Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Amerika elveszett tengeralattjárója

Amerika elveszett tengeralattjárója

A San Telmo sziget Panamában sokáig arról volt híres, hogy partjainál egy második világháborús japán tengeralattjáró roncs található. Ez a feltételezés egészen 2004-ig tartotta magát, mígnem Jim Delgado régész - jelenleg a Vancouver Tengerészeti Múzeum igazgatója - küldetést szervezett a környékre. Amikor meglátta a rozsdás roncsot rögtön tudta, hogy nem japán, és nem is második világháborús járműről van szó, de akkor miféle szerkezet lehet? 2 éves kutatómunka árán sikerült megtudni, hogy valójában ez a hajó a világ első tengeralattjáróinak egyike, az un. "Sub Marine Explorer", amely ráadásul megölte alkotóját.

perlassub2-768961.JPG

Delgado kollégája kezdte a kutatást, aki talált egy 1902-es magazint, ami már azt állította, hogy a San Telmo sziget közelében van egy roncs. Később rábukkant a New York Times 1866-os cikkére, amely a város egyik folyójában történt eseményről írt. A cikk szerint Julius Kroehl - aki német-amerikai mérnök volt - feltalált egy olyan szerkezetet amivel a víz alatt lehet közlekedni.

Ki is volt Kroehl? Fiatalon 1838-ban a német hadsereg tüzérségi egységében szolgált, majd felszállt egy hajóra, amely sok emigránssal együtt őt is az Újvilág partjaira vitte. 1840-ben amerikai állampolgár lett. 1855-től mérnökként dolgozott és lenyűgözték azok a búvárharangok, amelyeket akkoriban hídépítéshez fejlesztettek ki. 1863-tól kezdve másfél évig harcolt az amerikai polgárháborúban. A haditengerészetnél víz alatti robbanóanyag-szakértőként szolgált, majd később a Louisianai mocsarakban felderítőként. Ott megbetegedett, és hónapokig ágyba kényszerült, de akkor gondolatai már egy olyan gép körül forogtak, ami hasonló a búvárharanghoz, de közlekedni is lehet vele a víz alatt és felhasználható arra, hogy az ellenséges hadihajókat észrevétlenül megközelítsék. Mire befejezte a terveket és visszanyerte erejét a haditengerészetet már nem érdekelte a dolog, mert a háború véget ért, és Kroehl projektje túlságosan költségesnek ígérkezett. A hadsereg akkor még nem ismerte fel az ilyen típusú harci eszközökben rejlő hatalmas lehetőségeket.

sub_marine_explorer_wreck.jpg

Kroehl tengeralattjárója technikailag megelőzte korát. A mérnök-feltaláló 1864-ben a Csendes-óceáni Pearl Társaság főmérnöke lett, ahol folytatta munkáját és két évvel később már az újságok címlapjára került a "Sub Marine Explorer" első szenzációs merülésével. 1866 Május 30-án, körülbelül 13.30-kor Kroehl három barátja kíséretében belépett víz alatti járművébe, és szép lassan eltűntek a habok alatt, majd fél óra feszült várakozás után ismét felbukkantak, és egy vödör hordalékot nyújtottak át a parton álló vezetőségnek, amit a folyó fenekéről hoztak.

A Pacific Pearl Company befektetőit lenyűgözte a demonstráció. Még ugyanebben az évben finanszírozták, hogy a szétszerelt "Sub Marine Explorer"-t vasúttal szállítsák el New Yorkból Panama karibi tengerpartjára. Abban az időben ez a vidék a bűnözés és a korrupció melegágya volt. 1866 december 8-án a hihetetlen szerkezet érkezése hozta lázba a környéket. Körülbelül hat hónappal később, a "Panama Star and Herald" arról számolt be, hogy lázas munka kezdődött, és Kroehl mérnök személyesen felügyelte a "Sub Marine Explorer" beüzemelését a szomszédos kikötőben. Néhány napon belül megkezdődtek az első búvárutak a Pacific Mail Steamship Company tulajdonában lévő szigetek partjainál. A missziók során több tonna igazgyöngyöt, kagylót és osztrigát gyűjtöttek be, ami sok ezer dollár értéket képviselt. Adódott azonban egy apró probléma, kezdett fogyni a legénység. Sajnos akkoriban nem ismerték a dekompressziós betegséget, amely akkor következik be, ha a nagyobb nyomású térből az ember túl hamar ér kisebb nyomású helyre. A felszínre jövetel előtt nem tartottak pihenőket, és ezért drága árat fizettek.

delgado.jpg

Delgadót és kutatócsapatát lenyűgözte a hajó technikai bonyolultsága. A dupla hajótest külső fele öntöttvasból készült, a belsőt pedig szegecsekkel összekapcsolt kovácsoltvas lemezek alkották. Hátul helyezkedett el a propeller, amit egy mechanizmuson keresztül izomerővel hajtottak. A 11 méter hosszú jármű 6 személyt tudott szállítani, a belső világítást gyertyák biztosították, tehát mint láthatjuk elektromos áram nélkül volt kénytelen működni szegény. A hajó alsó része ballaszt tartályként működött, lemerüléskor feltöltötték vízzel, ha fel akartak jönni akkor pedig kiszivattyúzták egy sűrített levegős tartály segítségével, amit természetesen merülés előtt fel kellett tölteni. Ugyanezt a tartályt használták arra is, hogy túlnyomást hozzanak létre az utastérben, ezáltal meg tudták nyitni két helyen a padlólemezt, és hozzáfértek az óceán fenekén lapuló kincsekhez. A merülés időtartama alatt persze rohamosan romlott a belső levegő minősége, amit vízpermet befecskendezésével próbáltak kompenzálni, ez segített megkötni a felgyülemlett széndioxidot.

0_1020_613783_00.jpg

1867 szeptemberéig a merülésekben résztvevő összes ember, és még maga Kroehl mérnök is meghalt. A következő - vagyis a legutolsó - dokumentált kísérlet két év múlva 1869 augusztusában történt, amikor is egy 11 napos időszak alatt 2 000 dollár értékű gyöngyöt hoztak fel a felszínre. Természetesen megint mindenki elhalálozott, aki részt vett a küldetésekben. Ezután az "ördögi gépet" egy védett öbölbe vontatták és sorsára hagyták.

Pontosan ez a zöld vizű öböl volt a San Telmo-i , ahol Jim Delgado 137 év után megtalálta a járművet. Bár a "Sub Marine Explorer" jól bírta a tenger ostromát, mára sajnos már kritikus állapotba került, ha nem mentik meg az utókornak, akkor nem sok minden marad majd belőle.

DER SPIEGEL nyomán

 

10 komment Technikatörténet Tovább
Amerika elveszett tengeralattjárója Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
10 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • TELEFUNKEN TELEFUNKEN
  • Kém robot fejlesztés az Aliexpressről Kém robot fejlesztés az Aliexpressről
  • Színes televízió a Szovjetunióban Színes televízió a Szovjetunióban
  • Mars jelentkezz! Mars jelentkezz!
  • A hordozható zenelejátszók története A hordozható zenelejátszók története

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr2414156533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hungarisztan 2018.08.04. 01:21:50

Nagyon figyelmesen olvastam, mégsem találtam meg, miképpen ölte meg a tengeralattjáró az alkotóját. Ezt még bele kéne írni a cikkbe, mert jelenleg csak a keszonbetegségről van szó, pedig tökre érdekelt volna, amint a tengeralattjáró öntudatra ébred és gyilkol.
Válasz erre 

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.04. 11:37:50

Milyen szinvonalú lehet a panamai régész és történész szakma, hogy mostanra derült ki, hogy az nem egy japán tengeralattjáró? Különösen, hogy írásos forrás áll rendelkezésre, hogy ennek bizony nem szabad annak lennie.
Nyílván ezer fotó is van erről a neten, hogy nem került soha, senki hozzáértő szeme elé? Én nem vagyok történész, de bármikor fölismerek egy második világháborús japán tengeralattjárót, és ez nem az. És nyílván van még pár millió hozzám hasonló ember.
Válasz erre 

bloggerman77 2018.08.04. 12:06:43

A személyzetet az ölte meg, hogy a tengeralattjáró utasterében hoztak létre mesterségesen túlnyomásos környezetet, tulajdonképpen egy barokamrát, hogy ki tudják nyitni a tengeralattjáró alján a kis ajtót, hogy ott gyűjtögessék a gyöngykagylókat. A belső utastéri túlnyomás miatt nem tört be ott a víz. A cikkben az hülyeség, hogy "várni kellett volna a feljövetellel", ui. ebben az esetben ez lehetetlen volt, hiszen nem volt meg a megfelelő műszaki feltétel a tengeralattjáró utasterében légkör normál felszíni viszonyok közti nyomásra való visszaállítására.
Válasz erre 

de let e ... 2018.08.04. 12:41:48

@bloggerman77: Hát igazából a több szakaszban való emelkedés tényleg megelőzte volna a keszonbetegséget , a nyomáskiegyenlítésre meg ugye ott voltak a fenékajtók .
Válasz erre 

Lazarbibi 2018.08.04. 13:59:52

@Benbe: Egyetértek, ráadásul Delgado is csak úgy tudta meg, hogy létezik a roncs, mert egy barátja a környéken nyaralt. Egyes források szerint arrafelé voltak japán csapatmozgások a második világháború idején, és ezért alakulhatott ki a téves legenda, de persze ez nem mentség.
Válasz erre 

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.08.04. 16:11:25

@Lazarbibi: Hát igen, elég lett volna ismerni ezt az ábrát: pwencycl.kgbudge.com/images/S/u/Submarines__japanese_full.jpg
Válasz erre 

David Bowman 2018.08.04. 17:17:19

Még ennél is rejtélyesebb a Csikágói roncs. Valami folyókotrásnál találtak egy ilyet csontvázakkal, de az nem hiányzott senkinek.
Kár a panamai halászokat basztatni. Panama lényegében amerikai gyarmat volt. Az US Navy játszótere.
Nyomáskiengedésre egy közönséges csap való cirka 2$ értékben.
davidsghost.blogspot.com/2015/12/mysterious-submarine-wreck-found-in.html
Válasz erre 

David Bowman 2018.08.04. 17:23:20

ahoy.tk-jk.net/macslog/WreckofJapaneseMidgetSubm.html
Válasz erre 

gigabursch 2018.08.05. 01:25:34

Érdekes volt, köszönöm
Válasz erre 

2018.08.05. 14:49:00

Akinek felfedezési megelőzik korukat, mindig számítaniuk kell arra, hogy lehetnek kapcsolódó társtudományágak, amik nem tartják a lépést velük.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard