Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Az elektronikus navigáció története 7. rész

Az elektronikus navigáció története 7. rész

Az első globális hatótávolságú rendszer

Az OMEGA volt az első igazán globális hatótávolságú rádiónavigációs rendszer, melyet az Egyesült Államok működtetett hat partnerországgal karöltve. Ezt úgy érték el, hogy nagyon alacsony frekvencián, a 10-14 kHz-es tartományban (VLF) sugározták a rádiójeleket földi adóhálózat segítségével. 1971-ben lépett működésbe, és 1997-ben leállították a GPS térnyerése miatt. 1991-ben még 26 500 felhasználója volt.

tsushima_omega_tower_1977_2.jpg

A rendszert az amerikai haditengerészet kezdte el fejleszteni még az ötvenes években, és 1968-ban indult a kiépítése. Nyolc adóval képesek voltak elérni 6 km pontosságot szinte majdnem az egész földgolyón. Mindegyik Omega állomás három nagyon alacsony frekvenciájú (VLF) jelet (10,2 kHz, 13,6 kHz, 11,333 kHz) sugárzott, valamint egy negyediket, amely mind a nyolc állomásnál különböző volt a beazonosítás végett. A rendszer a felhasználó helyzetét a hiperbolikus navigációs elv alapján mérte. A távolságok különbségét a különböző adóállomásokról beérkező jelek fázisai közötti különbségek mérésével határozta meg. A 26 éves élettartamának vége felé az Omega egy olyan rendszerré fejlődött, amelyet elsősorban a civil közösség használt. 1971-ben a nyolcból hat állomás már működőképessé vált. Ezekből kettőt az amerikai parti őrség üzemeltetett, valamint voltak még adótornyok Argentínában , Norvégiában, Libériában , és Franciaországban. A japán és az ausztrál állomás néhány évvel később kezdett üzemelni.

Az alacsony frekvencia felületi hullámként terjedt, ez eredményezte a globális lefedettséget, viszont a nagy hullámhossz gigantikus adótornyokat igényelt, hasonló méreteket, mint ami a tengeralattjáró kommunikációhoz szükséges (3-400 méter). A nyitóképen láthatjuk a japán Tsushima állomás antennáját, ezen kívül még két adóról érdemes említést tenni, az egyik a Hawaii szigeten található Kaneohe Omega-állomás ami az amerikai parti őrség kezelésében állt. 1943-ban húzták ki az antennát két 850 méteres sziklacsúcs közé a Ha’iku-völgy fölött. Az építkezéshez 4 000 fokból álló meredek lépcsőt építettek, amit úgy emlegetnek, mint ”Stairway to Heaven", azaz "lépcső a mennybe", mert a völgyből nézve a lépcső felső része elvész a hegyekre telepedő felhőben. A hely most elzárt terület, de éppen ezért veszélyessége okán rendkívül izgalmas ide felmászni és szelfizgetni, nem beszélve a látványról ami fent fogad minket.


A II. világháború alatt az antenna hosszúhullámú rádióadóként üzemelt a tengeralattjárókkal való kapcsolattartásra, ugyanis ezzel az adóval egészen a tokiói-öbölben járó amerikai tengeralattjárókat is el tudták érni, még akkor is, ha a hajók víz alatt maradtak! A hatvanas évek végén alakították át az OMEGA rendszer csendes-óceáni állomásává. Ez az egyetlen állomás, ahol nem kellett extra magas tornyot építeni, mert az antennát maguk a hegyek tartották, mint azt a lenti rajzon is láthatjuk.

imag0665-b_w.jpg

A libériai Paynesville Omega-adótorony 417 méteres magasságával sokáig Afrika legmagasabb építménye volt. 1997-ben leállt a rendszer, az egész rádióállomást átadták a libériai kormánynak. A működése során szigorúan lezárt terület volt a torony környéke is, ennek köszönhetően számos érdekes elmélet született a helyiek között a rendszer „valódi természetét” illetően. Egyesek szerint a torony gigantikus megfigyelő eszköz volt: „A rendszer olvasni tudott az emberek agyában. Ha valaki Libéria ellenes gonosz szándékkal érkezett, az antenna ezt felfedezte, s egy repülőgép felszippantotta az illetőt a torony tetejére, ahol letartóztatták.” A rendszer azonban valahogy nem működött, amikor Charles Taylor, a libériai polgárháború prominens hadura, a későbbi libéria elnök ide érkezett… (Charles Taylor 2003-ban bíróság elé került). A tornyot 2011-ben felrobbantották.

Az OMEGA navigációval párhuzamosan fejlesztették a szovjet ALPHA rendszert, amit 1972-ben helyeztek üzembe. Az elv hasonló volt, csak kissé eltértek a frekvenciák és a jelminták. Eleinte 5 állomással üzemelt, ami 70%-os lefedettséget biztosított az egész Földgolyón, később már csak 3 üzemelt, bár 1997-ben modernizálták a rendszert, még a Nemzetközi Űrállomásra is rendszeresítették.

Az OMEGA 1997. szeptember 30-án véglegesen leállt. Sok tornyot lebontottak. A nagyon alacsony frekvencia (VLF) miatt a tengeralattjárókon alámerülve is működtek ezek a rendszerek, ezért volt, hogy az OMEGA megszűnése után pl. a LaMoure állomást tengeralattjárókkal való kommunikációra használták.

A Loran rendszerről már volt szó a sorozatban, de annak csak az "A" verziójával foglalkoztam. 1957-től kezdve létezett a Loran-C is , amely szintén hiperbolikus rádiónavigációs rendszer volt, de már fejlettebb és pontosabb, ezért eleinte csak a hadseregek használták a magas költségek miatt. Az 1970-es évek során a Loran-C megvalósításához szükséges elektronika ára drámai mértékben csökkent, különösen a 80-as évektől a korai mikroprocesszorok elterjedésének köszönhetően. Az alacsony költségű és egyszerűen használható Loran-C egységek egyre népszerűbbé váltak, ezért az 1980-as évek elején a korábbi "A" rendszert kikapcsolták a világ legtöbb országában. A Loran-C lett az egyik leggyakoribb és széles körben használt navigációs rendszer Észak-Amerika, Európa, Japán és az Atlanti- és Csendes-óceán teljes területén. A Szovjetunió közel azonos rendszert működtetett Csajka néven. Lenti képen egy utolsó generációs Loran-C vevőt láthatunk, ezek már kicsik és könnyűek voltak, méretei megegyeztek egy korai közszükségleti GPS vevőével.

sitexez97-d.jpg

A régi Loran (A) rendszer az 1,8-2 MHz-es frekvencia tartományban működött, a Loran-C pedig a hosszúhullám 95-110 kHz-es sávjában. Ehhez megint nagy méretű antennák (180-400m), és 0,1- 4 MW közötti adóteljesítmények kellettek, viszont nagyobb lefedettséget biztosított. Különösen gigászi tornyokat építettek a 80-as évek elején Szibériában a Csajka rendszerhez. 3 darab 460 méter magas antenna készült igen komoly 1200 KW-os teljesítménnyel. Ezek Ázsia legmagasabb objektumai voltak megépítésük idején. A Taymylyr településen felállított 462 méter magas antennát 2009-ben felrobbantották. A Dudinka melletti hasonló méretű tornyot kalandvágyó fiatalok megmászták, amiről lentebb láthatunk képeket.

A polgári műholdas navigáció bevezetése után az 1990-es években nagyon gyors hanyatlásnak indult a Loran-C. 2009-ben az amerikai és a kanadai rendszert leállították, valamint az orosz Csajka állomásokat is. Több más lánc még aktív maradt, és néhányat továbbfejlesztettek a folyamatos használat érdekében. 2015 végére már a legtöbb európai láncot is kikapcsolták. A történet azonban itt nem ér véget, mert napjainkban tárgyalások folynak a rendszer feltámasztásáról eLoran néven, ami egy továbbfejlesztett adatcsatornával kiegészített verzió. A műholdas rendszerek sebezhetősége indokolja, hogy legyen egy működő földi hálózat is. Az akár több száz kilowattos hosszúhullámú jeleket sokkal nehezebb zavarni, ráadásul a műholdas és földi rendszerek kiegészíthetik egymást, de erről egy későbbi részben majd bővebben.

Források: salt.org.hu, Wikipédia, livejournal.com

 

7 komment Navigáció Tovább
Az elektronikus navigáció története 7. rész Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
7 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Az elektronikus navigáció története 9. rész Az elektronikus navigáció története 9. rész
  • A nyomozó, aki mindent feltalált A nyomozó, aki mindent feltalált
  • Kém robot fejlesztés az Aliexpressről Kém robot fejlesztés az Aliexpressről
  • Amikor a Japánok másoltak egy szovjet terméket Amikor a Japánok másoltak egy szovjet terméket
  • Hidegháború a rádió műsorszórásban Hidegháború a rádió műsorszórásban

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr9113061806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2017.10.26. 08:49:00

Tök érdekes cikk.
Elolvasom hamararosan ez előző részeket is.

Kérdés 1:
Ahogy ma a Glonass +GPS esetében van lehetőség a nagyobb pontosság érdekében együttes jelvételre és így helymeghatározásra, úgy az amcsi+ruszki jelnél volt erre mód?

Kérdés 2:
Szárazföldön ez mennyire volt pontos és mekkora vevők voltak hozzá?
(teherautó - szekrény - hátizsák - karóra)
Válasz erre 

Digitális Dzsihád 2017.10.26. 09:51:02

1. kérdésre tipp: Ugyan más a szakterületem, de villamosmérnökként úgy gondolom, hogy feltehetően a nyugati katonai és polgári hajók régen az Omegát használták, a keleti blokk meg az Alphát. Aztán meg ugyanilyen felosztásban Loran / Csajka.

Ha csak a frekvencia volt más, akkor csak azon múlik, hogy miként valósították meg a vevőt? Mit enged meg a felhasználónak a vevőkészüléket tervező mérnök? Volt lehetőség a készüléken frekvenciát váltani, vagy gyárilag, fixen bele volt "drótozva" a hullámhossz? Szóval ha lehetett váltani, akkor - gondolom - egy készülék is elég lehetett, mint manapság, amikor egy készülékben választhatsz, hogy GPS, vagy Glonass, vagy mindkettő. Ha nem, akkor meg a háromszáz méteres kereskedelmi konténerszállító navigációs fülkében volt két kis doboz. Befért. (Már ha a haldokló nyugaton hozzájutottak egy szovjet készülékhez. Ki tudja, mennyire volt top secret? Mert ugyan te polgári felhasználóként akartad volna használni, de ugyanezt a technikát használta a hadsereg is, oszt ki tudja, mennyire konspiráltak az oroszok? Mire lehetett rájönni, ha a szétszeded a szovjet készüléket?
Válasz erre 

Lazarbibi 2017.10.26. 18:57:45

@gigabursch: A Loran (Csajka) rendszernél voltak kombinált vevők, mert itt már az elektronika fejlettsége ezt megengedte.
Az OMEGA 5-6 km pontos volt, ami nem egy kimagasló érték, de cserébe majdnem az egész világon működött. A Loran-C már 3-400 méter körül dolgozott.
Válasz erre 

Lazarbibi 2017.10.26. 19:02:39

@gigabursch: A vevők mérete is mindig az elektronika fejlettségi szintjétől függött, ezt a sorozatban is végig tudod követni. A háború után a szekrény mérettől eljutottunk a zsebrevágható kategóriáig 2000 környékére, persze csak az életben maradt rendszereknél.
Válasz erre 

Lazarbibi 2017.10.26. 19:13:20

@Digitális Dzsihád: Általában a legrégebbi készülékeken is lehetett frekvenciát váltani, legalábbis amiket én láttam azokon, de nem csak abban tértek el a rendszerek, viszont a Csendes-Óceánon átfedte egymást a Loran és a Csajka, meg valami államközi egyezmények is voltak, tehát szinte biztosan létezett kombinált vevőkészülék.
Válasz erre 

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2017.11.02. 15:16:56

Például a kontinenseket is átszelő vándor madarak is egymástól független tájékozódási rendszereket használnak (látvány, hangok, infrahangok, mágneses észak, ... több nem jut eszembe). Több (ugyan különböző pontosságú) rendszer együttes használata kicsit pontosabb, és a párhuzamosságok miatt üzembiztosabb. Szóval így távolról számomra jó ötletnek tűnik az OMEGA és a Loran-C feltámasztása.
Válasz erre 

gigabursch 2021.03.26. 21:07:43

"...de erről egy későbbi részben majd bővebben"

Megszületett végül a "későbbi rész"?
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard