsó legyen is- szvsz soha nem volt igény, mégis egyre határozottabb a jelenlétük a piacon."
Jaj, dehogyisnem. Ha nem lenne rá igény, akkor nem tudná eladni és tönkremenne. Sőt, mivel a te polcodon is volt belőle egy doboz, jól látszik, hogy az emberek veszik.

"Itt –hacsak nem ipari mennyiségben vásárol az ember- szinte senki nem néz árat."
1. de egy barkácsáruházban a minőséget se nézi a vevőt, tehát bármi mehet
2. de a barkácsáruház viszont ipari mennyiségben veszi. Neki nagyon nem mindegy.
Egyébként továbbra is kaphatóak jó minőségű csavarok, csak több utánajárást igényelnek. Gyártanak ilyet, csak épp nem a tömegcikk-piacon kell keresni őket, hanem márkaboltokban. De ez egyébként igaz szinte mindenre, a cipőtől a parizerig. A tömegcikk-piacokon, diszkontáruházakban, a nagy tömegben eladható olcsó termékeket fogod találni.

Egyébként többről van itt szó, mint arról, hogy mi fér bele a költségvetésbe. Sokkal több minden beleférne, ha az emberek nem akarnák azonnal. És ebben változott a világ nagyot. Régen senki nem csodálkozott azon, hogy több havi fizetésed volt egy-egy nagyobb háztartási gép. Nem is volt mindenkinek. A mai ember viszont nem szeret hónapokig spórolni valamire.
Itt tenném hozzá, hogy a mai csúcskategóriás hűtőszekrények, mosógépek még mindig legalább egy, de inkább 2-3 havi átlagfizetésbe kerülnek. Viszont emellett (nem ehelyett, mint ahogy az összeesküvés-elmélet sugallja, hanem mellette) megjelentek az elérhetőbb áru termékek is. Ezek viszont nem tudják azt a minőséget.
A baj inkább az, hogy az olcsó termékek sokkal nagyobb piacot jelentenek, ezért minden gyártónak nagy kísértés, hogy inkább ezekre fókuszáljon.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.19. 10:14:20

@Lord_Valdez: Abban igaza van egyeseknek, hogy ma terméknek látszó hulladékos is adnak el. Egy csomag használhatatlan csavar miatt senki nem fog perelni, viszont sokszor eljátszható ez a fajta csalás. Az ilyen termékről nem látod előre, hogy nem fog működni. Én is vettem bringára olyan telefont tartót, amiből állandóan kiesett a teló. 2-3 ropival levettek úgy, hogy amit megvettem az semmire sem volt jó. Csak ez nem tervezet elavulás, ez a csalás határán egyensúlyozás már.

A HT gépek ára és élettartam meg ahogy írod a piacot lövi be. Lehet venni hűtőgépet 250k-ért is 20 évre, csak igen sokan nem tudnak egyszerre kiköhögni ennyit és abban pillanatban nem is biztos, hogy van igénye rá. (Az már csak hab a tortán, hogy költözéskor nem mindig fér el valami, amit vettél X lakáshoz egy Y lakásban.) Vagy lehet hűtőt venni 40-50k-ért 6-8 évente cserélve is. Ezeket az adott pillanatban könnyebb kifizetni a vásárlók többségének...
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.19. 11:31:08

@Jankove: "Ehhez képest az LCD stabilan 120-at zabált minden körülmények között,"

ha 70 centis kockatv-t 2m-es LCD-re cserélsz akkor azért ne csodálkozz ha többet fogyaszt. Nekem hírhedten áramzabáló plazmám van, az kajál be 100-120W képtartalom függvényében. faterék 32"-os lcd-je 20w környékén eszik
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.19. 11:37:41

@Jankove

Sorry most látom, hogy 100centis. Csak kíváncsiságból milyen volt az a 100centis crt TV?
Válasz erre 

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.19. 20:16:22

@molnibalage: Negyedmilliót nem lehetetlen éppen összespórolni egy átlagfizetésből és mégse veszik. Én elsősorban azt hibáztatom, hogy korunk embere nem szeret spórolni. Inkább vásárol hitelből, mint félretesz előre, viszont azonnal akarja a dolgokat.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.19. 20:35:48

@Lord_Valdez: Ezt viccnek szántad? Az átlagfizetésből a fővárosban nem lehet megélni úgy, hogy egy kib*szott szobát veszel csak ki. Ezen felül mi is garantálja azt, hogy lesz 250k-s géphez support 20-25 év múlva? Ha 15 évesen hal meg a gép, akkor bukta. Tehát akkor mindenki szinte afelé megy, hogy a 8-12 éves életciklusú gépekkel él együtt, amíg tartanak ameddig tartanak és ezalatt az idő alatt azért van support.
Válasz erre 

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.19. 21:04:19

@molnibalage:
Nem. Egyrészről, emberek nem csak a fővárosban élnek és Magyarországon tipikusan birtokoljuk, nem béreljük a lakások. A 2016-os bruttó átlagkereset 263 ezer forint volt. Ne mond nekem, hogy ebből nem lehetséges belátható időn belül összeszedni 250 ezret.
Másrészről, ez nem csak Magyarországra igaz. Az USA-ban is dettó ugyanez a helyzet. Az emberek időpreferenciája megváltozott. Régen az emberek lényegesen türelmesebbek voltak. Ha valamire nem volt pénzük, akkor elkezdték gyűjtögetni. Manapság hitelt vesznek fel rá.

Garancia semmire sincs. Arra se, hogy holnap ilyenkor még életben vagy. Ellenben azt eléggé biztosra veszem, hogy amikor valaki az olcsóbb termék mellett dönt, akkor nem azt fontolgatja, hogy lesz-e hozzá alkatrész 20 év múlva. Egyébként a nevesebb gyártóknál szokott lenni, mert azt szokták csinálni, hogy egy idő után, mikor ők maguk már leállítják az alkatrészgyártást, akkor kiadják azt olyan cégeknek, akik utángyártással foglalkoznak.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.19. 21:20:28

@Lord_Valdez: A fővárosban a magasabb átlagkeresettel sem telik rá. Vidéken sem jobb a helyzet. Én jelenleg sajnos egyedül élek, a havi fix költségem a lakatásra kb. 135k-t tesznek ki. Szerinted, ha scak bruttó 260k-t keresnék, akkor szerinted hol állna nálad meg a feltételezésed?
Válasz erre 

2017.04.19. 22:45:42

@Amator: "Logikában még egy picit fejlődnöd kell."

Tényleg baj lehet a logikámmal, mert nem értem ezt mire értetted.

" addig az olcsóbb termékek alacsonyabb minőséget képviseltek, a drágábbak pedig a jobbat”

Ez így csak féligazság. Nézzünk egy példát: A 90-es években ha pl; vhs magnót akartál vásárolni, de nem vetett fel a pénz, akkor választhattad bármelyik márka alap 2 fejes készülékét elérhető áron. Ha voltak igényeid, 4 fejest vettél kábé kétszer annyiért. Ha profi képminőségre, csengő hangra, és extra funkciókra vágytál, (és meg tudtad fizetni), akkor 6 fejes hifi készüléket vásároltál brutális áron. A prémium márkák, a középkategória, és noname gyártók modelljei között –adott szegmensben- volt 20-20-20 százalék árkülönbség, eldönthetted miből melyikre van szükséged. Viszont nem emlékszem arra, hogy az árképzésben akár egy minimális szerepet játszott volna a várható élettartam, vagy jelentős minőségbeli különbség. Ilyenről néhány évtizede egyáltalán nem beszéltünk. Ahány ismerősöm volt, mind megvette az első készülékét, -ki a mariahilferstrasszén, ki a keravillban- és használta 20 éven át boldogan, amíg a vhs formátumot végleg le nem nyugdíjazták az új kompakt digitális formátumok. Nem mondom, hogy soha nem volt gond a korabeli készülékekkel, de az hótziher, hogy a tartós fogyasztási cikkeket nem kellett 2-3 évente újra cserélni, mint manapság, és ha el is romlott, gazdaságosan javítható volt.

„8-10 évig nem volt gond vele.”

A nevezett széria tudtommal deklaráltan barkácsgép kategória, ami kb; annyit jelent, hogy otthoni felhasználásra tervezték, nem non-sztop üzemre. Ha professzionális ipari felhasználásra kell kéziszerszám, akkor asszem a kék színnel jelölt gépeiket kell megvenned, ezeknek bírniuk kell a gyűrődést. Ezzel a részével nekem nincs is gondom, amíg pontosan és őszintén leírják mit várhatok az adott készüléktől, mire használhatom, és meghagyják a választás szabadságát, hogy eldönthessem elég lesz nekem, vagy jobb kell. Node mi a helyzet az általános célú háztartási gépekkel? Itt már nem beszélhetünk eltérő felhasználói igényekről. A hűtőgépnek nemes egyszerűséggel az a feladata, hogy beállítod a sarokba, azt az év 365 napjában hűt. Se több se kevesebb. Hogy lehetséges az, hogy 40 évvel ezelőtt sikerült olyan hűtőszekrényeket legyártani, amelyek a mai napig üzemelnek, sőt a mágnes előbb rohadt le az ajtóról, minthogy a kompresszor megadta volna magát? És ha 40 éve sikerült, ma miért kihívás ilyet csinálni? A kérdés költői.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.04.19. 22:51:32

@Jankove: A hűtőgépes példáktól agyfaszt kapok. Dolgoztam n+1 rakártban és épületben fiatal koroban, ahol kurva régi hűtők voltak. Az összes régi hűt egy fosraklap szar volt. Állandóan jegesedtek a picsába, nyöszörögtek, hol csak víz folyt belőlük állandóabn. Kurva hagnosak, ajtó nem záródott, nyitáskor letört a kar, az ajtó, stb.

A mai hűtők kb. olyanok, mint egy full extrás Sokda Octavia a régi fostaliga trabanthoz képest.
Válasz erre 

2017.04.19. 22:53:35

@Lord_Valdez: „Sőt, mivel a te polcodon is volt belőle egy doboz, jól látszik, hogy az emberek veszik”

Persze, mert átvertek vele. Nem volt rá kiírva, hogy ipari hulladék, nálam meg épp véletlenül nem volt mobil fémvizsgáló laboratórium. Kevés termékre írják ki, hogy mit bír, megveszed kipróbálod, azt vagy bejön vagy nem. De ez nem azt jelenti hogy igény van ezekre. Nincs.

„A tömegcikk-piacokon, diszkontáruházakban, a nagy tömegben eladható olcsó termékeket fogod találni.”

A barkácsáruház, és a szaküzlet között annyi a különbség, mint hipermarket, és a sarki trafik között. A termékskála, és a raktárkészlet tér el. Nem a minőség. Inkább fogalmazzunk úgy, hogy a barkácsáruházban nem fogsz kapni speciális igényekhez szabott dolgokat, ott általános termék felhozatal van: minden amire bárkinek szüksége lehet a ház körüli barkács munkák során. pl; kapsz általános portland cementet amiből megcsinálod a ház körüli kerítésalapot, de nem fogsz kapni olyat cementet amiből a teherviselő vasbetonszerkezeteket öntik. A barkácsáruházban pont ugyanazokat a kéziszerszámokat fogod megkapni mint a kedvenc szerszámboltodban, csak nem kell megrendelni, és 3 hetet várni rá. Sőt miután beraktad a gépet a kosaradba, átlibbensz a következő sorba meg tudod venni a villanykapcsolót is, aminek a forgalmazásával a szerszámboltban már jóeséllyel nem foglalkoznak. Felejtsük már el ezt a „jó termékhez jól utána kell járni” tévhitet. Szar termékbe bárhol bele lehet nyúlni, nem kell hozzá a tömegcikk piacra menni. A csavarnál meg alapvető követelmény, hogy meg lehessen húzni. Azért mert otthoni felhasználásra lesz, mondjuk a kutyaházhoz, még nem jelenti azt hogy szabad neki eltörnie.

„Régen senki nem csodálkozott azon, hogy több havi fizetésed volt egy-egy nagyobb háztartási gép.”

Persze, mert régen magától értetődő volt, hogy nem 5 percre vásároltál készüléket. Nagy beruházás volt, de tudtad hogy utána évtizedekre kiszolgál, és feltehetően nem kell 5 percenként szervízbe hordani. Nem tudom hol kezdődött a romlás, mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, de szerintem a bizalomhiány is közrejátszik, az emberek már nem merik megvenni a drágát. Sokszor derül ki, hogy a nívós márkától is kb ugyanazt várhatod mint a noname konkurenciától, csak a névért fizetsz komoly felárat, nem a minőségért. Én pl; hajlandó lennék tartós termékekért komolyabb árat fizetni, csak épp már nem hiszem el, hogy a drágább egyben tartósabb is.
Válasz erre 

2017.04.19. 22:56:10

@molnibalage: Nekem azért ez a vesszőparipám, mert ahogy korábban fentebb írtam, mi 2 hűtőt fogyasztottunk el 10 év alatt, és a 3. is épp beszarni készül.
Válasz erre 

2017.04.19. 23:15:32

@eßemfaßom meg áll: "Nekem hírhedten áramzabáló plazmám van, az kajál be 100-120W képtartalom függvényében"

Nekem ugyan még nem volt plazmatévém, de a haveromnak van, csak annyit mondott, hogy télen akár fűtés gyanánt is elmegy. Ha 100-120W-ból ki lehet vele fűteni egy szobát, és még mellette szórakoztat is, az szerintem király dolog. Egyébként a példám egy első generációs lcd tévére vonatkozott, nem tudom mennyit fejlődött azóta a technológia, de szerintem semennyit, mert a 22-es led monitorom fogyaszt 20,7W-ot, ezt most ebben a szent pillanatban mértem meg direkt a te kedvedért. Szóval érdekelne te mivel és hogyan mértél kevesebbet a lényegesen komolyabb méretű lcd tévén, amibe hatszor annyi rendszer van bezsúfolva...

A katódcsöves típusát kérdezted. Pontos típust nem tudok neked mondani, mert már vagy 10 éve nincs meg. Egy dologra emlékszem: ha volt impozánsabb paramétere a méreténél, akkor a súlya volt az, mert beszartam alatta, mikor mozgatni kellett.
Válasz erre 

Amator 2017.04.19. 23:47:58

@Jankove: Nem írsz rossz dolgokat, csak kicsit máshol húzod meg a határokat. Egyébként már leírtam, hogy vitatkoztál a Lorddal, aztán őt igazoltad a példáiddal.
A Te videomagnós példádnál maradva, összevonsz különböző kategóriákat, és így akarad a magad igazát bizonyítani. Én meg azt mondom, hogy vegyük csak a 2 fejes, vagy csak a 4 fejes videókat, és 1 kategórián belül rögtön helyreáll az egyensúly. Ezen nem fogunk összeveszni. Kérdezed máshol, hogy hol romlott el a dolog, megpróbálok válaszolni. Egyrészt az olcsósítás korszaka jött el a 80-as évek végén, erről volt már korábban is szó, a másik pedig a tervezési metódusok gyökeres megváltozása. A 90-es évek elején váltak elérhetővé PC-n olyan CAD/CAM rendszerek, amik odáig csak mainframe vagy más nagygépes munkaállomásokon voltak elérhetők. Innentől kezdve olcsón lehetett tervezni, szinte bármit. Ehhez jött még a végeselemes szoftverek használata is. Ezzel a számítógépes technológiával egy idő után már simán tudtak olyan, formatervezett termékeket produkálni, ahol az összes alkatrész minimális biztonsági tényezővel szerepelt, tehát a tervezett élettartamot nagyon pontosan tudták kalkulálni. Azért ne bántsuk ezt a technológiát, mert ezáltal kerül ma egy tartós fogyasztási cikk annyiba, amennyibe. Egy egyszerű példa a megértéshez. Egy térformázó szerszám ( lehet az alumínium vagy műanyag ) a 80-as években akár több évig is készült, az akkori technológiával. A 90-es években, ahol már kellő tapasztalattal és értéssel használták a CAD/CAM rendszereket, ez az idő lecsökkent 6-8 hétre. Ez a válasz arra, hogy miért olcsóbbak ma a termékek, miért néznek ki jobban, és hogy miért tartanak addig, ameddig.
Válasz erre 

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.20. 07:55:37

@molnibalage:
A te megélhetési költséged viszont nem átlagos.
Nézd akkor másként. Egy közepes dohányos ennél többet költ egy év alatt bagóra. Ha azt ki tudja gazdálkodni, akkor ezt is ki tudná, ha nagyon akarná. Csak nem arra van nevelve, hogy gyűjtse a pénzt.

@Jankove:
Amit a vevő megvesz, arra van igény. A gyártónál sehol nem jelenik meg visszacsatolásként az, hogy mennyire volt vele elégedett, csak az, hogy mennyit rendeltek belőle. Ha rendelnek belőle, akkor ő gyárt még.

"A termékskála, és a raktárkészlet tér el. Nem a minőség."
Miért, szerinted a minőségi különbség miben van, ha nem a termékskálában?
Az, hogy ránézésre nem tudod megkülönböztetni a csavarokat, az nem azt jelenti, hogy az nem egy másik termék.

Csakhogy ez nem tévhit. Mutassál már egyetlen barkácsáruházat, ahol tartanak pl. Milwaukee-t. Nem fog sikerülni, mert egy jó Milwaukee akkus csavarhúzó 150-200 ezer forint. Az OBI nem fog raktáron tartani olyan terméket, amiből jó, ha egyet el tud adni évente.

Valóban szar termékbe bárhol belenyúlhatsz, mert a minőségbiztosítás egy statisztikus műfaj, mindazonáltal egy Würth vagy egy Hilti csavarnál jóval kisebb eséllyel fogsz, mint egy kínai biliacélból készültnél. Mondjuk az áruk sem ugyanaz, ezért azt nem tartják a tömegcikkben utazók.

Régen se lehettél biztos abban, hogy nem kell hamarosan javítani. Sőt, egyébként kellett azokat is szervizelni (,bár az idő megszépíti az emlékeket). Viszont akkor úgy álltál hozzá, hogy megjavítattom. Ma úgy, hogy kidobom a csába.

A nagy romlási hullám akkor kezdődött, amikor Kína beszállt a nemzetközi termelésbe. Nagyjából a vasfüggöny leomlásakor. Ez nagyon gyorsan lenyomta az árakat, ami idővel azzal járt, hogy már csak Kínában gyártva lehetett talpon maradni.

Nyilván, pusztán az ár nem indikátora a minőségnek, viszont aki rossz minőséget árul drágán, az nem fogja ezt sokáig tudni csinálni. Tehát, ha egy cég hosszú ideje van a piacon és drága, akkor két eset van. Vagy jó az, amit árul. Vagy pont most van abban a fázisban, amikor feléli a korábban felépített reputációját. Utána villany leo.
Válasz erre 

2017.04.20. 09:50:39

@Lord_Valdez: Ementünk a lényegtől. Figyelj, aki bemegy a barkács áruházba, általában nem a náza alkalmazott, aki a holdrakéta építéshez vásárolna felszerelést, és ehhez keres speciális anyagokat és gépeket. Abban teljesen egyetértünk, -és azt korábban is írtam-, hogy a barkács áruházban általános felhasználásra szánt dolgokkal fogsz találkozni, speciálissal nem valószínű. Amire én ki akarok lyukadni, az az, hogy némelyik termék, még ennek a relative alacsony igénynek sem felel meg. Nem kell nekem tanúsítvánnyal, és minősített mechanikai tulajdonsággal rendelkező csavar, aminek extrém terhelés, és szélsőséges körülmények hatására sem változik meg a szerkezete-szakítószilárdsága, az én otthoni céljaimhoz bőven elég a sima noname senkiházi csavar, de attól, hogy valami nem professzionális felhasználásra készül, még nem jelenti azt, hogy kutyaszarból is le lehet gyártani. Van egy alsó minőségi nívó, ami alá nem lehet menni, mert ha ezt megteszik, akkor az többé már nem termék, hanem tömegtermelt, használhatatlan ipari hulladék. Ilyen például a puhavasból készült villáskulcs, amivel nem tudod lelazítani a bicikliden az anyát, mert kettényílik. Vagy a fúrószár, ami már null kilóméteresen „üt”, és az első fúrás után élezésre szorul. Ilyen az ominózus csavar is, amit nem lehet meghúzni, mert elszakad. Meg a háztartási gép, ami kínkeservesen, épphogy megéri a garanciaidő végét.

„Mondjuk az áruk sem ugyanaz, ezért azt nem tartják a tömegcikkben utazók”
Egy csavar esetében szvsz nincs akkora jelentősége az árnak, 1 csavarra vetítve elfogadható árkülönbség lehet a low-end, és a csúcsminőség között, igy ha kiteszed a polcra egymás mellé a kettőt, még az is lehet, hogy nem gondolkodik a paraszt, hanem rányúl a jobb minőségre, és fizet a kasszánál 1200 helyett 1500 forintot egy kiló csavarért. (főleg ha tudja, hogy az olcsóbb csak a méhtelepre jó) A 200 ezres akkus csavarhúzó esetében már más a helyzet, mert ez komoly kiadás az átlagembernek, itt valószínűleg mérlegelni fog, hogy beruházzon-e ennyit profi gépbe, azért az évi 5 db csavar behajtásáért, vagy elég lesz neki ehhez a 10 ezres barkács kategória.

„Sőt, egyébként kellett azokat is szervizelni” „Ma úgy, hogy kidobom a csába”

Persze hogy kellett javítani. Viszont legalább lehetett javítani, és a termék fogyasztói árához képest elfogadható áron. Manapság azért dobod a kukába, mert gazdaságosan szinte semmi nem javítható, és már a szerelők sem szerelnek, hanem fődarabokat cserélgetnek.
Válasz erre 

2017.04.20. 10:21:50

@Amator: "Azért ne bántsuk ezt a technológiát, mert ezáltal kerül ma egy tartós fogyasztási cikk annyiba, amennyibe"

Ehhez én nem értek, én csak felhasználó vagyok, akinek vannak elvárásai amikor terméket vásárol, sokszor nem kevés pénzért.... de azért remélem nem csak én gondolom ironikusnak, hogy a 21. századi "tartós fogyasztási cikk"-eket mindennek nevezhetjük, csak épp tartósnak nem.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.20. 12:11:36

@Jankove: " csak annyit mondott, hogy télen akár fűtés gyanánt is elmegy."

Van aki szeret nagyot mondani, vagy valami kökorszaki cucca van. Az enyém egy 42"-os utolsószériás plazma, az adatlapja 93w fogyasztást mond rá, ezt nyilván az ecofaszom beállítással tudja, a fogyasztásmérő 100w környékét mutatott amikor néztem.

" Szóval érdekelne te mivel és hogyan mértél kevesebbet "

faterék tévéje adatlapja szerint 43w, ezt a fogyasztásmérö szerint is hozta csutkára feltekert fénnyel és hanggal. Ahogy használják ugy kb a felét eszi.

Bevallom azt furcsállom, hogy 10 év távlatából már nem emlékszel milyen volt az eléggé nem hétköznapi TV-d.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.20. 12:28:27

@Jankove: valami vízér lehet a házatok alatt ha ennyire hullanak a HT készülékek meg extrasokat zabálnak.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.20. 12:37:24

@Lord_Valdez: "Viszont akkor úgy álltál hozzá, hogy megjavítattom. Ma úgy, hogy kidobom a csába."

Ami következik abból, hogy akkor a hűtő-mosógép több hónap munkájának ára volt amit gazdaságos volt javíttatni a helyi ezermesterrel, ma meg egyhavi közmunkásfizetésbe kerül és a javítása is közel ennyi tehát érdemesebb helyette egy újat venni 3 év jótállással.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.20. 12:47:11

@Jankove: "Manapság azért dobod a kukába, mert gazdaságosan szinte semmi nem javítható"

Ebben azért az is benne van, hogy nem azért nem gazdaságos mert a javítás olyan drága, hanem azért mert a készülék olyan olcsó. Amikor kerestél 5ezret és volt a mosógép 15ezer akkor értelmes alternatíva volt 5ezerért megjavíttatni. Amikor keresel 150ezret, a gép kerül 50ezerbe (mert minden egybeöntve van benne nem 350csavarral összefogatva ezért olcsón gyártható) és a javítás 30ezer (mert minden egybeöntve van benne nem 350 csavarral összefogatva ezért csak cserével javítható) akkor nem azért nem alternatíva a javítás mert az drága hanem azért mert olcsó az új.
Válasz erre 

Amator 2017.04.20. 18:29:09

@Jankove: Jogos a felháborodásod, a fejlődés - vagy amit annak mondanak - nem mindig jó irányban halad. Sok példát lehetne még hozni. Normál tv adásban az LCD soha nem fogja hozni, amit egy trinitron képcsöves Sony tudott fénykorában, a 16 bites digitális hang messze van egy jó lemezjátszó hangjához képest ( én is most fejlesztem a rendszerem egy Systemdek segítségével ),
dízel motor 150e km után felújításra szorul, miközben a régi hagyományos dízel 4-500 ezret is ment mindenféle beavatkozás nélkül ( egyébként is a dízel traktorba való ) stb. stb.
Válasz erre 

2017.04.21. 00:02:42

@eßemfaßom meg áll: „furcsállom, hogy 10 év távlatából már nem emlékszel milyen volt az eléggé nem hétköznapi TV-d”

Akkor kapaszkodj meg, a jelenlegi tévémről is max annyit tudok mondani, hogy valami ledes eldzsí. A telefonom meg valami őskövület nokia. Biztos vannak olyan emberek, akik poénra fel tudják idézni, életük összes kütyüjének pontos típusát, modellszámát, szériaszámát, de én nem vagyok autista.
Válasz erre 

2017.04.21. 00:43:24

@eßemfaßom meg áll: 5 perc guglizás után néhány figyelemre érdekes link:

g-ecx.images-amazon.com/images/G/31/traffic/BuyingGuide/TV_types_average_watts._V323826760_.jpg

42-es plazma fogyasztás video 145-410w között:

www.youtube.com/watch?v=TvXQ_9DfNVY

www.energuide.be/en/questions-answers/how-much-energy-do-my-household-appliances-use/71/

Ezekben én olyat nem találtam, hogy plazma tévé beéri 93W-tal az lcd meg 40-nel....
Válasz erre 

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2017.04.21. 07:43:14

@Jankove:
Nézd, minden gyártásnak van egy sztochasztikus természete. Minden terméktulajdonságnak lesz egy eloszlása, ahogy épp sikerült. Az igényes gyártásnak kicsi, az igénytelennek nagy.
Biztos vagyok benne, hogy ezen gagyi cuccoknak is a nagy része alkalmas a rendeltetésre, máskülönben tényleg eladhatatlan lenne. Csak hát az olcsóság nem csak azt jelenti, hogy az átlag alacsony, hanem azt is, hogy nagy a szórás. Tehát jóval nagyobb százaléka szar, annak, mi ki jön a gyárból.

Sajnos, ennél nagyobb az árkülönbség. Az igazán olcsó csavaroknak nem csak az anyaga igénytelen, de a menete is. Azokon préselt menet van, nem mángorolt. Ezeket könnyű felismerni, mert van rajta két hosszirányú tökéletlenség, ahogy a présszerszám két fele találkozott.

Ezt meg már írtam.
Egyrészről, a nagyobb komplexitást csak nagyobb integráltsággal lehet kezelni.
Másrészről, a nagyobb integráltság számos előnnyel jár, mind a méret, mind az ár, mind a megbízhatóság tekintetében. Cserébe tényleg nem lehet javítani.
Válasz erre 

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.04.21. 21:17:47

@eßemfaßom meg áll: igen, van igazad az árakkal.Csak benne van egyfajta kettősség, hogy régebben mennyire nem engedhettünk meg semmi komolyabb dolgot, de ez szerencsére egy ideje változóban van, szóval emiatt.
Az 50 ezres mosógép 6 évig okés dolog az meg még jó arány, évi 8 ezer forint, havi mondjuk 700, az még kibírható.De ha ugyanez a mosógép 1 év 2 hónaposan besz@rik (mondjuk épp kiment a gariidőből, stb) és nem akarják kicserélni, megjavítani értelmes áron, az már úgy erős.
És sokan panaszkodnak az ilyen utóbbi jellegű problémákra.
Válasz erre 

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.04.22. 01:18:12

@geegee: már mint, hogy benneM...
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.22. 17:32:04

@geegee: nem kell 1 év garival venni háztartási gépet. 3 év alattival nem kell szóba állni.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.22. 17:49:13

@Jankove: esetleg ha nem lassan évtizedes dolgokat kutatnál fel. a YT-os video 2009-ben készült egy 2008as plazmával. Mindemellett aki maxra feltekert fényerővel fehér képet akar bámulni az fizesse meg :)

Az utolsó link a legjobb, az alapján a villanyszámlámnak minimum másfélszeresnek kéne lennie mint amennyi. Mindemnellett kicsit olvass figyelmesebben, az utolsó linkeden:

"LED TV On 20 to 60 W" és bárhonnan is nézem a LED tv az LCD tv
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.22. 18:01:52

.@Amator: A plazmák viszont tudták, de amiből nem lehet 5 centinél laposabbat csinálni és még 30%-al többet is fogyaszt azt ki kell nyírni.
Válasz erre 

Amator 2017.04.22. 18:28:03

@eßemfaßom meg áll: Szerintem az LCD lobbi nyírta ki a plazmát, azzal, hogy a szinte csak egyetlen létező hibát ( beégés ) ostorozta folyamatosan. Az egésznek az a diszkrét bája, hogy az LCD panel is simán be tud égni, csak kicsit több idő kell hozzá.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.23. 08:43:04

@Amator: Nem hinném, hogy a panasonic-samsung-lg lcd gyártók lobbizták ki, hogy a panasonic-lg-samsung plazmagyártó hagyjon fel a termeléssel :)

v1.0 vásárló annyit látott, hogy a plazma az nehezebb vastagabb és még többet is fogyaszt (és még be is tud égni ajaj) tehát nem azt tette be a kosárba. A képminöség nem szerepel az 1.0 vásárló preferenciái között.
Válasz erre 

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.04.23. 09:07:23

A plazma kihalt mert a vhs is nyert holott a legszarabb volt :) az olcsóság a lényeg
Válasz erre 

Amator 2017.04.23. 09:40:33

@eßemfaßom meg áll: @enpera: Én azért el tudom képzelni. Az eladási statisztikák és a gyártási költségek alapján a panelgyártók egyszerúen racionalizálták a termékpalettájukat, ehhez nyújtott segítséget "házon belül" az LCD részleg, így hozzájutottak a megszünő terület fejlesztési költségeihez. A Hegylakó óta tudjuk hogy " csak egy maradhat " :)
A minőségi különbség meg csak minket érdekel, az átlag nem foglalkozott vele.
Válasz erre 

eßemfaßom meg áll 2017.04.23. 13:57:03

@Amator: Az nem "lobbi" hogy megnézem a termékeim közül melyiket viszik sokkaljobban és még a nyereség is nagyobb rajta aztán a másik gyártását leállítom.
Válasz erre 

Bilok 2017.04.28. 19:32:26

10 dolog, amitől elhiszed, hogy a poszter agya már régen túl van a tervezett avultatáson. Ennyi baromságot összeírni, te jó ég...

1. Mi köze a sznob kivagyiságnak a tervezett avultatáshoz? Egyébként meg, ha ma veszel egy épkézláb, de alsóbb árkategóriás telefont, annak a megjelenése nem lesz 'ciki' 5-6 év múlva sem.
2. 'maga a készülék 2-3 év múlva már csak a töredékét éri az újkori árának' Hű b+, tényleg?! Egy használt műszaki cikk nem ér annyit, mint egy új? Micsoda aljas összeesküvés! Egyébként nem ezt kell mérlegelni egy meghibásodásnál, hanem azt, hogy mennyiért lehetne lecserélni a hibás eszközt, és akkor már nem is olyan hülyeség a javítás.
3. Nincs alkatrész egy kétéves készülékhez? Ne hülyéskedjünk már. OK, legyen, mondjuk, az esetek 0,1%-a, és még sokat is mondtam. Ez világméretű összeesküvésnek egy kicsit kevés.
4. A sz.r gar. ügyintézésnek és a neten minden kínai szemetet összevásárolók szívásának mi köze a témához?
5. Pénzvisszafizetésről és azonnal cseréről beszélsz. Ez az érved arra az állításra, hogy gyors avultatással folyamatosan új termékek VÁSÁRLÁSÁRA kényszerítik a vevőket. Magadat cáfolod.
6. Ebben azért van valami.
7. Semmit nem éri meg a végtelenségig életben tartani. Valaki nagyon jó példát írt, hogy a Ford T-modellhez se kapsz alkatrészt bármilyen autósboltban. És azért itt is jelentős túlzás ez a valahonnan kitalált 3 év, még a villámgyorsan fejlődő informatikában is.
8. Ezt azért nem venném készpénznek. Talán filléres kínai vackoknál el tudom képzelni, de annak semmi köze az avultatáshoz. Ha van igény sz.r termékre olcsón, akkor megcsinálják, ennyi az egész.
9. A nagy áruházláncoknak saját márkáik vannak, ill. természetesen árulják a normális (értsd: létező) gyártók termékeit. De ha mondasz egy áruházláncot, ahol megvehetem pl. az illusztráción szereplő Panasoanicot, akkor rendben, nem hülyeség a bekezdés.
10. Azért nem agysebészet egy ragasztott telefon javítása, és ha valakit ez érdekel egyáltalán, akkor van választási lehetősége. Egyébként attól gyorsabban avul vagy használódik valami, ha ragasztva van, nem csavarozva? Érdekes megállapítás.

Ráadás példa meg a gagyi hamisítványok. A tervezett avultatásra. Mi köze van hozzá?
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (17) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (60) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • gigabursch: 500... Szép teljesítmény! (2025.06.24. 10:46) Az ötszázadik Diszkónika
  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2025 június (1)
  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard