Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Marantz história

Marantz história

blognyit.jpg

Saul Bernard Marantz (zeneszerző, amatőr zenész és fényképész) 1911-ben született New Yorkban. Első kísérleti készüléke a saját autójában lévő rádió volt, amit kiépített, és a lakásban üzembe helyezve próbált belőle jobb minőséget kicsikarni. 1948-ban megjelent a mikrobarázdás monó hanglemez, ami megteremtette az otthoni minőségi zenehallgatás feltételeit, de ezzel meg is kezdődött az első formátumháború a Columbia 33-as fordulatú LP-je, és az RCA Victor 45-ös fordulatú hanglemezei között. Ez még nem volt elég, mert szinte minden lemezcég a szabványosítási törekvések ellenére más frekvencia korrekciót alkalmazott.

Ennek az a lényege, hogy egy adott műsor hanglemezre történő rögzítése előtt a hanganyagot módosítják. A mély tartományt jelentősen elnyomják, míg a magas frekvenciákat kiemelik. Mindezt két okból: egyrészt a mély komponensek szélesebb barázdát hoznak létre a lemezen, így ez a műsoridő csökkenését vonja maga után; másrészt a magasabb frekvenciájú hangok kis amplitúdója miatt emelés nélkül nehéz lenne őket a lemezre vágni, a lemez anyagának minősége miatt. Mindezt betartva nem csak a letapogathatóság javul számottevően, de a zajszint is csökken. Az eredeti átviteli görbét az erősítőben lévő szűrő áramkörökkel kell visszaállítani.

marantzhome.jpg

Saul Bernard Marantz komoly lemezgyűjteménnyel rendelkezett, de nem volt megelégedve az üzletekben kapható készülékek minőségével. A fő probléma abból adódott, hogy egyféle korrekciós átviteli karakterisztikára készültek az akkori termékek, ezáltal lehet, hogy az egyik lemez jól szólt, de a konkurens kiadó által nyomott korong már csapnivalóan. Természetesen emberünket ez rendkívüli módon zavarta, mert ő mindent a legjobb minőségben szeretett volna hallgatni, ezért a saját házában lévő műhelyében 4 évi kitartó munkával megalkotta az Audio Consolette erősítőt, amelyen többféle korrekciós görbét lehetett beállítani. Először kisipari módszerekkel a ház alagsorában évi 400 darab készült belőle. Nem meglepő, hogy ezután 1953-ban elindult a Marantz cég. 

marantz-audio-consolette-model-1-1.jpg

Ez lett az első Marantz termék is, amely 143,50 dollárért Model 1 néven jelent meg 1955-ben. Két különböző nagy érzékenységű phono-előerősítő bemeneti áramkört tartalmazott, és 36 lehetséges korrekciós görbét (!) lehetett beállítani rajta. Az akkori szaklapok kiváló mérnöki munkának értékelték. Model 2 nevet kapta az előerősítő után csatlakoztatható végerősítő, ami a következő termék volt. Egyre több mérnök és kiváló szakember csatlakozott a céghez, készülékeiket olyan gondosan megtervezték, hogy szinte semmit nem kellett utólag módosítani rajtuk.

1958-ban megérkeztek az első Marantz termékek sztereó verziói, majd elindult a klasszikus modellek sorozata a 7-es számú erősítővel, ami a lenti képen látható. 

marantz_model7c_preamp.jpg

Ezt követte a Model 8 sztereó erősítő 1959-ben 2x30W-t teljesítménnyel 237 dollárért. 1960-ban indult a 9-es modell, amely figyelemre méltó volt megjelenésével, mivel a teljesítmény mérő műszert még a 2013-as termékeken is megtalálhatjuk. A 9-es modellből a NASA is rendelt 21 darabot, ezeket az Apolló küldetések követőállomásain használták az analóg órajel erősítésére, és módosított változatok voltak 9120-as típusjelzéssel.

marantz_model9_poweramp.jpg

1961-ben megindultak az FM sztereó adások az államokban, és ez sarkallta a mérnököket az egyik legkeresettebb Marantz termék kifejlesztésére. 1962-ben a cég demonstrált egy prototípust a 10-es modellszámot viselő sztereó rádió tunerből, amelyen egy oszcilloszkópcső jelezte ki a hangolást. 1963-ban került kereskedelmi forgalomba 10B típusjelzéssel 650 dolláros áron. Az ár borsosnak tűnik, de alig fedte le azt a hatalmas befektetést, amelyet a vállalat több mint három év alatt a fejlesztésre költött. Az alap 10-es modellből mindössze 100 darab készült. A 10B-ről sokan azt mondták: ez a legjobb tuner ami valaha létezett. Az 1970-es évek elején kb. 750 dollár volt a kiskereskedelmi ára, de a gyártás befejezése után évekkel már 3700 dollárt lehetett kérni érte, de létezett olyan darab, ami később 10 000 dollárért cserélt gazdát. Jelenleg 1 millió Forint alatt nem találtam az eBay-en ilyen készüléket. 

marantz_10b-10.jpg

Annak ellenére, hogy a Marantz több ezer 10B-s modellt gyártott a termék akkora veszteséget okozott, hogy majdnem csődbe vitte a vállalatot. Valószínűleg túl jót akartak készíteni. A Superscope dobott mentőövet, aki 1964-ben átvette a céget, és a következő évben New Yorkból Kaliforniába költöztek. A Superscope főleg orsós magnóiról ismert japán cég volt, aki a SONY-val együtt is fejlesztett. 1966-ban a Marantz termékeket Japánban, a Standard Radio-val közösen kezdték gyártani, majd kilenc évvel később ebből lett a "Marantz Japan". 1968-ban Saul Marantz a nevét viselő vállalat elnöki székében találta magát.

1965-ben megérkezett az első tranzisztoros Marantz termék a Model 7T előerősítő formájában, és egy évvel később a Model 15 sztereó erősítő, 1968-ban pedig egy másik klasszikus Marantz termék jelent meg félvezetős formában: az FM tuner. Megtartották az oszcilloszkópot, és a cég által fejlesztett Gyro Touch lendkerék segítette a hangolást. Ez lett a Modell 20 névre keresztelt egység, viszont a végerősítővel egybeépített változata, a Modell 2600 pedig a cég zászlóshajójává vált. Az akkori csúcsok csúcsa az oszcilloszkóp kijelzős kvadrofon verzió, a 4400-as modell volt. 

marantz_model2600_receiver.jpg

A Marantz mindig büszke volt termékei megbízhatóságára, és időtálló formáira. Ki gondolná, hogy a lenti képen látható kazettás magnódeck 1974-ben készült. 

ccaf50d6843d9e9e9a0b18944f821bf4.jpg

Persze a hifi mellett más területekre is elkalandoztak, egészen korán gyártottak már televíziót is, később pedig többféle projektort. 1980-ban a Superscope eladta 50% -os részesedését és a marketing jogokat a holland Philips cégnek (kivéve USA és Kanada területe). Mire a Philips hatékonyan átvette a Marantz értékesítését a világ nagy részében, a vállalathoz már csatlakozott valaki, aki a jövőbeni fejlesztésekben jelentős szerepet kap. Ken Ishiwata a Pioneer-től jött át, és két éven belül kinevezték termékfejlesztési igazgatónak. 

protv.jpg

A nyolcvanas években a Marantz is a digitális technológia felé fordult, nem volt nehéz megjósolni, hogy a Philips égisze alatt CD lejátszóval fog jelentkezni. Így is lett, a CD 63 volt az első konzum audió célra szánt CD játszó, amelyet hamarosan követett a CD 12. Valójában ezek Philips termékek voltak, csak jobb minőségben, és precízebben kidolgozva, mint az átlag készülékek. 

marantz_cd-63.jpg

Minden Philips fejlesztés kicsit másképp megjelent Marantz néven is, ilyen volt pl. a DCC, de hifi videómagnóknak is létezett Marantz verziója. A nyolcvanas évek közepén, pár évvel a CD megjelenése után megszületett az SE (special edition), azaz különleges kiadások ötlete, amit alapjában véve a célszerűség szült. A dolog úgy indult, hogy bizonyos modellekből hatalmas eladatlan készletek gyülemlettek fel, ezért a filléres kiárusítás helyett valami mást kellett kitalálni. Az ilyen készülékekbe pár audiofil módosítást végeztek el, úgymond kicsit megtuningolták őket, és rögtön újra piacképessé váltak. Így született a Marantz CD-45LE (lenti kép), ami a kritikusok szerint akkoriban a legzeneibb hangú CD volt. 

marantz_cd-45.jpg

Természetesen sok konkurens is ugrott az ötletre, megjelentek az SE, OSE és LE végződéssel ellátott finomhangolt modellek. Az igazi ínyenc falatok azonban a mágikus KI végződéssel ellátott készülékek voltak, ugyanis ezeket maga a főkonstruktőr Ken Ishiwata (KI) vette kezelésbe. Ilyen volt pl. a lenti képen látható CD-63 mkII KI készülék (nem elírás, az első CD játszó típusszámát kapta mkII végződéssel), amelyen a réz előlap már sejtet valamit. később a 6000-es és a 17-es széria felturbózott készülékei is KI végződést kaptak, amelyek egyébként elég szépen taroltak a szaksajtóban, jó sok "ajánlott" címkét kaptak. 

marantz_cd63mkiiki.jpg

Ishiwata idejében számos klasszikus modell született, mint pl. a lejjebb látható TT100 lemezjátszó, vagy az alatta lévő NA-11S1 hálózati zenelejátszó, a kilencvenes évek elején indult a Compact MusicLink sorozat, amely egészen mostanáig tart. 1994-ben jelent meg az akkumulátoros SC-5 előerősítő és az SM-5 erősítő. Ishiwata érdekes dolgokat mondott el a Marantz tervezési folyamatáról. Nyilvánvalóan minden műszerük megvolt, de a készülékeket olyan zeneszámokkal tesztelték, amiket élőben is hallottak.

marantz_tt1000.jpg

marantz-na-11s1-pm-11s3.jpg

 Említést érdemel még a lenti képen látható T1 csöves végerősítő, valamint alatta a 2013-ban újragondolt Audio Consolette.

marantz_projectt1_0.jpg

marantz_new_consolette.jpg

A kilencvenes években a Marantz a high-end élvonalban, és az audiofil középsávban is képviseltette magát. Ez korszak sok egyéb mellett a japán Marantz előretörését jelentette, amely végül odáig fajult, hogy a Philips részesedésének nagy részét a japán Marantz felvásárolta, ami egyben új irányt is jelentett a technológiában. A japán konszern a minőség mellett a mennyiségre is koncentrált. Ennek eredőjeként egyre gyorsabban követték egymást a konzumtermékei, ami erősen felhígította a márka minőségét, és bár olykor sikerült egy-egy kiugróan jó készüléket életre hívni, a kilencvenes évek végén a piac hemzsegett a közepes vagy annál is gyengébb Marantz termékektől.

1997-ben meghalt Saul Marantz 85 éves korában. Az általa létrehozott cégtől vonult nyugdíjba, és élete hátralévő részét új hangszórómárkák fejlesztésével és támogatásával töltötte. A kétezres évek elején a Marantz a házi hifi felől egyre inkább az új formátumok, az SACD és a házimozi felé fordult, a konzum termékei minősége csökkent, bár a magasabb kategóriában igyekeztek a mércét tartani, jól lehet egyre sikertelenebbül. 2002-ben a Marantz is bekerült a D&M holdingba, amely többek között a Denont és a McIntosht is birtokolja. A Denon és a Marantz 2002 előtt egymás nemes versenytársai voltak, majd a közös D+M cégcsoporton belül, mind a mai napig meglepő mértékben voltak képesek megőrizni önállóságukat, sajátos karakterüket. 2017 március elsejével a Denon, HEOS by Denon, Marantz és Boston Acoustics márkákat tömörítő D+M Group a Sound United LLC irányítása alá került. A sajtóközlemény szerint a Sound United LLC Észak-Amerika legnagyobb hangfal szállítója (Polk Audio, Definitive Technology és Polk Boom) a D+M csoport pedig a világ legnagyobb házimozi és sztereó erősítő/rádióerősítő gyártója. 

marantz-sr8012-2.jpg

Manapság már egyértelmű, hogy a sok márkát tömörítő holdingok, és a gigacégek tudnak csak életben maradni, hiszen mindenki felvásárol mindenkit. Sok típust fejleszteni és gyártani költséges, az állandó modellfrissítés szintén komoly anyagi terhet ró a cégekre. Az új technológiák bevezetése pedig nagyon sok esetben jelentős licenc díjak megfizetésével lehetséges csak. Éppen ezért vonzó az egyesülés, hiszen a nagyobb cégcsoportok számos dologban erősebbek, versenyképesebbek a kisebbeknél. Akár kiskereskedelmi partnerekkel kell szerződni, akár alkatrész beszállítókkal, vagy licenc tulajdonosokkal, jobb pozícióban van egy nagyobb cégcsoport. 

marantz-sr8012-hatlap.jpg

Az élet persze nem áll meg, ma is jönnek az új Marantz modellek, de egy házimozi erősítő már nem úgy néz ki mint 10 évvel ezelőtt. Lassan átalakultak házi számítástechnikai központokká, ja és van bennük egy erősítő is :-) A jelenlegi zászlóshajó, az SR8012 modell közel 1 millió forintért vásárolható meg, és amint láthatjuk a hátlapról nem sajnálták a csatlakozókat, mert minden új eszközt tudni kell neki kezelni, és ma már minimum a 7.2-es hangzás felel meg a kor követelményeinek. Természetesen ez is egy rendkívül igényesen megépített készülék, de ilyet egy kis cég már nem tudna gyártani.

Források: whathifi.com, av-online.hu, audiolife.blog.hu, homemovie.hu 

 

19 komment Cégek Tovább
Marantz história Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
19 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Színes televízió a Szovjetunióban Színes televízió a Szovjetunióban
  • A lehallgatás régebbi, mint gondolnád A lehallgatás régebbi, mint gondolnád
  • A hordozható zenelejátszók története A hordozható zenelejátszók története
  • Hitler mikrohullámú lánca Hitler mikrohullámú lánca
  • TOP 10 audió rendszer a filmvásznon TOP 10 audió rendszer a filmvásznon

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr8613460347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

röf 2017.12.10. 20:09:02

Jó dolog ez a házimozikérdés, de zenehallgatásra maradjon inkább a klasszikus sztereó rendszer.
A MARANTZ jó CD játszót gyártott, de ha erősító, akkor nem biztos, hogy ennél a márkánál kell kikötni....
Válasz erre 

contractor 2017.12.10. 20:25:07

Nekem '93-as Marantz erősítőm van '93-as Pioneer CD-vel és '93-as Canton hangfalakkal. Verhetetlen combo.
Válasz erre 

Zetor75 2017.12.10. 20:31:50

Érdekes, hogy 7.2es a legalsó erősítő. 11 hangfalcsatlakozója van, az 9.2 is lehetne, szerintem.
Válasz erre 

Zetor75 2017.12.10. 20:41:40

Szerintük 11.2 is lehet, és szerintem is. www.av-online.hu/hazimozi/marantz-sr8012-az-uj-csucs-hazimozi-erosito_2240
A hátlapi hangfalcsatlakozók 11 hangfalat biztosítanak, a "szokásos" 7 mellett 4 plafon sugárzónak is jutott végfok, illetve van neki 2 subwoofer kimenete is, persze azok általában aktív sugárzók szoktak lenni.
Válasz erre 

2017.12.10. 21:01:15

Marantz-ra mindig csorgott a nyálam, de olyan jó fülem sose volt, hogy ennyit áldozzak hifire.
Válasz erre 

sóhegy049 2017.12.10. 23:22:08

CD-m van 90-ből, mindig hibátlan.
Tunerem 88-as Pioneer, hibátlan, de nincs mit hallgatni.
Szalag, Revox B77.
Erősítő és hangsugárzók???
REVOX!
A "bakelit meghajtóban" verhetetlen a Marantz, ez tény.
Válasz erre 

Mistral1011 2017.12.10. 23:46:52

Sajnos én is a "csóról" közösségét növelem - nekem sem futja olyan cuccra, amilyet szeretnék :-(
De van egy kulcsszó - a best-buy. Ami *még* elég olcsó de *már* elég jól szól. Érdemes ezeken a vizeken is kavarni, ha vkinek nem kell a 11 csatornás végfok :-) (amúgy van ebben a 11-ben valsz vagy 3 független zóna is :-)
Válasz erre 

ételizésítő 2017.12.11. 02:26:05

"egyrészt a mély komponensek szélesebb barázdát hoznak létre a lemezen, így ez a műsoridő csökkenését vonja maga után; másrészt a magasabb frekvenciájú hangok kis amplitudója miatt emelés nélkül nehéz lenne őket a lemezre vágni, a lemez anyagának minősége miatt"

Ezt a baromságot azért át kellett volna még egyszer gondolni, mielőtt leírtad.
Ja, amplitúdó hosszú ú.

Csak jelezném, hogy az amplitúdó a hang erősségétől függ, ami a magasságától, annak a neve frekvencia. És a hanglemezt úgy vágják, hogy a frekvencia a hullámok sűrűségének felel meg a lemezen, az amplitúdó meg a barázdák szélességének, illetve mélységének, merthogy az egyik csatornát oldalirányban, a másikat (fizikai, nem hang) mélységben vágják a lemezbe.
Ennélfogva a lemezre felvett hanganyag akkor is hallható, bár baromi halkan, ha erősítő nélkül odahajolsz a hangszedőhöz.
Válasz erre 

ételizésítő 2017.12.11. 02:27:42

@sóhegy049:
"A "bakelit meghajtóban" verhetetlen a Marantz, ez tény."
Ja, ha a többit nem számoljuk, mondjuk olyanokat, mint a Technics. Nézd meg, mit használnak a komoly DJ-k. Biztosan véletlen, mi?
Válasz erre 

FayRodisz 2017.12.11. 08:31:59

@ételizésítő:

Ne kéne marhaságokat terjesztened. A merőlegesség stimmel, de van egy 45 fok is amiről még nem hallottál, a mélységnek köze nincs ahhoz, hogy melyik oldal. Segítek, a barázda egyik oldalfala a bal csatorna (belső oldal), a másik oldalfala a jobb csatorna (külső oldal).
Válasz erre 

FayRodisz 2017.12.11. 08:34:11

@ételizésítő:

Olyan tűnyomással ami villámgyorsan hazavágja az eleve nekik gyártott lemezeket. Ha egy igazi HiFis lemezét feltennéd egy DJ lejátszóra, lelőne érte.
Válasz erre 

vpbarna74 2017.12.11. 08:35:25

@KGBéla az igazi: Szia!
Igazad van, és tudja is :) Összesen 11.2 tud. Nekem eggyel kisebb, és eggyel régebbi van, Marantz sr7011 és már az is tudja.
Válasz erre 

ivision 2017.12.11. 08:42:32

A DJ-k azért használják a Technics lejátszóját, mert a DJ-knek készített lejátszók KÖZÜL a legjobb.
Nekem van egy PM63 és egy CD63SE 2db Tannoy 633 és 2db Tannoy Mercury V1, meg néha rádiót is hallgatok egy ST4000-sel.
Válasz erre 

IamMenyus 2017.12.11. 08:43:45

bakelitmeghajtóban biztos jó a marantz, de lemezjátszót csináltak már? :D abban verhetetlennek kikiáltani őket azért már nem a finom rizsporos púder szint :D
Válasz erre 

silent man 2017.12.11. 08:47:45

@ételizésítő: A DJ lemezjátszók nem igazán a hangminőségükről híresek, valószínűleg fogalmad sincs a hifi-ről, ha ilyet írsz. Azok a lemezjátszók teljesen más szempontok alapján kell, hogy jók legyenek : gyors felfutás, rezgésmentesség, valamint el kell viselniük a kézzel történő visszafelé forgatást is. A Marantz sem gyártott olyan lemezjátszót, amit igazán jegyeztek volna a szakmában. Linn Sondek, Roksan Xerxes, Thorens TD125, Elite Rock, Pink Triange, és még lehetne folytatni, de a Technics-ek, Marantz-ok nem voltak ebben a körben.
Válasz erre 

Kelly és a szexi dög 2017.12.11. 09:37:27

utóbbi időkben házon belül is mintha inkább a McIntosh-t nyomnák, azt promózzák mindenhol
Válasz erre 

Öreg Vatyi (törölt) 2017.12.11. 09:59:10

Üdv!
Erről részemről szakirodalomban (Csabai Dániel valamelyik Magnósok Évkönyvében talán) azt olvastam, hogy a "mélyvágás/magasemelés",a ma már egységes RIAA korrekciós görbe szerint is azért kell, mert a jóval nagyobb amplitúdójú _mély hangok_ (átlag zenéről beszélünk) ne szakítsák át a barázdákat lemezvágás közben a megállapított szabvány előtolás okozta barázda távolságon belül. A magas emelés okára nem emlékszem ugyaninnen.
Válasz erre 

ételizésítő 2017.12.11. 12:14:40

@FayRodisz:
"a mélységnek köze nincs ahhoz, hogy melyik oldal"
Aztán az értő olvasást mikor kezded majd el megtanulni? Mert most láthatóan nem megy még.
Válasz erre 

gigabursch 2018.10.02. 09:24:27

@FayRodisz:
Szerintem elírtad.
Egyik zenei oldal az a barázda külső oldala, a másik a barázda alja.
Egyébként a barázda oldalának mindenképpen kell egy vastagságnak lennie, hogy ne törjön ki a tű a barázdából. Pont ez a merőlegesség adja a két független mozgást a tű érintkezési pontjának. Egymással szemben csak egymást püffölnék.

Nekünk évtizedeken keresztül volt egy Lenco lemezjátszónk, Shure fejjel, volt vagy 15 kg (vagy még nehezebb) a súlya.
Imádtam. Mögötte egy Dyras erősítő volt és Vidi hangszórók. Nekünk erre futotta. Imádtam.

Egyébként meg kariobaszkuráló ételízesítővel ne erőlködj. Mindenkit ilyen tahó üzemmódban oszt.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard