Nem is gondolnánk milyen hihetetlen koncepciók születtek autós fronton a hetvenes évek végén és a nyolcvanas években. A processzorok tömeges megjelenése és az űrkorszak érzések mai szemmel is elképesztő megoldásokra sarkallták a tervezőket. Főleg az olasz tervező irodák diktálták a tempót.
Néhány tanulmány műszerfalát fogjuk megvizsgálni a teljesség igénye nélkül. Nem valószínű, hogy kitalálnánk melyik évben készültek, hiszen több megoldással a mai autókban is találkozhatunk.
Volvo Tundra 1979-ből már digitális kijelzésekkel.
A nagy zöld diagram a fordulatszámot volt hivatott jelezni. Bertone ezen alkotása később a Citroen BX formájában élt tovább, de már ennek a műszerfalnak a szelídített verziójával. A BX 1985-től viszont elérhető volt a lent látható videojátékhoz hasonlatos kijelzővel.
Szintén Bertone mester alkotása a MAZDA MX-81.
1981-ben igen erősen meglepődött az, aki benyitott ebbe az autóba, mert nem sok mindent látott egy kicsi színes tévén kívül. Persze ez még nem LCD volt, hanem katódsugár cső, és ennek a képernyőjén jelent meg az összes adat, emiatt a kormányt egy gumiszalaggal helyettesítették, hogy még véletlenül sem takarjon ki semmit.
Egy még futurisztikusabb Mazda 1985-ből.
Az MX-03 minden tekintetben az autóipar csúcsát képviselte akkoriban. Olyan műszaki csemegéket vonultatott fel, mint például a Head-up Display, vagyis a menetadatok szélvédőre vetítése.
Italdesign Aztec 1988-ból
A kétüléses koncepcióautóban a sofőrt és az utast elválasztották egymástól, így csupán fejhallgatók és mikrofonok segítségével tudtak kommunikálni. LCD híján SONY Trinitron televízió középen, ezen ment a navigáció, de nem hiszem hogy GPS, inkább valamilyen földi adóhálózattal sugárzott helymeghatározó rendszer.
Volkswagen orbit 1988
Erről a modellről nem sokat tudunk, de szintén az Italdesign munkája. Persze mint lentebb láthatjuk a Ford sem maradhatott ki a vagánykodásból.
Ford Probe I. 1979
Na itt aztán minden van. Philips orsós magnóról ismert nyomógombok, jobb szélen képcsöves tv, mellette valami billentyűzet szerűség. Mintha az egész kormány konzol mozgatható lenne. Sajnos ezen az egy képen kívül semmilyen információ nem lelhető fel a modellről.
Ford Maya 1984-ből
Szintén az olaszok tervezték, egészen űrtaxi hatású belső. A kormányt telepakolták kapcsolókkal.
Citroen Karin 1980-ból
Jócskán megelőzte korát ez a formavilág, még mai szemmel is modern, ha eltekintünk attól, hogy nincs benne LCD kijelző. A kormányoszlopon van minden, a közepén még telefon billentyűzet is. A tolató kamera őse is megtalálható benne, hiszen tükröket nem terveztek bele. Az akkori kamera méretekkel ez elég érdekes lehetett.
Citroen Eole (1986)
Még mindig nagyon jól mutat ez a belső tér. A CD játszó levehető, hogy bármelyik utas szabadon kezelhesse.
A végén még nézzünk meg egy különleges irányzat két képviselőjét, az egyik a Maserati Boomerang 1972-ből.
Ebben nem volt semmi digitális, de a kormány közepébe pakolt műszerek mégis űrkorszaki hatást kölcsönöztek a belsőnek. Egy másik hasonló koncepció 1985-ből a Buick Wildcat.
A Star Trek első szériájában ha lett volna autó az biztosan így nézett volna ki belülről.
Források: wikipédia, pinterest