Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Szaddám Huszein csodafegyvere

Szaddám Huszein csodafegyvere

A szuperágyú, amivel el lehet lőni Izraelig

Gerald Vincent Bull, a világ legnagyobb tüzérségi szakértője 1990 március 30-án gyilkosság áldozata lett Belgiumi lakása előtt. Amikor a 62 éves tudós lerogyott a földre egy álom is véget ért, egy szuperágyú megépítésének álma, amely képes műholdakat juttatni az űrbe, vagy tüzérségi lövedékeket lőni akár ezer mérföld távolságra lévő ellenséges területre. Halála után két héttel a brit vámhatóság nyolc hatalmas, 1 méter átmérőjű és 60 méter hosszú acélcsövet foglalt le. A papíron kőolaj kitermeléshez készült alkatrészeket egy brit acélmű gyártotta, és arra vártak, hogy Irakba szállítsák őket a szuperágyú utolsó darabjaiként. Egy hónapon belül még öt másik európai országból is indultak volna alkatrész szállítmányok a Babylon projekthez, ami több volt mint fegyver, inkább egy ragyogó tudós drámája, aki csalódott a nyugati hatalmakban és a világ egyik legvéresebb rendszerével szövetkezett, hogy álmait megvalósítsa. 1985-től kezdve Irak több száz tüzérségi eszközt vásárolt meg Bulltól.

Gerald Bull 1928-ban született Kanada Ontario tartományában, 22 éves korában az egyik legfiatalabb diák, aki a Torontói Egyetemen doktori címet szerzett. Megvetette az elméleti tudósokat és a bürokráciát. Egy német nő változtatta meg az életét, aki megkereste Bullt. Ő egy olyan mérnök lánya volt, aki az első világháború idején a Párizs-ágyú projekten dolgozott. Az ágyút, amelyet a Krupp-művek fejlesztett ki és gyártott le, 1918. március 23-án vetették be először Párizs ellen. A mázsás lövedék körülbelül 1600 m/s (!) sebességgel elindult útjára, és ahhoz, hogy el tudják érni a 120 kilométerre fekvő Párizst, a röppályát úgy számolták ki, hogy a lövedék a legmagasabb pontján több mint 40 kilométer magasan utazott, és ezzel az első ember által készített tárgy lett, ami kijutott a sztratoszférába. Maga a repülés kb. három percig tartott, és meglepő, de a nagy magasság, és a hosszú időtartam miatt a Föld elfordulását is bele kellett kalkulálni a ballisztikus pálya tervezésébe. A Párizs-ágyú túl későn érkezett ahhoz, hogy az első világháborút Németország javára fordítsa, de hihetetlen technikai diadal volt feltalálójának, Fritz Rausenbergernek, a Krupp tüzérségi fejlesztő és gyártó részleg vezetőjének.

A három hatalmas fegyver eltűnt a háború vége előtt, és a tervük titka látszólag elveszett örökre. A német látogatón keresztül azonban Bull a Rausenberger család archívumában egy nem publikált kézirathoz jutott, amely felvázolta a fegyver felépítését és képességeit. Abban a pillanatban megszületett az a megszállottság, ami ezután uralta és meghatározta Bull életét. Az 1961-ben indult HARP projekt is nagyrészt Gerald Bull , az ellentmondásos, de rendkívül sikeres ballisztikai mérnök lobbizására kezdődött.

harp-elevated.png

A HARP (High Altitude Research, nem keverendő a HAARP-al) projekt az Egyesült Államok és Kanada közös programja volt azzal a céllal, hogy alacsony áron juttassanak el a világűrbe eszközöket, ellentétben a költséges és sokszor kudarcot valló rakétákkal szemben. Az Egyesült Államok hadserege, a kanadai védelmi minisztérium és a McGill Egyetem támogatásával felépítették a kísérleti helyet Barbados szigetén. Az elkészült „puskacső” többször is használható és könnyen karbantartható volt. Bár Bull és csapata ért el részleges eredményeket, a vietnami háború költségei és a kutatások irányába táplált bizalmatlanság miatt a szuperfegyver programot törölték 1967-ben. A projekt visszavonása után a kísérleti ágyú megmaradt a helyén, ahol a mai napig rozsdásodik (lenti kép).

abandoned-harp-gun.jpg

Az 1970-es években ismét ott volt a lehetőség a projekt újraindítására, de addigra a világ legnagyobb része már nem keresett szuperfegyvereket, vagyis Bull terveire többé nem volt igény – legalábbis a hagyományos nagyhatalmak körében. Bull soha nem mondott le az ágyúval kilőtt műhold ötletéről, ezért pénzforrásra volt szüksége. Egy Kanadában bejegyzett céget hozott létre, és fegyverkereskedelembe kezdett. Az 1970-es és 1980-as években új tüzérségi fegyvereket fejlesztett ki, amelyek drámaian felülmúlták az összes addigit. Ezeket eladta Dél-Afrikába , majd Irakba, amiért letartóztatták és börtönbe került, később a szabadon bocsátását követően Brüsszelbe költözött.

Abban az időben, amikor Bull szakértelmét bármely szuperhatalom szívesen kamatoztatta volna, ő mégis úgy döntött, Szaddám Huszeinnek ajánlja fel szolgálatait. 1981-ben az iraki kormány megkereste Bullt, és nagy érdeklődést mutattak a tudós szuperfegyvere iránt, amely számukra az irak-iráni háború eldöntésével kecsegtetett, ezen túl pedig hozzásegíthette volna Szaddám Huszeint azon ambíciójához, hogy Irakot az arab világ vezető hatalmává tegye. Akkoriban még nem volt olyan éles nyugatellenesség a Közel-Keleten, így Bull megkeresésében nem volt semmi megbotránkoztató. Így vált Bull egyik legnagyobb mecénásává az Iraki kormány. Irakban folytatta munkáját, meggyőzte a vezetőket, hogy építsenek egy új szuperágyút, a Project Babylon-t. Szaddám Huszein beleegyezett abba, hogy finanszírozza a projektet, de csak akkor, ha a Bull segít a Scud rakéták korszerűsítésében. Bull tisztában volt azzal, hogy Irán és Izrael lesz a célpontja legújabb fejlesztéseinek.  

p03mxz99saddam.jpg

1988-ban az iraki kormány 25 millió dollár tőkével beszállt Bull Babilon-projektjébe – ez volt az első igazi űrfegyver program Irakban. Az első lépcső a prototípus Bébi Babilon megalkotása volt, amely 350 milliméter átmérőjű tüzérségi cső, a második lépcsőfok pedig maga a célként kitűzött Nagy Babilon, amely 156 méter hosszú, 1 méter széles furatú cső lett volna, nagyjából 1510 tonnás súllyal és 45 fokos szögbe a hegyoldalba vájva (lenti kép). A Nagy Babilon képes lett volna egy 600 kg-os lövedéket akár 1000 kilométerre is eljuttatni, ezzel Irak számára lőtávolba került volna Kuvait és Irán is. Egy kéttonnás segédrakétával felszerelt 200 kilogrammos műholdat is sikerült volna feljuttatni vele az űrbe. A fellövés költségei 1727 dollárra süllyedhettek volna kilogrammonként, ami csak töredéke a NASA 22 ezer dollár kilogrammonkénti költségeinek. 

big-babylon-2-610x375.jpg

A projekt azonban rengeteg akadályba ütközött. A lövedék meghajtása volt a legnagyobb probléma, mivel a cső hossza miatt teljesen új megoldásokat kellett alkalmazni, mint a már létező ágyúk esetében. A másik probléma, hogy a fegyver működése esetén tálcán kínálta volna fel magát az ellenség légierejének. Képtelenség volt mozgatni, ha egyszer elsütik, mindenki tudja hol van. A fegyver „visszarúgó” ereje pedig óriási, 27 ezer tonna erejű lett volna, ami egy nukleáris robbanásnak felelne meg, rendkívül erős földrengéseket okozva. Az iraki kormány, és Szaddám Huszein azonban ragaszkodtak a fegyverhez, mert látták benne a potenciált a kémműholdak fellövése és a nagy hatótávolságú fegyverek területén.

1989-ben elkészült a Bébi Babilon, 45 méteres hosszával és 350 mm-es átmérőjével, ami 750 kilométerre volt képes eljuttatni egy lövedéket. Az alkatrészeket Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Franciaországban, Svájcban és Olaszországban gyártották. 1990 márciusában Bull professzort lelőtték. A gyilkosság felderítetlen maradt, szemtanúk nem voltak. A rendőrség a helyszínre érkezve 20 ezer dollár készpénzt talált Bull lakásán. Többen a Moszadnak tulajdonították Bull meggyilkolását, mivel Izraelnek semmiképp sem lehetett érdeke, hogy Irak ballisztikus technológiája fejlődjön.

p03my091-770x470.jpg

Irak pedig közben lerohanta Kuvaitot. A háború végén az ENSZ lefoglalta és megsemmisítette a Bébi Babilon-t, ugyanerre a sorsra jutott a Nagy Babilon számos komponense is. A megmaradt darabokat viszont kiállították a Royal Armouries Múzeum állandó kiállításán: két, egymáshoz csavarozott óriási acélcsövet, amelyek elég szélesek, hogy egy ember kényelmesen átkússzon rajtuk. A kiállításon látható két objektum az avatatlanok számára csupán két hatalmas fémhengernek tűnhetnek, de ezek a fémalkatrészek az utolsó megmaradt darabjai Gerald Bull örökségének.

Kérdés marad, hogy a technológiának van-e jövője, mert számos kutatás elsőbbséget élvez vele szemben, már ami az űrutazást illeti, és mivel az iraki kutatás nagy része kárba veszett, nem biztos, hogy valaha is újra elővennék a terveket. Egyes források szerint a szuperágyú 3-4 fejlettebb példánya is szolgálatba állt a második Sivatagi vihar során az iraki hadseregben, de erre nem találtak bizonyítékokat. A témát "A szuperágyú" című film is feldolgozta.

Források: BBC, wikipédia, korkep.sk  

 

44 komment Haditechnika Tovább
Szaddám Huszein csodafegyvere Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
44 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Támadás a konténer radar ellen Támadás a konténer radar ellen
  • Göring lopakodója Göring lopakodója

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr713870734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2018.04.27. 08:45:24

"alacsony áron juttassanak el a világűrbe eszközöket"

Már Vernének is szóvá tették, hogy ha ágyúlövedékkel szeretnének orbitális sebességet elérni, a lövedék tartalmának rendkívüli gyorsulást kell kibírnia (+100 G), no meg a légköri súrlódás által keletkezett hőt is.
Válasz erre 

alien 2018.04.27. 09:10:52

'22 furat volt a pisztolyon?
Válasz erre 

korxi 2018.04.27. 09:23:29

Az egész a megalomán fantasy világába tatozik, de itt legalább tényleg igaz lett volna primitív hülyék szóhasználata, miszerint a műholdakat "fellövik".
Válasz erre 

Epikus SZTK · http://www.oek.hu/oek.web 2018.04.27. 09:54:39

"Isten ökle" - ez a címe Frederick Forsyth regényének, ami gyakorlatilag erre épít. Érdemes elolvasni, az író már írt pár valós alapokon nyugvó izgalmas regényt - A sakál, Odessza ügyirat, stb.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 09:57:43

A Párizs ágyú soha nem döntötte el volna a háborút. A II. vh alatt több tízezer tonna bombát dobtak Berlinre és ettől végetért a háború? Hát nagyon nem... A Párizs ágyúnak kb. 1 évtized kellett volna anni robbanóanyagnak célbajuttatására, amit amit egyetlen 1000 gépes szövi megabombázás összehozott.

Irak-Irán között dettó ez van. A harctéri eredmények hatása 0 lett volna, a "városok csatája" szakaszban amimikr BM-el és iraki oldalról Tu-22 Blinderrel hajigáltak bombákat katonai hatása egyenlő volt a nullával.
Válasz erre 

nyikk 2018.04.27. 10:24:32

A furatnak atmeröje van, nem szelessege...
Válasz erre 

Öreg Vatyi (törölt) 2018.04.27. 10:38:56

Üdv!
A magyar címe a filmnek: "A mesteri terv (szuper ágyú)"...
A teljes film fent van a YouTube-on, magyar szinkronnal:
www.youtube.com/watch?v=qBHqQelZNcU
Válasz erre 

project640 2018.04.27. 10:48:40

@molnibalage: a T-22-esekkel irak pontosan elérte azt, hogy iran a HAWK sam állsok jelentős részét Theherán ill. a kharg olajplatfomr védelmére összponotsítja... továbbá a T-22 volt az egyetlen olyan bombázója iraknak, melyek nagy eséllyel tudtak még a nyomasztó F-14-ek ernyője alatt is sikeresen csapást mérni. A fenti úriember és irak összetalálkozásának pedig volt egy kevésbé ismert, de annál fontosabb momentuma - szemben a babylon projektel. És ezt pedig úgy nevezik, hogy GHN-45 vontatott tarack, a híres/hírhedt GC-45-ös továbbfejlesztése - melyet Bull cége fejlesztett ki. Nyugodtan állíthatjuk, hogy az egyik legjobb vontatott tarack volt (minden paraméterében verte a korablei NATO ill. Ussr fegyvereket). Dél Afrikában bizonyítottak az un. bozótháborúban. Ezeket a fegyvereket Ausztria!!!! és dél-afrika gyártotta - akik kapva kaptak alehetőségen, hogy az egyébként megosztó, Bull céggel szerződjenek. Előbbi ugye a katonai semlegessége miatt csak korlátozottan tudott fegyvereket beszerezni, míg utóbbi az embargó miatt tudott ugyancsak korlátozottan fegyvereket beszerezni 1982-ben Ausztria Jordániának eladott 200 ilyen kis helyes ágyút, melyek persze Irakban kötöttek ki. Ennek a 200 GC-45 (GHN-45)-nek jelentős szerepe lett számos iráni 'tömegroham' visszaverésében. A deal-t egyébként maga Vincent Bull járta ki az osztrákoknál. Állítólag olyan iraknak annyira kellettek ezek az új ágyúk, és a harctéren annyira effektívek voltak, hogy még Bull magánrepülőgépein is szállítottak, hogy minnél gyorsabban odaérjenek.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 10:53:25

@project640: De ettől még nem dőlt el a háború és a Tu-22 meg nem szuperágyú...

A többi részét ismerem a kommetednek bár az nem világos, hogy pusztán egyetlen új ágyútípus mitől hatékonyabb a gyalogság irtásában, mint a korábbiak. A nagyobb lőtávolsággal önmagában biztosan nem... A kommented mintha inkább az Isten Öklében olvasottak alapján nyugudona és nem a műszaki realitásokon.
Válasz erre 

teéjesenmindegy 2018.04.27. 11:08:13

@molnibalage:
Pszichológiailag lehet, hogy sokat nyomott volna a latban.
A 2. vh-ban nézték a repülőket, megszólaltak a szirénák, a nép lement a bunkerba, megvárták amíg vége a támadásnak. Ezzel szemben Párizsra egyszer csak bebaszódott volna a lövedék. Azért az demoralizáló rendesen. Utána meg propagandával elhitetik, hogy másik 100 ilyen eszköz is van épp szerelik össze, hát lehet, hogy a párizsiak beszartak volna. Bocs. Franciák. Egész biztos, hogy beszartak volna.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 11:14:34

@teéjesenmindegy: A V-1 és V-2 is ezt csinálta, a V-2 ellen sem volt védelem. A háború kimenelét nem befolyásolta.
Válasz erre 

teéjesenmindegy 2018.04.27. 11:29:51

@molnibalage: Nagyon a végén használták, és a második világháborúban.
Persze, sose tudjuk meg. De azért a 18ban más volt a derült égből ágyugolyó mint 30 évvel később.
Válasz erre 

project640 2018.04.27. 12:42:29

@molnibalage: a könyvet olvastam, de abban nem nagyon szerepelt pl. hogy hogyan jutott Irak a GC-45-ösökhöz. A tüzérség nem megy géppuska, ... egy mélységében, összfegyvernemi támadást is sikeresen meg tudtak akasztani az iraki GC-45-ösök. Teljesen hülyék az irániak sem voltak ... modern (sőt, a legmodernebb) fegyverrendszerek, taktikai eljárások, és a vallási fanatikusok egy vegyes kombóját használták támadásaik során. Egyébként az iraki Tu-22-es Blindereket NDK-s pilóták vezették, és előszeretettel használták a hihetetlen FAB-9000!!!!!-eseket ... a babylon projekt csak egy álom volt, Vincent Bull-nak nem emiatt kellett meghalnia ... és tény, hogy a 91-es sivatagi viharban a szövetségesek komolyan tartottak az iraki tüzérségtől ... és nem a szovjet D-30-asoktól .... irak pontosan azért tudott kitartani, mert olyan emberek, mint Bull az utolsó pillanatban mindig szállították a kor modern fegyvereit ... a másik félelmetes iraki fegyverrendszer a francia Mirage F-1/Exocet kombó, ez már egy másik történet
Válasz erre 

Lazarbibi 2018.04.27. 12:42:39

@nyikk: Igaz, javítva :-)
Válasz erre 

Kolléga 2018.04.27. 12:49:31

Azt hiszem itt az ideje, hogy újra elolvassam az Isten Ökle-t.
Válasz erre 

project640 2018.04.27. 12:49:39

@teéjesenmindegy: igen, a franciák már csak egy beszarós népség .... Verdun-nél is azért lett egy vérszivattyú az egész német támadás, mert a franciák beszartak
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 12:58:58

@project640: Mitől is volt félelemetes az Mirage F.1 EQ és Expcet...?
A FAB-9000-est ismerem, csak elfogyott és hiába próbálták hazai gyártást megoldani nem egészen sikerült és emiatt a Blinderek egy idő után leálltak a támadásokkal.
Válasz erre 

Konyvtaroslany 2018.04.27. 13:10:10

@molnibalage: Nem figyeltél.

"Egy német nő változtatta meg az életét, aki megkereste Bullt. Ő egy olyan mérnök lánya volt, aki az első világháború idején a Párizs-ágyú projekten dolgozott."

Mondom ELSŐ világháború.

Te meg példálózol a II. világháborúval, hogy mennyi cuccost dobtak a szövik Berlinre.
Válasz erre 

project640 2018.04.27. 13:23:26

@molnibalage: hát pl. az a 'kevéske' megtámadott tanker hajó mesélhetne erről ... köztük a USS Stark romboló is ....
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 13:41:26

@Konyvtaroslany: De figyeltem. A II. vh alatt ledobott töménytelen bombamennyiség nem vezetett fegyverletételhez. Teljesen mindegy, hogy meddig tartott volna az I. vh, a Párizs ágyú nem osztott és nem szorzott, mert annyira jelentéktelen károkat okozott. Egy átlagos napon a háború nélkülözése több embert ölt meg, mint az ágyú...

A pszihológia hatás soha sehol nem jött be, sem a szövik strat bombázása, sem a V-1 és V-2 sem. A Párizs Ágyú ezektől semmiben sem tért el leszámíva, hogy az összeshez képest nevetségesen kis tűzerővel bírt. Több ezer V-1 és V-2 lett indítva. Nézzók a számokat, a kemény tényeket.

A total of around 320 to 367 shells were fired, at a maximum rate of around 20 per day. The shells killed 250 people and wounded 620, and caused considerable damage to property. The worst incident was on 29 March 1918, when a single shell hit the roof of the St-Gervais-et-St-Protais Church, collapsing the entire roof on to the congregation then hearing the Good Friday service. A total of 91 people were killed and 68 were wounded.

Tehát egyetlen nap alatt kilőtt lövedékek tűzereje kb annyi volt, mint a II. vh alatt kb. 2 db B-17 vagy B-24 bombázó. Jelentéktelen. Ráadásul ez még csak nem is koncentrálva volt időben és térben sem.

@project640: A USS Stark egy elsősorban ASW feladatra létrehozott fregatt volt. Nem értem, hogy egy magányos romboló majdnem elsüllyesztése mitől tesz "félelmetessé" egy vadászgépet. Akkor ennyire erővel pl. egy F/A-18 Hornet az mi, ami Eoxcet katetóriájú ASM-ből négyet visze el majdnem kétszerakkora robbanófejjel..? Az iráni F-14A gépek kiherélt állapotban is képesek voltak megbírkózni velük, az iráni pilóták visszaemlékezései szerint az EQ gépek elektronika zavarása nem működött az Cicus ellen.

A falnak megyek attól, amikor eszetlen sztereotíp túzásokba estnek egyesek adott fegyverrendszerek kapcsán.
Válasz erre 

project640 2018.04.27. 13:58:00

@molnibalage: mitől is voltak kiheréltek az iráni F-14-esek? az F-18 pont elkészült ekkor ... elegánsabb lett volna mondjuk az A-7-es felhozni .... a Perry osztályú fregatt az USN legfontosabb ilyen osztályú hajója volt, ami multi-role szerepkört feladatot látott el ... még ma sem bővelkednek olyan 3. világbeli országok melyek rendelkeznek olyan fegyverrendszerekkel, amelyek egyáltalán nagy hajókat képesek elsüllyeszteni ... egy magányos Perry osztályú fregatt sikeres támadását félvállról kezelni ... hát inkább nem mondok semmit

A falnak megyek attól, amikor egyesek a történelem legerősebb szuperhatalmának szuperúj fegyverrendszerét hasonlítják egy 3. világbeli országnak eladott majd 20 évvel öregebb vadászgépéhez
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 14:43:20

@project640: Az iráni politikai fordulat után a távozó jenki technikusok magukkal vittek néhány blokkot.

Az F-18 pont elkészült részt nem értem. Mikor van az "ekkor"?

Az A-7 nem szuperszonikus az F-1 EQ és hornet igen és mindkettő vadászgép, az A-7 nem az hiába tehető rá végszükség esetén AIM-9.
i2.wp.com/www.defensemedianetwork.com/wp-content/uploads/2011/02/VA-72-SLUF-ds.jpg?resize=720%2C469&ssl=1

A Perry osztály légvédelme az önvédelemre korlátozódik, ami csak akkor igazán hatékony, ha CSG/CBG erőnyje alatt van. Egy célcsatornás légvédelme volt - csak egy CW sugárzó an rajta, az AB és Tico osztályon meg több - és 1 db Phalanx CIWS, de ennyi...
A Perry osztály minden volt 1988-ban, csak nem szuperúj...

A Mirage F.1 EQ gépek meg nem votlak húsz évesek, a gép alapváltozata alig 15 éve állt hadrendbe.

Erősen ajánlom ezt az írást neked, mert kb. összevissza hadoválsz a jelek szerint.
htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/
Válasz erre 

teéjesenmindegy 2018.04.27. 14:53:45

@project640:
4.bp.blogspot.com/-jXYQ3thltws/UERr-hEoMAI/AAAAAAAAE2o/tVXUZR3N9aQ/s1600/french-battle-flag-french-military-flag-military-funny-1344254208.jpg
Válasz erre 

ROTFL Manó 2018.04.27. 14:54:01

@Konyvtaroslany: Ne törődj vele, Molni egy megmondóember. Nem veszi észre, hogy könnyű utólag okosnak lenni. Ő most, utólag hasonlítja össze az I. Világháborús lövedék adatait, kilőtt mennyiségét, lélektani hatását a II. Világháborús szőnyegbombázással. Szerintem is @teéjesenmindegy: kollégának van igaza, az első világégéskor még nem volt szőnyegbombázás, nem volt ausradier, akkor még tényleg megdöbbenést váltott ki a gáztámadás ténye, a gáztámadás eredménye, az első tank feltűnése a harctéren.

Engem például az a logikai bukfenc zavart, ahogy előadta: az I. Világháborúban sem okozta a háború végét a Párizst ért 43 lövés a nehézágyúból AZÉRT, MERT a II. Világháború végét se hozta el Berlin szőnyegbombázása.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 15:09:16

@ROTFL Manó: Ja értem, érved az nem volt. A háború más területen pusztított rendesen és mégsem lett semmi. BTW érdekes módon az utólag okosnak lenni részt csak nekem tudod címezni, de a blogbejegyzésnek már nem...

Semmiféle logikai bukfenc nincs. Az I. Vh-ban a több millió halott után szerinted faktor volt az a párszáz és néméi házkár, amikor az ország egy része meg volt szállva? Az ipari balesetek nagyobb veszteséget okoztak ennél...
Válasz erre 

teéjesenmindegy 2018.04.27. 16:18:41

@molnibalage:
Ezek csak feltételezések, elképzelt dolgokról beszálgetünk. Sose tudjuk meg, hogy mi lett volna ha. Főleg nem ilyen "pszichikailag mit váltott volna ki." témáknál...
Volt valami olyan, hogy lőtték egymást a ruszkik valakivel. Aztán az egyik megfogta a gyalásóját, és belevágta az ellenségbe. Az meg megadta magát. A mai napig tanulják a gyalásó használatát a specnazosok.
Szóval sose lehet tudni, hogy mikor jön el az a pillanat valakinél, hogy azt mondja, hogy feladja a háborúskodást a francba. Lövik egymást, aztán egyszer csak kiáll a bajtársa melléből egy ásónyél.
Válasz erre 

nts 2018.04.27. 17:33:14

@ROTFL Manó: Az I. vh-ból is lehet példát hozni a civil célpontok támadására. A németek Zeppelinekkel, de repülőkkel is bombázták Londont. Kb. 1400 embert öltek így meg. A megdöbbenés megvolt az angolok részéről, de a háborút azért nem adták fel. Betudták a hunok legújabb barbarizmusának. Egyébként mikor olvastam erről a német ágyúról, én is arra gondoltam, hogy a németek már megint csináltak valamilyen mérnöki és tudományos bravúrt, de ez a háború szempontjából csak az erőforrások pazarlása volt.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 19:31:06

@nts: Pontosan ez volt és ezt a V-2-vel képesek voltak 20+ évvel később megint előadni...
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 19:32:10

@teéjesenmindegy: Semmiféle feltételezés nincs benne. A specnazos résznek logikailag semmi köze ahhoz, amiről eddig szó volt...
Válasz erre 

BéLóg 2018.04.27. 20:30:33

Mindenképpen arra hívnám föl a figyelmet, és persze ebben az Isten Ökle regényt nem lehet kihagyni, hogy NULLA az esélye annak, hogy valaki BÁRHOVÁ egy ilyen ágyúval ellőjőn!
Pontosabban, egy ilyen ágyúval EGYETLEN kövést lehet leadni, hiszen a kilométeres tűzsugár (ha rejtve is volt) AZONNAL elárulja a helyét és öt perc múlva már meg is semmisült az ellencsapásokban.
A leginkább valószínű alkalmazás tehát az, EGYETLEN lövést lehet vele leadni. Amint Forsyth nagyon jól ismerteti, Szaddamnak (és bármely diktátornak) tök mindegy, meghal-e egymillió vagy kettő embere, ELLENBEN ha akárcsak pár száz, netán pár ezer AMERIKAIT meg tudna ölni, az gyakorlatilag a vietnámi háború emlékeként alapjaiban rengetné meg az usát.
Tehát (mint a regényben), Szaddam EGYETLEN atomtöltetet akart volna kilőni az amerikaiakra, amivel adott esetben több tízezer, netán százezer GIJoet küldött volna a másvilágra, én nem tudom hogy ezt képes lett volna az usa (vagy bárki) megemészteni.
A regény szerint ez hajszálon múlt, a valóságban éppen a leleplezett alkatrészek miatt nem volt lehetőség a bevetésre.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.27. 21:42:25

@BéLóg: Iszonyatosan sok túlzás volt a könyvben és a kommetben is, hogy menny idő múlva jönne az ellencsapás. Az alapvető harcászati paraméterei miatt értelmetlen ez a cucc.

Egy mezei atombomba legfeljebb párezer halottat eredményezett volna, mert iraknak legfeljebb mezei fisszós bomba jött volna össze. Megdöbbentően kicsi a pusztító hatása még egy 50-100 kt-ás fegyvernek is normális APC/IFV nemhogy harckocsi ellen. A szovjet minta szerinti hadosztályokban navajon miért mozogott lehetőleg mindenki APC/IFV és harkocsiban a harcoló erőknél és miért csak a logisztika volt puhatestű.

Vannak doksijaim, hogy mekkora veszteséggel számoltak egy atomfegyver elpukkanásakor saját és ellenséges erőknél is. Feltöltsem? A súlyosabb volt valami 500 halott és kb. 2 tucat leírt járművel. Ennek egyik alapvető oka a BM-ek repülési ideje, pontossága és az, hogy mozgó célra lövik.
Válasz erre 

zokogjatok 2018.04.27. 23:19:18

@korxi: "primitív hülyék szóhasználata, miszerint a műholdakat "fellövik". "

Szerintem te is primitív hülye vagy, mert azt mondod hogy "ott egy autó", mikor az személygépjármű.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.28. 11:46:59

@csentecsa: Főleg úgy, hogy az ágyú egyetlen fix pontra mutat és km-es szórása van... Egy 100-200 kt hatóerővel is csak fix célpotra jó, tehát megindulás előtt vagy városra kell lőni vele. A könyv szerint, ha a támadás megindulásakor lőttek volna vele, akkor kb. szart sem ért volna, még az irányzása sem lehetett jó, hiszen az ágyú építésekor honnan tudtak volna, hogy hol lesz a célpont?

Jópofa regény az Isten Ökle, de műszaki szempontból azért vannak benne ökörségek...
Válasz erre 

HgGina 2018.04.29. 18:11:09

Imádom, amikor katonaságot életükben nem látott pasik egymásnak osztják az észt első és második világháborús hadtörténetről. :)
Egyszer bemehetnétek a Hadtörténeti Levéltárba olvasgatni a korabeli titkosszolgálati és hadijelentéseket.
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.04.30. 00:50:04

@HgGina: Semmiféle logikai kapcsolat nincs abban, amiről beszélsz... Mindig is falnak mentem azoktól a hülyéktől, akik azzal érveltek, hogy ő tudja, hogy a MiG-21 milyen fasza és a stratégiai bombázás mit csinált...
...mert, hogy ő volt sorkatona...
Válasz erre 

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.04.30. 12:04:35

@BéLóg: Igen, nekem is ez a véleményem hogy 1 lövésre jó ez a szuperágyú. Utána mindenki aki félhet tőle a megsemmisítésére törekedne mihamarabb. Másik egyszerű védekezési módszer a célterületnek a kiürítése. Mert csak egy helyre tud lőni (bár elvileg lehet játszani a lőpor töltet mennyiségével - a tüzérségnél bevett gyakorlat - de az meg a hatótávolság csökkenéséhez vezetne, szóval akkor meg csak egy sávot tudna lőni).
Válasz erre 

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.04.30. 12:09:55

Amúgy dolfi is gyúrt a saját óriás ágyújára. Úgy látszik a diktátoroknak bejön ez az óriás fallikus szimbóleum, ami leginkább riogatásra jó, meg okozhat némi kárt, amíg ki nem lövik.

falanszter.blog.hu/2017/04/12/hitler_oriasagyuja
Válasz erre 

HgGina 2018.04.30. 12:11:27

@molnibalage: ezt csúnyán benézted. Egy szóval sem emlegettem olyan MIG-21 akármit.
Előbb olvasd végig, aztán próbáld meg értelmezni (ha nehéz feladat is neked), amit írtam!
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.05.01. 19:33:24

@HgGina: Te is megbuktál szövegértelmezésből...
Válasz erre 

project640 2018.05.02. 07:58:01

@molnibalage: az A7-et azért hoztam fel (annélkül, hogy sértegetnélek), mert még mindig az USN fő cspásmérő repülőgépe volt, és nem a zsír új F-18... a Mirage F-1 típust írtam, és nem annak az EQ változatát ... természetes, hogy a Perry osztályt nem fogom/lehet összehasonlítani egy tico osztállyal, annak Aegis rendszerével, de lássuk be, hogy a kor egyik legnagyobb számban üzemeltetett USN fregattja egy magányos csapásmérő ellen is megbukott (a hajó ESM rendszere nem is érzékelte az exocet rakétát!!!!) ... az iraki pilóta előosztályú volt, aki gyakorlatilag 2 órát repült radar-árnyékban, az amerikai rombolót külső segítség nélkül közelítette meg, és mért rá csapást ...
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.05.02. 10:10:40

@project640: Továbbra is azt látom, hoy felkészületlenül és források nélkül állsz bele egy vitába, de még gondolkozni sem gondolkozol. Lássuk sorban...

Nézd meg ezt.
www.microarmormayhem.com/NATO_ORDER_OF_BATTLE_mod_8.doc

65 oldal. ANG egységek. Az nem US Navy. 1989-ben gyakorlatilag szinte már csak az ANG repülte, a US Navy alig-alig és két évvel korábban is már cseréltek az kevés aktív egységből egy csomót F/A-18 Hornetre, 1987-ben nagyon nem volt már az A-7 a fő típusa. A fő típust nem vonnak ki 5 évvel később még akkor sem, ha a hh végetért...

Az átfegverzések is ott vannak 1987 és 90 május között voltak az utolsó egységek cseréje. A tartalékos és másodonalas egységek repülték már csak, ahogy a USAF-nél az F-4-eket a '80-as évek végén. A 81. oldaltól a US Navy egységek.

A Mirage F1 EQ meg a mesékben repül két órát alacsonyan kiindulási alapnak megnézhetnéd, hogy 3 pótossal mit tud a korszerűbb F-16 harcászati konfigban LO-LO-HI profilban, alá 1981 Oszirak elleni támadás.

Egyáltalán hova repülne két órát Mirage? Még leggazdaságosabb sebességel is kb. 1600 km-et repül le ennyi idő alatt egy vadászgép. A szír határtól az Öböl 950 km légvonalban... Ha megnéznéd sokkal fejlettebb gépeket - amik még nagyobbak - akkor azt látod, hogy azok sem tudnak LO-LO-HI profilban sem nagyon két órát repülni, nemhogy a Mirage F1.

Ha ennyire erősködsz, akkor vásárold meg a gép FM-jét és mutatsd be azon a két órás low levelt, hogy hogyan képes rá úgy, hogy két Exocet van , amikor 2xExocet esetén csak törzspótos van. Az 1600 km LO-LO-HI konfigban is talán csak cipőkanállal jön ki, bár nem magyarázná meg azt, hogy minek repült volna két órát low level, még ha képes is rá...
Válasz erre 

c0vf3f3 2018.08.03. 03:53:41

@molnibalage: sajnálattal látom, te még mindig ugyanaz az irritáló kis mitugrász szerencsétlen vagy, aki korábban is...
és felettébb szomorú, hogy a legjobb blogokat trollkodod össze fölöslegesen - ahelyett, hogy inkább lenne vmi életed
...mi meg olvashatnánk nyugalomban érdekes posztokat a bicskanyitogató stílusban előadott okoskodásaid nélkül
:-/
Válasz erre 

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.08.03. 09:59:51

@c0vf3f3: Ja, értem. Trollkodok. Te semmivel nem cáfoltad meg amit írtam, csak vered itt a segged a földhöz és toporzékosz.

Faszfej.
Válasz erre 

gigabursch 2018.10.02. 08:32:00

@Epikus SZTK:
Pontosan.
Egyébként Bull ballisztikus elveit a szerbek is felhasználták a saját fegyvergyártásukban,
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard