Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Tengeri űrflották

Tengeri űrflották

25_100983_aad932d75b4af4d-gagarin.jpg

Az űreszközök feletti irányítás elvesztése komoly anyagi és akár emberi áldozatokkal is járhat, ezért folyamatosan követni kell őket, és feldolgozni a róluk érkező adatokat. Ez a szárazföldön telepített állomásokkal csak korlátozott mértékben lehetséges, hiszen sok esetben tenger, vagy óceán felett halad az űrben közlekedő jármű pályája. Ebből logikusan adódik, hogy hajóra telepített eszközökkel kell fogadni és küldeni a jeleket. Mivel az első műholdak fellövésének idején kifejezetten erre a célra épített hajók még nem léteztek, ezért a haditengerészet teherhajóit alakították át az ügy érdekében. Ezekre olyan eszközöket telepítettek, amikkel kommunikálni lehetett az űrhajókkal, onnan telemetrikus adatokat tudtak fogadni és továbbítani a szárazföldi központba.

Az Egyesült Államokban a Haiti Victory lett az első hajó, amely egy űrjármű támogatását végezte. Át is nevezték Longview-nak, de később ez lett a hajóosztály elnevezése, és 1960. november 27-én már T-AGM-3 kódnévre hallgatott. A csendes-óceáni térségben folytatta tevékenységét az USA űrprogramját segítve, és számos tudományos feladatot végzett az amerikai légierőnek. A hajó vezető szerepet töltött be a Longview-osztályban, ami hamarosan két új egységgel gyarapodott. Az USNS Private Joe E. Mann (T-AGM-4), és az USNS Dalton Victory (T-AGM-5) is át lett alakítva un. küldetés követő tudományos feladatra. Létezett T-AGM-2 és 1 is, de ezek csak később teljesítettek feladatokat.

usns_general_h_h_arnold_t-agm-9_side.jpg

Az USA 23 ilyen hajót tartott szolgálatban az űrverseny idejében 1959-től kezdve T-AGM-1-től 23-ig sorszámozva. Ezek java része még a második világháborúban használt teherhajók és tankerek átalakításával készült. Felszerelték rájuk a műholdak, és ballisztikus rakéták követéséhez szükséges eszközöket, amik eleinte a normál televízió adás vételéhez hasonlító antennák voltak a szárazföldi minitrack állomásokhoz hasonló feldolgozó infrastruktúrával, de később a távolabbi küldetések követéséhez már komolyabb eszközök kellettek. 1964-től lépett szolgálatba a USN HH Arnold General (T-AGM-9). Amint a fenti képen láthatjuk itt már magasabb sávú (X,L) parabolaantennák és radar is települt a fedélzetre. A hajók nem arról híresek, hogy nyugodtan állnak egy fix ponton, ezért egy számítógép vezérelt giroszkópos szervó rendszer gondoskodott arról, hogy az antennák mindig a legerősebb jel irányába nézzenek akármennyire is imbolyog alattuk a jármű. 

A USNS Invincible (T-AGM24) 1987-ben állt szolgálatba, és direkt erre a célra építették, a USNS Howard O. Lorenzen (T-AGM-25) pedig már a jelenlegi legfejlettebb technikát képviseli, és 2014-től látja el feladatát. Napjainkban ez a két hajó, valamint a többfunkciós USNS Waters (T-AGS-45), és a USNS Pathfinder (T-AGS 60) kutatóhajó alkotja az USA űreszközeit támogató flottát.

  • T-AGM-7  (1961-1974 ?) USNS Huntsville
  • T-AGM-9 (1964-1982) USNS General H. H. Arnold
  • T-AGM-10 (1963-1993) USNS General Hoyt S. Vandenberg<br />A filmszereplő hajó fénykorában
  • T-AGM-13 (1950-1982) USNS Sword Knot
  • T-AGM-14 (1950-1969) USNS Rose Knot
  • T-AGM-19 (1966-1999) USNS Vanguard
  • T-AGM-20 (1965-1993) USNS Redstone
  • T-AGM-21 (1964-1970) USNS Mercury
  • T-AGM-22 (1971-1997) USNS Range Sentinel
  • T-AGM-23 (1977-2014) USNS Observation Island
  • T-AGM-24 (1987-) USNS Invincible
  • T-AGM-25 (2014-) USNS Howard O. Lorenzen
A Szovjetunió hasonló rendeltetésű flottája 1959-ben jött létre Szergej Koroljov kezdeményezésére. Az első hat hajó, ami 1967 előtt kezdett dolgozni nem sok különbséget mutatott a hagyományos kereskedelmi rendeltetésű társaikhoz képest. Természetesen a projekt szigorúan titkos volt és a halászflotta ellátóhajóit szerelték fel a pályakövetéshez, és az űrhajókkal való kommunikációhoz szükséges berendezésekkel. Az 1967 után épített hajók már teljesen másképp néztek ki, és szokatlan megjelenésükből kifolyólag nem lehetett titkolózni tovább. Legfeltűnőbbek természetesen a hatalmas forgatható parabolaantennák voltak. A flották feladatkörébe tartozott még a vízre visszatérő egységek felkutatása és begyűjtése is.

  • Bezhitsa 1977-ig funkcionált, utána visszaalakították teherszállítónak
  • Kosmonavt Vladimir Komarov (1966–1989)
  • Borovichi (1965-1986)
  • Kegostrov (1966-1995)
  • Morzhovets (1966-1989?)
  • Nevel (1966-1989?)
  • Akademik Sergey Korolev (1970-1996)
  • Kosmonavt Yuri Gagarin (1971-1991)
  • Kosmonavt Vladislav Volkov (1971-1989?)
  • Kosmonavt Pavel Belyayev (1974-1989?)
  • Kosmonavt Georgy Dobrovolsky (1978–2006)
  • Cosmonavt Victor Patsaev (1979-2006) <br />Jelenleg múzeumhajó

1967-re felpörgött a szovjet űrprogram, ezért égető szükség volt egy komoly követő hajóra, de annyira, hogy egy félig kész szállítóhajót átépítettek a cél érdekében, és az akkoriban elhunyt űrhajós tiszteletére Kosmonavt Vladimir Komarov névre kereszteltek. Ezután gigantikus hajóépítések kezdődtek. Az 1970-ben készült Akademik Szergej Korolev már 1200 szálláshellyel és 79 laborral rendelkezett, 188 tudományos munkatárs dolgozott rajta. Az 1971-ben szolgálatba állt Koszmonavt Jurij Gagarin (nyitókép) volt a flotta, és sokáig a világ legnagyobb ilyen jellegű vízi járműve. A teljes flotta fénykorában 17 hajót számlált, amik minden jelentősebb űreseményben szerepet vállaltak. A legnagyobb projekt a szovjet-amerikai közös űrrepülés volt 1975-ben, ebben mindkét ország komplett flottája részt vett. Utolsóként 1978-ban lépett szolgálatba a Koszmonavt Viktor Pacajev. Ez a hajó 1995-ben az Orosz Szövetségi Űrügynökséghez (Roszkoszmosz) került. 2001. április 14-én a kalinyingrádi Oceanográfiai Múzeum kikötőjébe vezényelték. Ettől kezdve a hajó múzeumhajó és egyúttal az orosz űrhajózási távközlési hálózat földi állomásaként is működik. A többiek sajnos rosszabbul végezték, mivel sok hajó a Szovjetunió összeomlása után Ukrajnában maradt, ahol leselejtezték, szétbontották, eladták vagy egyszerűen hagyták a kikötőben leamortizálódni őket. 

yuanwang_06a.jpg

Napjainkban Kína is rendszerben tart egy komolyabb kommunikációs flottát. A Yuan Wang-1 és 2 építését még Mao Ce-tung hagyta jóvá1968-ban. A két hajó első küldetése 1980-ban volt, de már kivonták őket a forgalomból. Jelenleg a Yuan Wang-3 valamint az 5,6,7 teljesít szolgálatot, a négyes egy baleset során megsérült, utána célpontnak használták fel egy rakétakísérlet során. Fenti kép a hatosról készült.

Jelenleg még Franciaország érzi szükségesnek, hogy ilyen hajót üzemeltessen. A Monge (lenti kép) 1992-ben lépett szolgálatba, és mostanában is aktív. Az Ariane rakéták nyomon követése a fő feladata.

fs_monge.jpg

Még egy érdekesség a végére. A Hoyt S. Vandenberg (T-AGM-10) 1983-ban visszavonult. 1998-ban ezt a hajót a Vírus (Pusztító idegen) című horror sci-fi filmhez az Akademik Vladislav Volkov néven ismert orosz hajó helyettesítőjeként használták fel, és a rajta található feliratokat cirill betűsre írták át. A hajót végül 1999 május 1-jén át a Tengerészeti Hivatalhoz vitték át, utána 2009 áprilisában a Key West kikötőbe vontatták, ahol árverésen értékesítették.

vandenberg.jpg

Ezek után egy új mesterséges zátonyt hoztak létre belőle a sportbúvárok és a horgászok számára. Fenti képen az elsüllyesztés előtti állapotot láthatjuk.

Források: Wikipédia, tiralba.blogspot.hu, niskgd.ru, shipspotting.com

 

3 komment Technikatörténet Tovább
Tengeri űrflották Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
3 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Amikor a Japánok másoltak egy szovjet terméket Amikor a Japánok másoltak egy szovjet terméket
  • A hordozható zenelejátszók története A hordozható zenelejátszók története
  • Egy új radar, ami látja az F-35-ös vadászgépeket? Egy új radar, ami látja az F-35-ös vadászgépeket?
  • Élet a CGI előtt Élet a CGI előtt
  • A Beatles albumait is ezeken keverték A Beatles albumait is ezeken keverték

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr613553279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Maga Lenin 2018.01.09. 07:59:36

Köszi a gyűjtést!
Válasz erre 

Lazarbibi 2018.01.09. 17:46:37

@Maga Lenin: Nagyon szívesen! Érdekeltek ezek a hajók, mert kevés figyelmet kaptak. A Gagarint már láttam valamelyik posztodban, ha jól emlékszem :-)
Válasz erre 

Maga Lenin 2018.01.09. 21:09:22

@Lazarbibi: Sajnos nem az volt, hanem az Urál kémhajó. Akartam 1,5 éve én is ezekről egy posztot, de aztán elmaradt.
modernwartech.blog.hu/2015/09/27/a_projekt_1144_orlan_kirov_cirkalok_4_resz_es_a_projekt_1941_titan_felderito_hajo_991
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

Az elfeledett fegyver - a denevérbomba története A második világháború során számos különös és innovatív fegyverötlet született, ám kevés volt olyan szürreális, mint Lytle S. Adams pennsylvaniai fogorvos elképzelése: a denevérbomba. hi-sztori.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard