A repülőgépek radarok számára nehezen észlelhető kivitele már jelenleg sem, de a jövőben - az egyre fejlődő aktív és passzív felderítő rendszerek, illetve a lopakodó technológia elterjedése miatt - még kevésbé fog a túlélésre garanciát jelenteni.
Az amerikai katonai agytrösztök már az F-35-ösök (minden bizonnyal hamarosan bekövetkező) bevetéseit is úgy komponálták meg, hogy azok a biztonság kedvéért az új fejlesztésű elektronikus zavaró konténerekkel (Next Generation Jammer) felszerelt EA-18G Growler harcászati rádióelektronikai lefogó repülőgépek társaságában repülnek majd be az ellenséges vonalak mögé, és hajtják végre feladataikat. Az ötödik generációs típus alacsony észlelhetőségű kivitele ugyanis önmagában nem jelent garanciát a túlélésre.
Ez utóbbi megállapítás az egyre fejlődő felderítő rendszerek, illetve a lopakodó technológia széleskörű elterjedése miatt a jövőben fokozottan érvényesül majd. Emiatt a jelenleg a koncepcionális tervezés stádiumában lévő hatodik generációs vadászbombázókat - melyeket mostanában már PCA (Penetrating Counter Air) megjelöléssel illetnek - még fejlettebb elektronikai harcra (EW) szolgáló rendszerekkel kell majd ellátni. Fenti képen a Boeing legfrissebb PCA elképzelését láthatjuk.
A DARPA a Raytheon és a BAE Systems bevonásával már meg is kezdte az EW technológiák következő, a jelenlegitől gyökeresen eltérő generációjának a fejlesztését. Az úgynevezett öntanuló zavarók már nem egy előre programozott, az ellenséges radarok korábban begyűjtött hullámformáit és más jellemzőit tartalmazó - és persze rendszeresen frissített - elektronikus könyvtárból fogják beazonosítani az őket érő sugárzás forrását, hogy aztán kidolgozzák az azt elnyomó zavarjelet.
Ehelyett működésükben nagy szerepet kap majd a mesterséges intelligencia: ezek az EW rendszerek már automatikusan felismerik majd a hordozó repülőgépükre veszélyt jelentő sugárforrásokat, azonnal kidolgozzák a rá adandó választ, és megkezdik a kisugárzást.
Amennyiben az intelligens EW eszközök beválnak, azok az USA harci repülőgépei számára hatalmas előnyt biztosítanak majd az ellenfél légvédelmének egyébként gyorsan fejlődő, egyre inkább szoftveresen változtatható hullámformákkal operáló, és így nehezen zavarható radarjaival szemben. A tervek szerint az új zavarórendszereket nem csak a PCA kaphatja majd meg, hanem a már meglévő negyedik és ötödik generációs típusok is.
Forrás: AEROTECH repülési portál Nationalinterest nyomán