Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
A másolás országa

A másolás országa

Napjainkban a nagy szankciók-ellenszankciók játék közepette egy 2018 elején született jogszabály-tervezet értelmében Oroszországban az USA-ból és az azt támogató országokból származó jogtulajdonosok beleegyezése nélkül gyárthatnának termékeket. Tehát gyakorlatilag bármit lemásolhatnak, ha rendelkezésre áll az ehhez szükséges technológia. Vissza a szovjet időkbe? Akkoriban hatalmas léptékben űzték ezt a tevékenységet. Gyakorlatilag – a gigantikus gyáraktól kezdve, a gépkocsikon, repülőgépeken és rakétákon át a fényképezőgépekig, háztartási gépekig és gyermekjátékokig - mindent lemásoltak. Annyi volt a klón, hogy alig lehetett közöttük valami eredetit találni. Az összes, gyakran az utolsó csavarig lemásolt termék orosz elnevezést kapott, és szemrebbenés nélkül úgy tálalták, mint a hazai tervezői eszme újabb győzelmét. Jelen poszt a teljesség igénye nélkül ad egy kis ízelítőt ebből az államilag támogatott tevékenységből. A Szovjetunió mellett Kína is állami szintre emelte a külföldi termékek másolását a hetvenes évek végén, és láss csodát valamikor Dél-Korea is így kezdte, de ott más fordulatot vettek a dolgok.

3.jpg

Másoltak – de nem mindig loptak. Azt, amit nem lehetett ellopni, megvásárolták pénzért. Ez lényegében a sztálini iparosítás nagy beruházásaira vonatkozott. Ebben az időszakban vált az ipari építészet szellemi központjává Albert Kahn amerikai építész vállalata, az Albert Kahn Inc., a detroiti Ford gyárak megépítője. A cég megrendeléscsomagot kapott több mint 500 ipari objektum megépítésére a Szovjetunióban 2 milliárd dollár összértékben (mai áron kb. 250 milliárd dollár). Moszkvában megnyílt az albert Kahn Inc. részlege, amit szemérmesen „Goszprojektsztrojnak” neveztek el. Ennek vezetője a cégvezető fiatalabb testvére, Moritz Kahn lett. Abban az időben ez volt a világ legnagyobb építészeti irodája, ami a koordinátor szerepét töltötte be a szovjet megrendelő és a nyugati vállalatok százai között, amelyek berendezéseket szállítottak és tanácsokat adtak különböző építkezésekkel kapcsolatban. Az 1923-1933 közötti években a Szovjetunió nehézipara 170 műszaki segítségnyújtási szerződést kötött: 73-at német társaságokkal, 59-et amerikaiakkal, 11-et franciákkal, 9-et svédekkel valamint 18-at egyéb országok cégeivel. Az amerikai Hugh Cooper mérnök lett a Dnyeprogesz vízerőmű építkezésének fő tanácsadója. A vízerőmű turbináit a General Elctrictől és Newport News Shipbuildingtől vásárolták. A Magnyitogorszki Kohászati Kombinátot (ami az Indiana állambeli Gary város kombinátjának pontos mása) az amerikai Arthur G. McKee and Co. cég felügyelete mellet tervezték meg és építették fel. Ennek és a Szovjetunió összes többi kohászati kombinátjának a nagyolvasztóját a chicagoi Freyn Engineering Co. társaság fejlesztette ki. A Nyizsegorodszki Autógyár technológiai terveit a Ford társaság készítette el, az építési tervezet az amerikai Austin Motor Company munkája. A moszkvai 1. Állami Csapágygyárat (GPZ-1) az olasz RIV cég műszaki együttműködésével építették. A Sztalingrádi Traktorgyár, ami Kahn tervei alpján épült 1930-ban, eredetileg az USA-ban készült el, majd szétszerelték, átszállították a Szovjetunióba, és ott az amerikai mérnökök ellenőrzése mellett összeállították. A gyárat több mint 80 amerikai gépgyártó vállalat és néhány német cég berendezéseivel látták el. A Caterpillar szállított berendezéseket a Cseljabinszki- és a Harkovi Traktorgyárnak, valamint a Rosztovi- és a Szaratovi Kombájngyárnak. A németek szintén aktívan részt vettek az iparosításban, Moszkvában működött a Nehézgépgyártás Központi Hivatala, a német Demag vállalat részlege. A Siemens-Schuckertwerke AG-t is bevonták a munkálatokba, amihez korszerű berendezéseket szállítottak.

Autógyártás

A Szovjetunió az első nagy szériában gyártott személygépkocsit az amerikaiaktól vette át. A GAZ-A – az amerikai Ford-A jogtiszta másolata volt. A Szovjetunió 1929-ben vásárolta meg az amerikai cégtől a gyártáshoz szükséges berendezéseket és dokumentációt, majd két év múlva a Ford-A gyártását megszüntették. Rá egy évre, 1932-ben a szerelőszalagról legördültek az első GAZ-A gépkocsik.

26-copypasta.jpg

GAZ-A (1932) - Ford-A (1927)

A következő szovjet személygépkocsi, a Leningrád-1, gyakorlatilag a Buick-32-90 típus pontos mása volt.

27-copypasta.jpg

Leningrád-1 (1933) - Buick-32-90 (1931)

A „Vörös Putyilovec” gyár, amely korábban Fordson traktorokat gyártott, elkészített 6 példányt a Leningrád-1 gépkocsiból. Az autók jelentős része képtelen volt önállóan eljutni Moszkváig komoly meghibásodás nélkül. Eredményül a „Vörös Putyilovec” gyárat átállították traktorok és tankok gyártására, és a Leningrád-1 befejezését átadták a moszkvai ZiSz-nek. A GAZ-M1-et, hasonló módon, az 1934-es Ford Model B (Model A40) alapján tervezték meg. Ennek a dokumentációját az amerikai fél szerződéses feltételek mellett adta át a GAZ-nak.

28-copypasta.jpg

GAZ-M1 (1936) - Ford Model B (40A típus) (1934)

Az amerikai modelleket a szovjet technikusok részben áttervezték az ottani útviszonyok miatt. Az első szovjet sorozatgyártású kiskocsinak a KIM-10-et szánták, amit a brit Ford Prefect típus alapján alkottak meg.

29-copypasta.jpg

KIM-10 (1940) - Ford Prefect (1938)

Az USA-ban elkészítették a présformákat és kidolgozták a tervrajzokat egy szovjet művész-konstruktőr elgondolásai alapján. 1940-ben a gyár elkezdte ennek a modellnek a gyártását, ugyanakkor a II. Világháború megakadályozta az ország vezetőit abban a grandiózus tervükben, hogy a polgárok többségét személygépkocsihoz juttassák. Azonban a háború a másolást és a klónozást csak serkentette. A II. világháború után csupán Németországból 2885 gyárat, 96 villamos erőművet, 340 ezer szerszámgépet és 200 ezer villanymotort szállítottak át a Szovjetunióba. Közel 1000 gyárat telepítettek át a Szovjetunióba Mandzsúriából és Koreából. Mindössze egyetlen év alatt 4389 vállalatot szereltek le és szállítottak át Németországból, Ausztriából, Magyarországról és más európai országból. Ennek eredményeképpen megjelent a Moszkvics 400 – az Opel kadett K38 pontos mása, amit az amerikai General Motors vállalatcsoport német leányvállalata az Opel gyártott Németországban 1937 és 1940 között.

31-copypasta.jpg

Moszkvics 400 (1946) - Opel Kadett K38 (1937)

Az autógyártáshoz szükséges berendezések legnagyobb részét a Rüsselsheimi Opel gyárból (ami az Amerika által megszállt területen volt) vitték ki és szerelték fel a Szovjetunióban. Később a gépkocsik másolásának koncepciója megváltozott és ezt a háború utáni első szovjet luxus személygépkocsi - a ZISz-110 - alapozta meg.

30-copypasta.jpg

ZISz-110 (1945) - Packard 180 (1942)

Külsőleg a ZISz-110 a legapróbb részletekig hasonlított a Packard 180 Touring Sedan 1942-es, háború elötti utolsó modelljére. A ZISz-110 futóműve ugyanakkor egyedi kidolgozású volt. Az amerikai cégnek aligha tetszett az elképzeléseinek egy szovjet gépkocsiban történő ilyenfajta alkotói továbbfejlesztése, mégsem éltek semmilyen kifogással ellene azokban az években, annál is inkább, mivel a nagy „Packard”-ok gyártása a háború után véget ért. Szinte mindegyik szovjet gépkocsi egy külföldi hasonmás átvétele volt, még ha voltak is eltérések köztük.

32-copypasta.jpg

ZAZ-965 (1960) - Fiat 600 (1955)

Azt hiszem nem kell bemutatni a Zaporozsec nevezetű autót, ami szintén erősen hasonlít egy másik modellre.

33-copypasta.jpg

ZAZ-966 (1967) — NSU Prinz IV (1961)

A Moszkvics-2141, az elsőkerék-meghajtású hatchback, amit a Chrysler cég európai részlege által gyártott francia-amerikai Simca 1308 karosszériája alapján épült az addigra már elavult UZAM motorral.

36-copypasta.jpg

Moszkvics 2141 (1986) - Simca 1308 (1975)

Sajátságos kivétel lett a Zsiguli VAZ-2101. Ez a gépkocsi az olasz Fiat 124 autónak a licencelt változata volt. A szovjet Vnyestorg (Külker) és a Fiat cég megállapodása alapján az olaszok felépítették a Volgai Autógyárat Togliattiban . A többi LADA modellt is az olasz céggel együttműködve fejlesztették ki.

Haditechnika

A szovjet T-26 könnyű tank a népszerű angol, exportra gyártott Vickers Mk E típus jogtiszta másolata volt.

45-copypasta.jpg

T-26 (1931) - Vickers Mk E (1930)

Az USA-tól tervezői dokumentációs csomaggal együtt megvásárolt M1928 Christie tank az adaptáció után a szovjet BT-2 tankká vált.

46-copypasta.jpg

BT-2 (1931) - Christie M1928 (1928)

Érdekes, hogy a legendás szovjet T-34-es az amerikai tervező, J. W. Christie ötleteinek továbbfejlesztése után jelent meg, és az ő általa tervezett különleges futóművel készült. Még a Finnország elleni háború előtt, 1934-ben megjelent a Szovjet (1946-ig Vörös) Hadseregben a PPD-40 géppisztoly.

41-copypasta.jpg

Ez nem jelent semmit, de a PPD-40 (fenti kép) és a finn Suomi KP/-35 (lenti kép) géppisztoly úgy hasonlított egymásra, mint két tojás.

40-copypasta.jpeg

Az SCR-584 volt az első mikrohullámú sávban üzemelő radar, amit az Amerikaiak fejlesztettek ki a második világháborúban. A Szovjetunió is kapott segítségképpen pár darabot belőle, amit annak rendje és módja szerint le is koppintottak a háború után. A szovjet verzió SON-4 névre hallgatott, export változata pedig SON-9 volt. Lenti képen balra az eredeti amerikai, jobbra pedig a másolat látható.

son_1.jpg

Űrhajózás

A Németországgal vívott háború legértékesebb trófeájának a V-2 rakéta bizonyult. A német rakétaprogram tanulmányozásának céljából három V-2 összeszerelő üzemből, a „RaBe” intézetből, a „Montania” hajtóműgyárból, és kísérleti bázisból Németországban létrehozták a „Nordhausen” intézetet. Az intézet igazgatója Gajdukov lett, mellette Koroljov a főmérnök és Glusko vezette a V-2 hajtóművét tanulmányozó részleget. 1945 és 1947 között a szovjet szakemberek Németországban összegyűjtötték a német rakétagyártás hozzáférhető anyagait. Gyűjteni való pedig akadt bőven: tervezői dokumentáció, kész példányok, a gyártáshoz szükséges berendezések és kellékek, a hőátadás kiszámításának módszertana, a keverékképző kamra termodinamikai számításai, a fúvókából kiáramló gázok gázdinamikája és a többi. A szovjet tudósoknak több év kellett ahhoz, hogy le tudják másolni a V-2. rakétát. A késedelmet az alacsony termelési kultúra, és a szükséges összetevők hiánya okozta. A német rakétában 87 féle acélt és 59 féle színesfémet használtak fel, míg ugyanakkor a szovjet másolatban az R-1-ben ezzel szemben csak 32 és 21 félét.

copypastav2.jpeg

R-1 (1948) - V-2 (1942)

Érthető, hogy a német szakmai gárda önkéntes-kényszerített segítsége nélkül nem boldogultak volna. 1946 októberében azokat a német szakembereket, akik a „Nordhausen” intézet termelési részlegeiben dolgoztak váratlanul szovjet katonák ébresztették fel, majd azt tanácsolták, hogy szedjék össze a feltétlenül szükséges holmijaikat és a családjaikkal szálljanak fel az előkészített vasúti kocsikba, hogy a Szovjetunióba utazzanak. Először a Moszkva környéki Monyinói, Valentyinovkai és Kljazmai szanatóriumokban helyezték el őket, később pedig egy egész várost építettek számukra a Szeliger-tóban levő Gorodomlja szigeten. A „szovjet németek” olyan műszaki megoldásokat adtak a világnak, amik most a klasszikus rakétaépítést jelentik: leváló orr-részek, teherhordó tartályok, közbenső fenéklemezek, az üzemanyagtartályok forró gázos feltöltése, a tolóerővektor irányítása a hajtóművek segítségével stb. Lényegében az R-7 rakéták családja (Vosztok, Voszhod, Szojuz és a többi), amikkel máig repülnek az űrbe nem más, mint a V-2 rakéták továbbfejlesztése.

Repülés

A II. VH előestéjén a Szovjetunió négy fő repülőgépmotor-gyárából csak a 24-es számúban készítettek hazai hajtóműveket, amelyeket Mikulin A. A. tervezett. A többi üzemben nyugati licenc alapján folyt a gyártás. Az amerikai „Wright Cyclone” az M-25 jelölést kapta, továbbfejlesztett változatai pedig az M-62, 63, 82-t. A francia „Hispano-Suiza” lett az M-100, annak változatai pedig az M-103, 105P. A francia „Gnome-Rhône” M-85 lett, utódaiból pedig M-87, 88. Persze az amerikaiak nem akartak mindent eladni. Ilyen volt például a Boeing B-29 – „Superfortress” - a legkorszerűbb nehézbombázó 1943 és 1947 között - ami sok olyan műszaki megoldást tartalmazott, amiket a világon először alkalmaztak a repülőgépgyártásban. A Matterhorn hadművelet harci repülései során néhány amerikai B-29-es sérüléseket szenvedett és szovjet területen ért földet. Egy B-29-es lezuhant és összeroncsolódott, három másik pedig kényszerleszállást hajtott végre.

b292.jpg

A B-29-esek megérkezése szovjet földre valóságos ajándék volt Sztálin részére, aki utasította Tupoljev repülőgéptervezőt, hogy készítse el a B-29-es pontos másolatát az utolsó csavarig, mindezt két esztendő alatt. Tulajdonképpen ez sikerült is neki, de sok alkatrészt nem tudtak a Szovjetunióban elkészíteni. A másolatot TU-4-nek nevezték el.

43-copypasta.jpeg

Az első szovjet atombomba, az RDSZ–1 az amerikai Fat Man másolata volt, aminek a terveit hírszerzési úton sikerült megszerezni. Ezt épp egy TU-4-ről dobták le, tehát elmondhatjuk, hogy az egyik másolat ledobta a másikat. 

Van frissebb példa is. A napjainkban gyártott egyetlen orosz utasszállító repülőgép, a Superjet alkatrészeinek közel 70%-a - beleértve a legkritikusabbakat is - importból származik. A repüléselektronikát a francia Thales és az amerikai Hamilton Sundstrand készíti. A SaM146 — PowerJet hajtóművet a „Szaturn” TTE (Tudományos Termelési Egyesülés) és a francia Snecma cég által alapított orosz-francia vegyesvállalat gyártja. Az oxigénellátó rendszert, a belső berendezést, ajtókat az amerikai B/E Aerospace készíti. Az energetikai segédberendezéseket, hidraulikát, üzemanyagellátó-rendszert, fékeket és a többi apróságot szintén importból származó alkatrészekből készítik vagy egyenesen külföldről vásárolják meg.

Háztartási készülékek

Őszintén szólva, soha nem jutott volna eszembe, hogy a nagymama porszívója és a nagypapa elektromos borotvája külföldi példányok koppintásai voltak.

50-copypasta.jpg

Elektromos borotva Agidel-M (1967) - Philishave SC 8010, Hollandia (1965)

A szovjet dizájn kiállításon megtekinthető ez a lejjebb látható Sirály porszívó 1963-ból, de valószínűleg a kiállítás szervezői nem tudták, hogy ez a még lejjebb található holland porszívó másolata, amelyet az Egyesült Államokban és Kanadában az Eatonia márkanév alatt értékesítettek, az Egyesült Királyságban Remoco, és Európa többi részén pedig Erres márkanév alatt forgalmaztak.

52-copypasta.jpg

53-copypasta.jpg

A Moszkva nevet viselő porszívó sem tűnik őshonosnak.

51-copypasta.jpg

Moszkva porszívó (1954) - Lewyt Model 40, USA (1947)

Fényképezőgépek

Szinte az összes fotó masina valamelyik nyugati modell másolata volt. Kezdjük a sort a Zorkíj-10 típusszámú készülékkel lentebb, ami a Ricoh Auto 35 klónja.

17-copypasta.jpeg

FED Mikron a Konica EYE pontos másolata.

18-copypasta.jpg

FED Mikron 2 is maradt a jól bevált márkánál, és a Konica C35 másolata lett.

19-copypasta.jpg

Az első autófókuszos készülék is ebből a vonalból került ki. Elikon aftofokusz = Konica C35 AF

20-copypasta.jpg

Az Olympus XA gépet is megpróbálták lekoppintani és egyszerűen csak Elikon nevet kapott a klón.

21-copypasta.jpg

Kijev 35 kísértetiesen hasonlít a Minox 35-re.

22-copypasta.jpg

Kijev-Vega fényképezőgép a Minolta 16 másolata.

23-copypasta.jpg

Voltak persze kivételek is, mint pl. az Apolló missziók által használt Hasselblad 1000F, ami licenc vásárlás útján lett Szaljut, de forgalmazták még Zenith-80 néven is, sőt a mai napig gyártják Arax márkajelzéssel.

15-copypasta.jpg

 

Fogyasztói elektronika

Lenti képen az 1974-ben megjelent Elektronika-501 fekete-fehér hordozható videómagnót láthatjuk kamerával együtt, alatta pedig a SONY DV-3400-at 1969-ből.

9-copypasta.jpg

10-copypasta.jpg

1984-ben megjelent az első asztali VHS videófelvevő a Szovjetunióban, az Elektronika BM-12, de hoppá, a megszólalásig hasonlít az alatta látható 1975-ben gyártott Panasonic NV-2000 modellhez.

11-copypasta.jpeg

12-copypasta.jpeg

A következő videómagnó: Elektronika VMC-8220 1987-ből már front betöltéssel, de kár hogy ez pontosan megegyezik az alatta lévő SAMSUNG VX-8220 gépezettel.

13-copypasta.jpeg

14-copypasta.jpg

A hangdoboz építést is el kell kezdeni valahogy. Sok jó minőségű és máig legendás típust építettek a Szovjetunióban, de sokat le is másoltak. A Fisher STE 1200  (OTTO SX-P1  Japánban) hangsugárzó az 1976-os Osakai Világkiállítás egyik díjazottja. Egyszerűen vásároltak belőle és megvizsgálták, majd pár év múlva már Elektronika 100AS-060 márkajelzéssel került tömeggyártásba.

fisher.jpg

Fisher STE 1200 - Elektronika 100AS-060

technicscopy.jpg

Technics SB-F1 - Elektronika 15-AC214

Gyerekjátékok

A népszerű kvarcjáték, az Elektronika IM-02 (No, megállj csak!), amely 1984 óta készült, kiderült, hogy a Nintendo EGG EG-26 nem hivatalos klónja az 1981-es Nintendo Game & Watch sorozatból.

1-copypasta.jpg

Elektronika 24-01 "Mickey Mouse" - a Nintendo MC-25 "Mickey Mouse" klónja.

2-copypasta.jpg

Elektronika IM-03 "Az óceán titkai" (1987) - a Nintendo OC-22 Octopus (1981) klónja.

3-copypasta.jpg

1985-ben jelent meg az Elektronika IM-11 "Lunohod" nevű játék. Ez a "Big Trak" - programozható gép, amelyet 1979-ben az amerikai Milton Bradley cég fejlesztett ki.

4-copypasta_1.jpg

Elektronika IM-46 - 1994-es kiadású kalkulátor és szintetizátor.

8-copypasta.jpeg

És ez alatta pedig a Casio VL-Tone (VL-1), amelyet 1980-ban - tizenöt évvel előbb - jelent meg.

Epilógus

Ez a rész az eredeti cikk orosz szerzőjének a véleménye.

Mindez csak a jéghegy csúcsa. A klónok felsorolását szinte a végtelenségig lehetne folytatni. Ide tartoznak a vasalók, a haditechnika, az ipari berendezések, az elektronika – mindannak az oroszlánrésze, amit magunkénak hittünk. A lopásnak ilyen mértéke elszomorító és ijesztő. Ugyanígy ijesztő a lakosság döntő többségének kőkemény bizonyossága abban, hogy minden szovjet termék a miénk, hazai és ráadásul kiváló. Hogy mi világelsők vagyunk, pedig a valóságban az utóbbi 100 évben a világ műszaki elitjének a háta mögött kullogunk. De a lényeg ebben a történetben valami más. A hamisítványokat és az engedélyezett másolatokat is mindig késve gyártották. Volt, ami néhány évet késett, és volt, ami másfél évtizedet. Ezáltal a szovjet utánzatok, annak ellenére, hogy külsőleg hasonlítottak a prototípusra, rosszabbak voltak az eredetinél. Ennek rögtön több oka is volt: a hazai fejlesztők azon törekvése, hogy olcsóbbá tegyék a gyártást, a szükséges anyagok és gyártóeszközök hiánya, valamint az alacsony termelési kultúra és a dilettáns vállalatirányítás.

A fejlődés folyamatosan gyorsul. És amíg a kőkorszakban néhány száz évig semmi sem változott, addig most minden évben hatalmas technológiai elmozdulások történnek. Néhány évet elpazarolni egy számítógép vagy okostelefon lemásolására azt jelenti, hogy eredményül egy reménytelenül elavult és gyakorlatilag haszontalan eszközt kapunk. A csúcstechnológiák világába szóló „belépőjegy” ára egyre csak nő. Ahhoz, hogy le tudjanak másolni egy korszerű processzort, először le kell másolni egy gyárat a megfelelő műszaki folyamatokkal. A gyár lemásolásához viszont le kell másolni az egész gépgyártási ágazatot.

A kutatásba és a termelésbe történő hatalmas befektetések, hogy megtérüljenek, hatalmas fogyasztói piacot igényelnek. Még ha el is képzeljük, hogy hősies erőfeszítéssel, néhány év késéssel csodával határos módon felépítünk egy teljes ipart és megtanuljuk a fejlett technológiájú import termékek gyártását kissé rosszabb minőségben, felmerül a kérdés, hogy ki veszi meg ezeket a termékeket? A gazdasági gettóba zárt, nélkülöző oroszok? Hiszen másokra nem lehetne rásózni az elavult és rossz minőségű termékeket. Tömeggyártás és tömeges eladás nélkül pedig nagyon magasak lesznek az egységnyi árura jutó költségek, ami így aranyárba fog kerülni.

Persze, amíg van pénztartalék, addig lehet ezeket a termékeket támogatni. De tartalékok elfogynak, és viszonylag gyorsan. Akkor pedig vagy egy fél életen át kell rájuk gyűjteni, vagy elkerülhetetlenül megjelenik a jó öreg szovjet áruhiány – üres polcokkal, sorban állással, feketén hozzájutással. Most már az olajat sem tudjuk kitermelni nyugati technológia alkalmazása nélkül. Ezért a világgazdaságtól való elzárkózás eszméje – veszélyes agyrém, ami gyakorlatilag nem végződhet mással, mint teljes gazdasági katasztrófával.

Források: zhartun.me, art-on.ru, segodnya.ua, popmech.ru, bugaga.ru, livejournal.com, avia.pro, englishrussia.com

A fordításért köszönet Bereczky Csabának

53 komment Érdekességek Tovább
A másolás országa Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
53 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • A nyomozó, aki mindent feltalált A nyomozó, aki mindent feltalált
  • Amikor a Japánok másoltak egy szovjet terméket Amikor a Japánok másoltak egy szovjet terméket

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr1414500108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mackensen 2018.12.25. 12:08:15

Gratulálok a cikkhez!
Válasz erre 

Maga Lenin 2018.12.25. 16:43:43

Jó cikk, hát még a végén a fejtegetés...
Egy apróság: a nevezett képen a B-50, a B-29 továbbfejlesztett változata látható. De ez mit sem von le a posztból.
Válasz erre 

Lazarbibi 2018.12.25. 19:33:49

@Maga Lenin: Köszi :-)
A repülés a te szakterületed, de köszi az észrevételt. Kicserélem a képet a hitelesség kedvéért.
Válasz erre 

MIG-31 2018.12.25. 20:09:29

Hogy minden ipari termék másolat lett volna a Szu-ban az valószínűleg nem igaz teljesen, de nagyon sok minden. Vagy nagyon sok mindennél az alaptechnológiát segítséggel szerezték be, mint a rakétáknál. Az hogy az elején, az iparosításhoz kellett a külföldi segítség, tervezőirodák, termékek dokumentációjának megvásárlása, megszerzése, az érthető. Amilyen alacsony színvonalról indultak évszázadok is kevesek lettek volna ahhoz, hogy önerőből, oktatással, kutatással felzárkózzanak a technológiákban. Dél-Korea is hasonlóan kezdte, vagy Japán, egyszerűbb termékek gyártása (hogy ezek a termékek lopások voltak, vagy hivatalos licensz, vagy adott gyártó odatelepült, ez lényegében mindegy), majd tanulás tanulás oktatás, kutatás, ma meg a prémium autómárkák elől is vesznek el piacot (ezt egy Audi vezető mondta, vagy 10 éve a koreaiakról). De az, hogy a Szu létezése, tehát 70 év alatt se tudtak egy normális színvonalon működő ipart létrehozni, az azért elég szomorú, mert nyugodtan mondhatjuk hogy néhány hadiipari terméket kivéve nagyon messze voltak a szovjet termékek a világszínvonaltól. És ennek nem pusztán műszaki okai vannak, hanem a gyökere valahol nagyon mélyen van, az elzártság, a megfélemlítettség, az egyéni érdekeltség hiánya, a tömegekre kényszerített egyenlőség, a verseny kikapcsolása.

Valószínű ezért sem nagyon érdekelte az eredeti terméktulajdonosokat ha lemásolták mondjuk az elektronikus cuccaikat, ugyanis mire gyártásba került, addigra ők már 1 vagy 2 generációval újabb terméket gyártottak. Ráadásul a ruszkik talán még a másolatot is gyengébb minőségben csinálták. A tőkés piacokat sem veszélyeztették.

Olyat olvastam valahol, nemtudom mennyire igaz, hogy a ruszki tervezők-ideológusok úgy számoltak az elején, hogy először létrehozzák ill. felfejlesztik a bányászatot, az alapanyaggyártó ipart, majd a szerszámgépipart, és a szerszámgépipar pedig majd legyártja a népgazdaság számára szükséges termelőeszközöket és fogyasztási eszközöket. Ja, és a szocializmus építése közben enni is kéne, de ezt Hofi óta tudjuk, hogy nem mindenhol gondolják így. Persze azt nem tudták kiszámolni, hogy 10-20 év múlva mennyi termelőeszeközre lesz szükség, így folyamatosan elölről kellett kezdeni. Persze ez a kapitalista világban is hasonlóan van, az alapja a növekedés.

Ehhez jött még hozzá a bőségesen rendelkezésre álló természeti erőforrásokkal való mérhetetlen pazarlás és rövidlátás. Csak 1 példa: a 70-es évek magas olajára következtében bátran tudtak vásárolni a világpiacon különböző cikekket, köztük búzát. Leesett az olajár, más világpiacon nagy tömegben eladható iparcikkük nem volt, enni kellett valamennyit a népnek, mit csináltak? elkezdtek az aranytartalékból búzát venni, ami persze nem véges, ezért el is fogyott rendesen olyan 90-91-re.
Válasz erre 

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.12.26. 13:14:51

Ez így egyben nagyon durva lett. :-( Egy-egy termékről tudtam hogy jogtiszta licensz vagy ajándék (nekem a DC-2 rémlik, amit az amik ingyen odaadtak a szojveteknek és Iljusin? néven gyártották - kicsit lassabban repült, kicsit nehezebb volt az önsúlya, kicsit többet fogyasztott, de repült) vagy szimpla lopott másolat. :-(

Milyen furcsa, hogy bár azt szajkózták a komisszárok, hogy a cucializmusban a legfőbb érték az ember, ehhez képest a (kis)emberekbe - diákokba a japánok, dél-koreaiak (újabban már az északiak is) "fektettek be" (oktatás nevelés), nem a zemberarcú cuciaizmusban. :-(

Némi szomorú áthallás van hazai oktatásunk és a szojvet - posztszojvet - újabban "feudalista" viszonyok között, de reméljük múlik hamarosan ez a félgyarmatosító, pusztító kollaboráció (nem hazai érdek kishazánk elbutítása, ez fix, és hogy kié-kiké, az mindegy is). :-(
Válasz erre 

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.12.26. 13:29:18

DC-3-ból lett a Li-2, bocska. Elnéztem.
Válasz erre 

Secnir 2018.12.26. 22:32:18

ez a cikk csillagos ötös!
Válasz erre 

Hórukk 2018.12.26. 22:54:32

@MIG-31: Az egészet röviden összefoglalva: a szocializmus egy életképtelen társadalmi rendszer volt, mesterséges kreálmány, amely képtelen volt a fejlődésre. Kémkedéssel, zsarolással, erőszak segítségével mímelték a fejlődést.
Válasz erre 

dobzse.laci 2018.12.26. 23:08:48

ez ugyanígy ment a szakkönyvekkel, cikkekkel is.
szemrebbenés nélkül lefordították a nyugati könyveket és kiadták a saját nevük alatt.
annak idején mondta is a műszaki könyvtárban dolgozó ismerősöm, hogy az oroszul tudó mérnökök előnyben vannak,
mert cirka 1 év késéssel megkapják a nyugati szakirodalmat sz*ré'-h*gyé'.
magyarul sosem jelentek meg, angolul meg méginkább megfizethetetlenek voltak, mint ma.
(meg a cocom-lista miatt trükközni is kellett volna)
Válasz erre 

Alhazred 2018.12.27. 08:39:59

Buran. Csak a shuttle hajtóműveit nem sikeredett lekoppintani.
Válasz erre 

Alhazred 2018.12.27. 08:51:54

A moszkvics csak dizájnban koppintott - egy akkor 15+ éves tipust. A belbecs orosz volt, olyan is...
Válasz erre 

gigabursch 2018.12.27. 09:12:49

Kimaradt a kedvencem:
Mitsubishi - UAZ (parancsnoki)
Azt biza keletről koppintották, nem nyugatról.
Válasz erre 

gigabursch 2018.12.27. 09:14:32

@Alhazred:
Abban nagyon sok egyedi fejlesztés volt. A sárkányszerkezete is továbbgondolt, a szállítása is, de a földreszállási automatikája abszolút egyedi.
Válasz erre 

Alhazred 2018.12.27. 13:56:44

@gigabursch: oké, elhiszem. A sárkány ezzel együtt kb. milliméterre ugyanaz. Akárcsak a b1 meg a tu-160 esetében, bár utóbbi nagyobb azért.
Válasz erre 

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2018.12.27. 14:10:33

A tömeges másolás egyidős az emberiséggel a kőeszközöktől a fegyvereken át az ékszerekig széles a skála. A amerikaiak sem jobbak :) A Ganz szabadalmakat sohasem vették meg, simán használták. Igaz perekben ezt mindig elismerték és fizettek is bírósági határozatok alapján. Ki tudja, mi volt az igazi ok :) An–225 - An–124 mind a mai napig utánozhatatlan. A két gép anno bepadlózva utasszállítóként is nagy dolog lett volna.
Válasz erre 

Alhazred 2018.12.27. 15:35:17

@nomad: az an-124-gyel kb. teljesen pariban van a c-5 galaxy (sőt, talán annyiból előnye is van, hogy asszem ott túlnyomásos a raktér, míg az antonovnál nem), a másikból meg nem véletlenül nem épült még mindig meg a második példány. mégiscsak a burant kellett cipelnie, erre épült, a teherszállítás másodlagos - és csak az orrán át lehet rakodni... a különbség, hogy az amcsik nem adják oda a galaxykat civil célra.
Válasz erre 

greenkeeper 2018.12.27. 22:48:30

Öröm volt olvasni!
Köszönöm!
Válasz erre 

Mezőbándi 2018.12.27. 23:35:59

Jó kis blogposzt. Pár megjegyzés:

1.) A "Nu, págágyi!" rajzfilmsorozat magyar fordítása nem "No várj csak!" volt, hanem "No, megállj csak!".
2.) Természetesen magyar átírással a programozható játék márkája nem "Lunokhod", hanem "Lunohod" vagy esetleg "Lunahod" (holdjáró).
3.) Nekem megvolt a farkasos tojáskapkodós játék :)
4.) Azért a haditechnikával vigyáztak a nyugatiak, nehogy túl könnyű legyen lemásolni. Dolgoztam a 90-es évek legelején egy szovjet kisöreggel, aki korábban hadiipari vállalatnál (is) volt fordító. Mesélte, hogy állandóan fordították a nyugati hadiipari szaklapokat, de azt vették észre, hogy a haditechnikai eszközök dimenziói itt-ott eltérően vannak feltüntetve a különböző kiadványokban. Egy idő után rájöttek, hogy nem elírás vagy nyomdahiba. Szóval, nyugaton sem voltak hülyék, állandóan kavartak egy kicsit, hogy a szovjeteknek ne legyen túl egyszerű kibogozniuk a szálakat.
Válasz erre 

mpl 2018.12.28. 08:43:15

Az Apollo-programban a Hasselblad 500 EL/M gépet használták -motoros filmtovábbítással- a képen a szovjet oldalon Saljut van, nem Kiev 88 :-)
Amúgy nagyon jó cikk, pár dolog nekem is új volt.
Válasz erre 

kewcheg 2018.12.28. 10:58:53

@Hórukk: pontosan.
De nemcsak a Szovjetunió meg az USA (illetve a művelt nyugat) közti gazdasági különbségek miatt kellett másolni, lopni stb. hanem - mint minden - ez is a fejekben dőlt el.A Szovjetunió alattvalói lelkükben megnyomorított-bár jobb sorsra érdemes-szerencsétlen holopok, muzsikok voltak, még ha tudományos kutatók voltak, akkor is....Ezek a tudósok, mérnökök, fizikusok nem versenyezhettek a szabad világ értelmiségével....
Válasz erre 

mt-03 2018.12.28. 12:57:14

nekem a lenyeg(?), hianyzik a cikkbol. milyen mostani joxabaly ez, es pontisan mi is a tartalma?
amugy a cikk tok jo, csak ez a resze lehetne kicsit kifejtve.
Válasz erre 

Hórukk 2018.12.28. 14:57:06

@kewcheg: Ez így van. Ugyanakkor ennek az oka a társadalmi feltételekben kereshető, mivel ha ezek a tudósok kijutottak nyugatra, akkor igen sokan közülük fényes tudományos karriert futott be.
Válasz erre 

Lazarbibi 2018.12.28. 20:17:17

@mt-03:
Jogszabály-tervezetet említ a cikk, amit idén áprilisban nyújtottak be, de hogy elfogadták e azt nem tudom.
index.hu/kulfold/2018/04/13/usa_oroszorszag_szankcio/
Válasz erre 

Lazarbibi 2018.12.28. 20:26:31

@Mezőbándi: Köszi a pontosítást, látszik, hogy a cikknek ezt a részét én "ferdítettem" :-)
Válasz erre 

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.12.28. 20:56:38

Remek cikk!
Válasz erre 

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.12.29. 16:09:22

@Lazarbibi: Tiszta szerencse hogy nem vagyok amerikai állampolgár. Különben fájhatna a fejem a jövő nyári vorkutai nyaralásom miatt, :-( Fanyar viccnek szántam, nem tudom mennyire ment át. :-)

Száz év alatt nem voltak képesek felfogni a komisszárok és posztbolsevista utódaik, hogy utoljára a rabszolgák akkor voltak motiváltak, amikor hadi gályákon eveztek mint gályarabok.:-( Lepantói tengeri csata pl., lassan fél évezrede történt. :-(
Válasz erre 

Sir Gombóc 2018.12.29. 19:50:05

@Alhazred: azt szerintem nem is akarták. A Buran, ha lett volna belőle valami, nem akad el a fejlesztés a Szovjetunió összeomlása miatt sok tekintetben fejlettebb lehetett volna, mint az amerikai.
Válasz erre 

Sir Gombóc 2018.12.29. 19:56:07

Egy bajom van a cikkel, hogy sikerült összemosni a licenc vásárlást, a kooperációt és a tényleges másolást.
Rakéta fronton ugye az amcsik sem ártatlanok emlékezzünk csak von Braunra, a német rakéta építés, a V2 atyjára.
Válasz erre 

David Bowman 2018.12.31. 12:19:07

@MIG-31: Most meg ők a világ legnagyobb búza exportőrei. Gáz>műtrágya>búza.
Válasz erre 

David Bowman 2018.12.31. 12:27:13

Mindenki lop és másol, ahol tud. A VW bogár pl egy Tátra koppintása.
Válasz erre 

David Bowman 2018.12.31. 12:30:11

@kewcheg: A lézer vagy a tokamak eredeti szovjet találmány. A szamovár viszont mongol.
Válasz erre 

David Bowman 2018.12.31. 12:34:59

@rdos: Ez se feltétlenül igaz. Amig VonBraunék kényelmesen evezgettek biztos vezetésük tudatában, addig Koroljovék Beríjjával a hátuk mögött szépen elhúztak a bokrok takarásában.
Amúgy az űrhajózás is orosz találmány. Ciolkovszki ugye..
Válasz erre 

David Bowman 2018.12.31. 12:39:39

@Sir Gombóc: Kiástam a net mélyéről a résztvevők visszaemlékezéseit az értekezletről, ahol a tudósok azt vitatták meg, hogy az echte szovjet Spirál programot vigyék-e tovább, vagy másolják le az Űrsiklót?.
Mind a Spirálra szavaztak. Ekkor jött meg Brezsnyev utasítása: Mindent abbahagyni, lemásolni az amerikait.
Tupoljev is szívta a fogát a B29es miatt. Addigra ő tudott volna jobbat is, de beríjja megmagyarázta neki, hogy még a sérülés kijavítása is ugyanott legyen.
Válasz erre 

David Bowman 2018.12.31. 12:41:44

@Sir Gombóc: Mindkettő totál zsákutca volt. Vissza is tértek a jó öreg Szajúzhoz.
Válasz erre 

David Bowman 2018.12.31. 12:43:32

Az URAL motorkerékpárt ki is hagyták.
A Szajúzt meg erősen túltolták. Annyi köze van az A4eshez, mint az Aurusnak a T modellhez.
Válasz erre 

MIG-31 2018.12.31. 13:31:58

@David Bowman: Igen, ma már búza exportőrök, Oroszország is, Kazahsztán is, Ukrajnát jelenleg nemtudom, de ott most a háborús helyzet bezavar, ha az nem lenne, akkor ők is. De ez nem csak a műtrágya mennyiségben múlik, nemtudom mennyire ismered a mezőgazdaságot, én azért eléggé. A szovjet időkben is sok műtrágyát gyártottak és használták fel, talán világelsők voltak benne, és sok és kiváló termőfölddel rendelkeztek. Ami sokkal fontosabb, az a technológia: alkalmazott gépek, növényfajtak, vegyszerek, épületek, kiszolgálás, a termelés szervezése, stb. Ebben léptek előre a volt Szu, területen, de ezt se saját erőből. Sok nyugati befektető ment ki és vásárolt bérelt óriás területeket, legtöbbjük vitte magával a technológiát is. Sok orosz ologarcha is befektet a mezőgazdaságba, szintén korszerű technológiával. A saját mg. gépgyáraik közül is aki aránylag jó gépet gyárt, az nyugati motort vesz bele, nyugati hidraulikus elemeket, meg ugye veszik az ötleteket a konstrukciókhoz.
Válasz erre 

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.12.31. 17:08:20

@David Bowman: Beríjával a hátukban pont hogy szinte rabszolgák voltak 1953-ig, de utána sem volt sokkal jobb a helyzetük (godoljunk csak Koroljovra, a neve is titkos volt :-(). :-( Igaz ami igaz, jó kis "doppingszer" a haza és szakma szeretet (azért a szojvet űrprogramban dolgozni az szakmai kiváltság - kitüntetés volt) és a képletesen vagy szó szerint "halántéknak szorított lőfegyver" együtt. :-( Nem hiszem hogy ez a motivációs módszer lenne a követendő.
Válasz erre 

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.12.31. 21:05:41

@Lazarbibi: Neked is boldog új évet kívánok.

Jók a posztjaid. Bízom benne, hogy jövőre is folytatod a posztírást. :-)
Válasz erre 

Lazarbibi 2019.01.01. 10:51:21

@rdos: Viszont kívánom neked és minden kedves olvasómnak!
A motivációm csökkent valamelyest, de még kitart egy darabig :-)
Válasz erre 

David Bowman 2019.01.06. 19:47:13

Belinkeltek a HTKAra
forum.htka.hu/threads/oroszorsz%C3%A1ggal-kapcsolatos-off-topik.514/page-253#post-518145
Válasz erre 

David Bowman 2019.01.06. 19:47:52

A japók is így csinálták, és nekik sikerült.
Válasz erre 

KeMa 2019.01.10. 21:03:48

A Kiev 88 (ami a képen valójában Szaljut, de forgalmazták még Zenith 80-ként is, ma meg Arax név alatt kapható vadiúj, ugyanis még gyártásban van), nem lopott volt. Megvették a svéd gyártól a gyártási jogokat. Nekem is van két olyan gépem, imádom is, és az objektívet leszámítva mindene kompatibilis a Hasselbladdal. Olyannyira, hogy a kispénzű Hassy tulajok kifejezetten az orosz gépre való kiegészítőket keresik, mert az negyedáron van :)

Amúgy 629 dollár nem is vészesen sok egy vadiúj Hassy-replikáért: araxfoto.com/cameras/arax-cm-mlu-start/
Válasz erre 

Lazarbibi 2019.01.10. 21:47:29

@KeMa: Köszi az infót! Ezt nem tudtam, ennél a résznél a forrásokra hagyatkoztam, de mint tudjuk néha tévedhetnek :-)
Válasz erre 

hátramozdító 2019.08.07. 14:42:08

Annyira jó ez a poszt, utoljára tíz perce osztottam meg haverommal, hogy megnyugodjon, a Putyin-cirkusz nem játszik sokáig :)
Válasz erre 

hátramozdító 2019.08.07. 15:07:35

Annyira jó ez a poszt, utoljára tíz perce osztottam meg haverommal, hogy megnyugodjon, a Putyin-cirkusz nem játszik sokáig :)
Válasz erre 

Virago_1000 2019.12.24. 21:43:46

@Hórukk: "a szocializmus egy életképtelen társadalmi rendszer volt, mesterséges kreálmány, amely képtelen volt a fejlődésre. "

Ez igy igaz, de azt is tudni kell, hogy teljesen osszedolgoztak nyugattal. A hideghaboru csak egy kamu, amivel minket hulyitettek. A valosagban a kapitalizmus is es a kommunizmus is egy zsido talalmany, az emberisege leigazasara es rabszolgasorba dontesetre

Mindig azt kell nezni, hogy ki penzel kit. Hat a kommunizmsut, a vilagforradalmat a Wall streetrol penzeltek. Most pedig a klimavaltozas az uj mumus, azert, hogy eljojjon a szemelyes szabadsag totalis zsido korlatozasa.

Teny, anmi teny, Hitler belekopott a levesukbe. (bar ot is penzeltek, hogy ne fogjon ossze az oroszokkal, mert ha igen, akkor az angolszasz orszagokba rejtozkodo hatterhatalom osszeomlik.

Masik teny, amit eddig is tudtunk, a tudomanyos fejlodes, talalmanyok, innovacio eredete Nemetorszag, akkor is, azelott is, ma is.
Válasz erre 

Hórukk 2019.12.26. 02:05:31

@Virago_1000: Sajnos amiket összeírkálsz itt, azoknak köze nincs a valósághoz. Ha komolyan gondolod, akkor beteg vagy, bár nincs garancia, hogy találnak neked zsidómentes gyógyszert. Ha meg hülyéskedsz, akkor nem eredeti a humorod. Csak egy ellentmondás: amikor az ókori népek már feltalálták a rabszolgatartó társadalmat, miért kellene bárkinek a kapitalizmust és a szocializmust kitalálnia azért, hogy rabszolgaságba döntse a népeket? Gondolom - kizárásos alapon - hogy te a feudalizmust kívánod vissza, merthogy az ősközösség kivételével más nem marad ahol nincs rabszolgaság (a gondolatmeneted szerint). Kivánom legyél ott jobbágy! Ja, hajrá NDK!:-)
Válasz erre 

Virago_1000 2019.12.26. 22:10:27

@Hórukk: ha tanulmanyozod a tortenelmet, rajossz, hogy a zsidok ellen az emberiseg tobb ezer eves tortenelme soran mindenhol progromok voltak, es teljesen okkal. Ugyanis a kamatszedes, spekulaciok teljesen terdre tudnak tenni barmilyen kozosseget.
Nem veletlen hogy a fo vallasok, filozofiak mindig is tiltottak a kamatszedest. Az iszlam a mai napig, a kereszteny is tiltotta amig a zsidok be nem furtak magukat es papak lettek. Igazabol ez inditotta el a refirmaciot is

Ha a kozepkori feudalizmust nezzuk, az egyik legregebbi kiralysagban, az angolban hoztak a legelso zsidoellenes torvenyeket. Edict of Expulsion neven keress ra, lenyeg az volt, hogy I. Edward kiraly 1290ben elrendelte, hogy a zsidoknak el kell hagyni az orszagot, maskepp el lesz vagva a nyakuk.
A tobbseguk az akkori hollandiaba hajozott at. Es "mino" "veletlen" a hollandok kezdtek a gyarmatositast is. Az angolok csak akkor kapcsolodtak be, mikor a zsidok visszaszivarogtak angliaba. Ez azert volt lehetseges, mert ok penzeltek a hatterbol Cromwell Oliver mozgalmat amely "termeszetesen" nem a munkasokrol szolt, eppugy nem mint ahogy a zsido-szocialista mozgalmak sem. A mai napig igy van ez, Jeremy Corbin angol munkasparti vezeto is 7 szobas kastelyban lakik.

A gyarmatositasbol a nemzetkozi bankarvilag huzott hasznot, az atlag nyugati ember akkor is nyomorgott.
Nalunk ez nem volt lehetseges, mert a Szent Korona jogrendszer ezt kizarta.

Hazank, a Magyar Apostoli Kiralysag, mint Europa egyik legregebbi kiralysaga, e kerdest sokkal humanusabban oldotta meg, hiszen nekunk mindig a bekes alaptermeszetu nepek voltunk, akik sosem hoditottak.
Az Aranybulla tartalmazott kitetelt a zsidokra, amde csak azt kototte ki, hogy penzugyi es kereskedelmi tevekenyseget nem folytathatnak. Mast meg nem akartak, epp eleg buntetes volt ez nekik.
I. Nagy Lajos kiraly megerositette az aranybullat. Azok a torvenyek gyakorlatilag 1848ig ervenyben voltak, de az orszag rombolasa mar elobb elkezdodott, kb Fortunatus Imre szinre kerulesevel.

Boldog, uj evet!
Válasz erre 

Virago_1000 2019.12.26. 22:16:26

@Hórukk: az okori rabszolgasagrol annyit, hogy szeretnek en rabszolga lenni ugy hogy teljes ellatast +szallast kapok a haz koruli munkakert.
Manapsag mar nem fizetnek ilyen jol, meg egy kezdo felsofoku vegzettsegu is csak szobat tud berelni.

Amikor a Fuggetlensegi nyilatkozatot megfogalmaztak Amerikaban, a megfogalmazo, akinek 400 neger rabszolgaja volt, belevette az emberi szabadsagjogokat.

A neger "rabszolgak" felszabadultak,
Hazaterhettek volna a szamukra krealt orszagba de nem akarodzott nekik, sot a tulnyomo tobbseguk maradt a "gazda"-nal, mert jobban erezte magat ott, ingyen ellatas lakhatas fejeben.

Ma ez nincs, ma 20 evre van lakashitel, 50-60% (uzsora) kamatra.
Válasz erre 

Hórukk 2019.12.27. 00:07:27

@Virago_1000: Figyu, munka az lenne, kaja is, de én most tudok most szállást adni neked. Ha nagyobb családi házba költözök amihez istálló is tartozik, majd szólok, rabszolgának jó lesz az is. De ha hirdetsz, biztosan kapsz rabszolgamunkát. A lakáshelyzet megoldható lenne, csak tanulmányozni kellene a nyugati mintákat.
A Függetlenségi Nyilatkozatot és a rabszolgafelszabadítást csak kb 90 év választja el egymástól, annyi, mint a fülkeforradalmat a Tanácsköztársaságtól, egyiket sem illik összekeverni a másikkal.
A kamat persze nem jó dolog amikor vissza kell fizetni, de ha te tudsz kamat nélkül kölcsönadni, akkor adjál nekem is. Vagy alapíts bankot, nyilván nagy kereslet lesz a szolgáltatásod iránt.
Válasz erre 

Hórukk 2019.12.27. 00:29:14

@Virago_1000: A zsidók mindenhol kisebbségben voltak, bevándorlók voltak és erős konkurenciát jelentettek a helyi gazdasági szreplőknek. A spanyol királyok kölcsönt vettek föl a zsidóktól, majd amikor vissza kellett volna a köcsönt fizetni, akkor kezdődteka pogromok. Nem korábban, amikor kölcsönt kértek tőlük. Aztán zsidók nélkül gyarmatosították Amerikát. Az egyes országokban tiltották a zsidóknak hogy földtulajdont szerezzenek, ez vitte el a zsidókat a pézügyek és a kereskedelem (nomeg az ipar, később az értelmiségi lét) felé. Az Aranybulla csak a pénzváltást és a pénzügyi állami tisztségek viselését tiltotta a zsidóknak, nem a kereskedelmet. A vallásokat kár ide hozni, sem a mohamedánok, sem a keresztények nem adtak soha kamatmentes kölcsönt és ma sem adnak. Az "Isten fizesse meg" ugye egészen mást jelent. A 7 szobás kastély meg demagógia, pár éve még és is 7 szobás házban laktam, bár igazán gazdag nem voltam. BUÉK neked is!
Válasz erre 

kolomparlole1114 2020.02.23. 07:12:38

"a PPD-40 (fenti kép) és a finn Suomi KP/-35 (lenti kép) géppisztoly úgy hasonlított egymásra, mint két tojás"

És mind a 2 a német MP-18-ra, amiről koppintották az egészet.
Válasz erre 

Ajtony 2022.08.01. 23:42:37

A cikk príma! Azért legyünk annyira korrektek, hogy az amerikai és az orosz rakétatechnika német mérnökök munkáján alapult. Az atombomba is már a németek "wunderwaffe-ja" volt, és a csodafegyveren dolgozó fizikusokat az USA-ba vitték (és a SZU-ba). A II. VH-ba Európa belerokkant, az USA meggazdagodott. Később már elég volt pénzért "ellopni" a megfelelő aggyal rendelkező mérnököket, fizikusokat, biológusokat stb. A mai helyzet nagyban hasonlít az 1945-ös helyzethez: Oroszország összeomlása küszöbön, az EU nem készült egy hirtelen energiavákuumra, így sanszos a gazdaság - legalábbis részbeni - kemény recessziója. Az USA gazdasága kap egy komoly lökést a további fejlődéshez - hiteleket, fegyvereket ad el, és a recesszió nyomán kiváló szakembereket szerez. Kína még toporog, nehezen találja fel magát ebben a helyzetben - a technológia 90%-a már a birtokukban van, a hiányzó rész még önerőből 10-20 évig nem jön össze. Maga a háború meg akkor eldőlt, amikor Putyin elindította. Az USA katonai kiadásai 12X-e az orosznak hosszú évek óta, így a nyugati "levetett" technika is sokszor hatékonyabb, mint az orosz - az USA kiadásainak egy jó része kutatásra megy, így a katonai fölénye mindenkivel (Kínával is) szemben még évtizedekig megmarad + kontinensként abszolút védi őket a távolság egy külső támadástól (kivéve, ha valamelyik barom világvégéset akar játszani az atomfegyvereivel). A mi helyzetünk (közép-kelet európai országok) a legrosszabb: azonnali összeomlás az orosz energia nélkül (ezért nehéz ma morális okból állást-foglalni), vagy elszegényedés az orosz energia kiváltása nyomán. A felmelegedés miatt még az élelmiszer-termelés is kérdéses lehet 5-20 éven belül. A legjobb tudósaink, kutatóink mennek a pénz után. Manapság nem szívesen lennék magyar, szlovák, cseh, lengyel vezető - bár nyugatabbra is lehet vakarózni (persze az Atlanti partján könnyebb a helyzet). Pesszimista vagyok: Putyin egy hitleri helyzetben rádőlhet a "piros gombra". Ukrajna Európa legerősebb hadserege lesz, és hát volt már néhány hülye húzásuk a történelemben (Wolyn 1943). A német gazdaság esetleges összeomlása magával rántana bennünket. Igaz, nem a dolgom, de nem látom a kiutat. :(
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást
  5. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (43) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • gigabursch: Köszönöm a cikket, nagyon érdekes volt. Az, hogy az ukik mit tesznek ebben a kétoldalúan csurig ha... (2023.02.13. 17:15) Kh-101, ami elfelejtett felrobbanni
  • amundsen: Köszönet a cikk írójának. (2022.11.04. 06:23) TELEFUNKEN
  • gigabursch: @Make Valamit: Nem kell 0-24-ben láthatatlannak lenni, maradni... (2022.10.04. 09:48) Titokzatos kijelző egy hidegháborús tengeralattjárón
  • Ajtony: A cikk príma! Azért legyünk annyira korrektek, hogy az amerikai és az orosz rakétatechnika német m... (2022.08.01. 23:42) A másolás országa
  • gigabursch: Ismét egy érdekes cikk. S emlékszem, hogy egyes autós újságokban nyomokban beszámoltak erről-arról... (2022.02.13. 04:16) Az elektronikus navigáció története 9. rész

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

Az utolsó katolikus angol király felesége Az egyik legviszontagságosabb életű angol 'királyné' alig 34 évet élt, amely közben éveket töltött száműzetésben, s bár a nép kedvelte, az udvarban nagyon nem szerették. Összesen nyolc gyermeket is szült, de nem érte meg a felnőttkort egyetlen unokája sem. verocious.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • 2021 február (1)
  • 2021 január (1)
  • 2020 december (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard