Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Titokzatos kijelző egy hidegháborús tengeralattjárón

Titokzatos kijelző egy hidegháborús tengeralattjárón

 Egy képernyő, aminek nem kellene ott lennie

1662265124_1.jpg

Néha a semmiből bukkannak fel képek olyan eszközről, amiről nem is gondoltuk volna, hogy létezik. 2019. decemberében egy népszerű tengeralattjárós oldal szerkesztője, Erick Moreno a Twitteren közzétett egy fényképet, amelyen egy navigációs rendszer monitorát láthatjuk egy atommeghajtású tengeralattjáró irányítótermében. Ez a Sturgeon USS Queenfish (SSN-561). A fénykép egy küldetés során készült 1970-ben.

kepe01.jpg

A kijelző erősen hasonlított az akkoriban készült Grumman A-6 Intruder támadórepülőgép navigációs rendszerére, mely a "Digital Integrated Attack Navigation Equipment" (DIANE) megfigyelő és navigációs rendszer számítógépéhez csatlakozott, ez akkoriban ultramodernnek számított, és lehetővé tette, hogy a támadó repülőgép legénysége éjszaka és rossz időben, rendkívül alacsony magasságból támadjon célpontokat, egy tereptárgyakat felismerő radar segítségével.

A DIANE a "Vertical Display Indicator" képernyőhöz csatlakozott, ami a pilóta elsődleges műszere volt. A kijelző ugyanúgy működött, mint a modern elektronikus repülésvezérlő rendszerek, csak sokkal durvább felbontásban. Mutatta a horizontot, az eget, a terep kontúrjait, a repülési magasságot, a támadási szöget, a függőleges sebességet és az irányt. A rendszer lehetővé tette a navigációt és a precíziós bombázást, a CRT monitor pedig úgy nézett ki, mintha egy űrhajó része lett volna. A Queenfish vezérlőkonzolon látott eszköz kísértetiesen hasonlított a repülőgép rendszerére. A Nemzeti Tengeralattjáró Múzeumban kiállított vezérlőn is láthatjuk a kijelzőt a lenti képen.

sturgeon.jpg

Nyilvánvaló, hogy ez egy vonzó perspektíva lehetett a tengeralattjárók számára, hiszen ők anélkül navigálnak, hogy látnák a körülöttük lévő teret. Valószínűleg a haditengerészet átvette a technológia egy részét az A-6-ból, és integrálta az inerciális navigációs rendszerbe.

Bármi legyen is ennek a kijelzőnek a sztorija, akkoriban a maga kategóriájában a legmodernebb technológia lehetett, ami jócskán megelőzte korát, hiszen több évtized múlva érkeztek csak meg a digitális műszerek a tengeralattjárókra. Egész pontosan a Seawolf megjelenésével terjedtek el az 1990-es években.

Lenti képen Los Angeles osztályú hajó vezérlőterme - ez váltotta a Sturgeon osztályt, alatta pedig a "USS Jimmy Carter" vezérlője a Seawolf osztályból (1998).

sturutan.jpg

seawolf.jpg

Manapság, mint lentebb láthatjuk a Virginia osztályú atomtengeralattjáró vezérlőpultja inkább egy idegen űrhajóra hasonlít. Ezek a hajók már elhagyták a klasszikus kormánykereket és a függőleges műszerfalon csak egy pár joystick meg rengeteg kijelző található.

mexico.jpg

A "The WarZone" katonai oldal okostojásai a következő megállapításra jutottak a rendszerrel kapcsolatban:

Az ötvenes évek elején korszerűnek számító USS Albacore tesztelése azt mutatta, hogy nagy sebességnél a hajó rendkívül élesen reagál a kormánymozdulatokra, nehéz pályán tartani, és a szokásos összetételű három fős irányító csapat nem tudja biztosítja a parancsok végrehajtásához szükséges sebességet. Ez arra késztette a haditengerészetet, hogy újragondolja az irányítás alapelveit, és az 1950-es években kifejlesztettek egy új vezérlőpanelt, a SUBIC-et (SUBMare Integrated Control).

A SUBIC egyik forradalmi újítása a CONALOG (CONtact AnaLOG) digitális kormányzási asszisztens, amely a Fast-Reaction Submarine Control (FRISCO) része volt. A rendszer megmutatta a kormányosnak a katódsugárcsöves képernyőn azt az irányt, amelyet tartania kell, plusz még a mélységi adatok, szonárok és radarok információk is megjelentek. Mintha egy víz alatti autópályán haladtak volna. Az X-wing vadász célzó képernyőjén láthattunk hasonló megjelenítést a Csillagok Háborújában.

A rendszert először 1961-ben telepítették USS Sharkra (SSN-591), majd később USS Thresher, Permit, Sturgeon-osztályú SSN-re és Benjamin Franklin-osztályú SSBN-re. A használat során érdekes dolgok történtek. A tengeralattjárósok gyorsan megutálták az eszközt. Az egyik nyugállományú parancsnok azt nyilatkozta, hogy a rendszer általában elaltatta a legénységet. Annyira nem szerették, hogy a Los Angeles osztályú hajók tervezésénél már nem is vették figyelembe.

zebra01.PNG

Ennek a rendszernek a működését láthatjuk röviden az 1968-as "Zebra kutatóállomás" című kém-kalandfilmben, (fenti kép) amelyben egy amerikai atom-tengeralattjáró tart az Északi-sark közelében lévő állomásra, hogy megkíséreljen begyűjteni egy műholdról érkező kapszulát, ami értékes képeket tartalmaz.

Forrás: topwar.ru, Tyler Rogoway, Erick Moreno 

4 komment Haditechnika Tovább
Titokzatos kijelző egy hidegháborús tengeralattjárón Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
4 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Támadás a konténer radar ellen Támadás a konténer radar ellen
  • Göring lopakodója Göring lopakodója

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr317932443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.10.04. 07:29:16

Nagyon klassz írás, köszi.

Egyébiránt a domborzati modell leképzése ultrahangos megoldással vagy VLF-án (egyfajta radarként), illetve a mágneses erővonalak/erőterek mennyire használatosak a tengerfelszín alatti navigációban?
Válasz erre 

Make Valamit · http://make.blog.hu 2022.10.04. 08:08:00

@gigabursch: ha az egész környékkel tudatni szeretnéd hol vagy, persze. Csak akkor minek egy tengeralattjáró. Az F-111 vadászgépnek volt olyan felszínkövető radarja, ami pár méter pontossággal tudta a föld felett vezetni a gépet. Annyira erős letapogató jele volt hogy tíz kilométeres távolságból már világított a radarokon.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2022.10.04. 09:19:22

@Make Valamit: 1. Az terepkövető radar.
2.Nem pár méter, a minimális beállítási magassága is 200 láb, vagyis kb. 60 méter volt.
3. Az utolsó állítás sem igaz.

youtu.be/UdCqlh0Ig6g?t=171
Válasz erre 

gigabursch 2022.10.04. 09:48:39

@Make Valamit:
Nem kell 0-24-ben láthatatlannak lenni, maradni...
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard