Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Passzív radarok

Passzív radarok

A passzív radar rendszerek anélkül képesek detektálni céltárgyakat, hogy azokat saját maguk megvilágítanák valamilyen rádióhullámmal

111top1419587738.jpg A hagyományos aktív radarral történő felderítés során a rendszer kisugároz egy jól specifikált radarjelet, amelyet a céltárgyról visszaverődve detektál. A passzív radarok ezzel ellentétben nem sugároznak, hanem külső forrásoktól származó jeleket használnak fel a megvilágításra. Mivel a rendszer nem sugároz ki semmilyen mérőjelet, ezért nem detektálható és így nem is zavarható. A passzív radaroknak ezért nincs is szükségük adóegységre sem, emiatt az üzemeltetésük és gyártásuk is jelentősen olcsóbb. Milyen külső forrást lehet ilyen célra felhasználni? Például a földi digitális tv (DVB-T) adóhálózat által kisugárzott jelet, vagy az FM rádiót.

A passzív radar ötlete az első lokátor kísérletek idejére nyúlik vissza. 1935-ben Sir Robert Watson-Watt és kollégája Arnold Wilkins végezte az első repülőgép követési kísérletet, melynek során visszavert jeleket próbáltak felfogni egy Heyford bombázóról, amit a BBC rövidhullámú rádió adója világított meg. A lenti kis rajz mutatja hogyan nézhetett ki ez a kísérlet, de az antennák 20 km távolságra voltak egymástól. A tapasztalatok alapján épült később a "Chain Home" korai előjelző rendszer Anglia partjainál.

daventry22.jpg

Létezik egy másik fajta felderítési technika, amit tévesen szintén a passzív, vagy csendes radarnak hívnak, de inkább a távérzékelés kategóriába lehetne sorolni. Ezt az elvet használják még a rádiócsillagászatban, és geodéziai műszereknél is. A külföldi szakirodalomban "Emitter Locating System" ELC a neve, amit nagyjából jelforrás helymeghatározó rendszernek lehetne fordítani. A dolog lényege hogy szinte minden repülő jármű folytat valamilyen rádiókommunikációt, tehát időnként rádiójelek jönnek ki belőle, amik alapján be lehet azonosítani őket. Ezeket a jelmorzsákat persze szuper érzékeny vevőkészülékkel és hatékony antennákkal meg lehet csípni, aztán számítógéppel elemezni, és egy folyamatosan frissített adatbankban lévő mintákkal összehasonlítva megállapíthatjuk, hogy az észlelt eszköz veszélyt jelent e ránk, vagy nem. Polgári alkalmazásnál természetesen erre nincs szükség. A következő kis felsorolásból láthatjuk hogy a fedélzeti radarokon kívül nagyjából milyen jeleket sugározhat még ki egy repülő eszköz:

  • TACAN - (Tactical air navigation system) katonai repülőgépek által használt harcászati ​​légi navigációs rendszer.
  • IFF - (Identification Friend or Foe) barát vagy ellenség azonosító rendszer, amelyet főleg katonai repülőgépek használnak.
  • SSR - (Secondary Surveillance Radar) másodlagos radar, ami repülő eszközök azonosítását végzi aktív válaszadás alapján. Az SSR állomás által kiadott kérdést a repülő eszköz fedélzetén lévő válaszadó berendezés veszi, majd ha a válaszadás feltételei fennállnak, válaszol.
  • ADS-B - (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) az SSR-t korlátozott képességei miatt leváltani hivatott rendszer. A repülő eszköz kisugározza saját koordinátáit, és adatait lekérdezés nélkül. Akár mi is vehetjük ezeket a jeleket viszonylag egyszerűen.
  • DME - (Distance measuring equipment) távolságmérő berendezés, ami rádiójelek késleltetése alapján működik. Funkcionálisan megegyezik a TACAN hasonló összetevőjével.
  • VOR - (VHF Omni Directional Radio Range) rövid hatótávolságú rádiós navigációs rendszer, amely lehetővé teszi rögzített földi rádió-jeladók hálózatán keresztül a repülőgépek helymeghatározását. A GPS lassan teljesen kiszorítja, de egy minimális kiépítettséget mindenképpen meg kell tartani belőle arra az esetre ha a globális helymeghatározó rendszerrel történne valami.
  • JTIDS - (Joint Tactical Information Distribution System) az USA és szövetségesei által az L-sávban használt adatkommunikációs hálózat. Mobiltelefonhoz hasonló valós idejű kódolt információcserére (adat,kép, hang) szolgál.

Ha nem sugároz ki koordinátákat, akkor a céltárgy pozícióját az un. multilaterációs elv segítségével tudjuk megállapítani, ez azt feltételezi hogy legalább három ( négy még jobb eredményt ad) egymástól távol lévő állomás veszi a ugyanazt a jelet. Az állomások precíz órajellel össze vannak szinkronizálva, erre kézenfekvő manapság valamelyik globális helymeghatározó rendszert felhasználni (GPS,Glonass). Mivel a visszavert jel különböző időpontokban érkezik meg az állomásokra, az adatokból egy algoritmus kiszámolja a céltárgy pozícióját. Lenti képen az ERA cseh cég által gyártott polgári légi azonosító rendszer sémája látható. Az SSR állomás által küldött jelre válaszol a gép, amit az S1-S2-S3 passzív érzékelő egységek vesznek, és elküldik az adatokat S0 központba, ahol egy központi számítógép beazonosítja a repülőgépet, és megjeleníti a pozícióját.

streamimage.jpg

Meglepő módon először Csehszlovákiában a TESLA cégnél kezdtek komolyabban foglalkozni ilyen rendszerekkel a korai hatvanas években. Még a nyugati országok is később kezdték fejleszteni a sajátjaikat. Első passzív érzékelő a Kopac névre hallgatott. Ez teljesen analóg módon működött, és képes volt manuálisan 6 céltárgyat követni. A Kopac az 1-20 GHz közötti sávot tudta figyelni, és főleg a repülőgépeken lévő IFF és TACAN jeladók által sugárzott rádió jelcsomagokra volt kihegyezve. Egészen 1979-ig szolgálatban tartották.

Lenti képen nem egy víztornyot láthatunk, hanem a kopac érzékelőt leváltó Ramona rendszer egyik állomását. NATO kódneve: Soft Ball. A gömb ad otthont a különféle érzékelőknek, és az egységek egymást közti kommunikációjáért felelős készülékeknek. 0,8-18 GHz közötti sávot figyelte, általában volt egy központi állomás ami a két vagy három távolabbi egységből mikrohullámon érkező adatokat dolgozta fel. A mobil verzió kissé nehézkesre sikeredett, mert 160 tonnát nyomott, és 13 Tátra teherautó szállította, a beüzemelés 12 órát vett igénybe. Ez a rendszer is főleg az IFF, SSR és TACAN transzponderek által kibocsátott jeleket fülelte.

ramona_germany_gatow_01_miroslavgyurosi-1s.jpg

A fejlődés következő állomása a Tamara rendszer, melynek tesztelése 1983-ban kezdődött, 1987-ben állították szolgálatba. NATO kódja szemeteskuka volt, ami a lenti kép alapján teljesen érthető. A kép jobb oldalán a kezelő konzolt láthatjuk, a névleges vételi távolság 450 km-ig tartott. A kukára hasonlító henger alakú érzékelő egység 25 méter magasra emelkedett. Működési elv hasonló volt mint az előző generációnál, viszont a mobilitáson sokat javítottak. Ez már 8 Tátra teherautóra ráfért, és 20 perc alatt telepíthető, automata hidraulika tolta ki az érzékelő egységet. A rendszer a Szovjetunión és az NDK-n kívül már Kína és az USA érdeklődését is felkeltette. A TESLA összesen 23 darabot készített belőle.

krtp-91_tamara.jpg

A rendszerváltáskor a TESLA cég is széthullott, és a belőle kivált ERA társaság tovább folytatta a munkát a régi csapattal. Megszületett az érzékelők negyedik generációja a VERA, amely több változatban került forgalomba. VERA-AP a polgári légi forgalom irányító változat, amely felhasználja a polgári SSR transzponder 1030 és 1090 MHz-es jeleit. VERA-E az export katonai változat, VERA-S/M a cseh hadseregnek készült mobil verzió. BORAP néven is futott egy változat, ami 200 célt tudott egyidejűleg követni 500 km-es hatókörzetben, 1 óra alatt telepíthető, és együttműködik a VERA verziókkal. Újságcikkek szerint a cseh külkereskedelmi vállalat 2004-ben 6db VERA-E rendszert akart eladni Kínának, de az amerikai kormány nyomására nem jött létre az üzlet. Lenti képen a cseh hadsereg egyik zászlóalja BORAP és VERA passzív rendszerekkel kitelepülve.

borap-531-btl-czech-army-4s.jpg

A legnagyobb sajtóvisszhangot eddig az ukrán Kolchuga rendszer kapott. Ezt még az 1980-as években a Rosztov katonai intézet és a Topáz rádióelektronikai gyár Donyeckben kezdte fejleszteni. 1987 és 1992 között 44 darab készült, ebből 14 maradt Ukrajnában. A Szovjetunió felbomlása után elkezdték korszerűsíteni a különleges készüléket. Nyolc évig (1993-2000) fejlesztették az eszközt és tesztelték az algoritmusokat mire megindult a sorozatgyártás. A viszonylag olcsó ukrán Kolchuga-M passzív radarállomás képes felismerni és azonosítani ideális körülmények között több mint 600 km távolságról gyakorlatilag az összes ismert aktív rádiós eszközzel felszerelt földi, légi, vagy tengeri járművet, legalábbis a gyártó szerint. A lenti képen láthatjuk hogy minden sávra van külön antenna, három ilyen egységből és egy központi operátorból áll a teljes rendszer. A Kolchuga több politikai botrányban is szerepelt. Az USA 2002-ben megvádolta Ukrajnát, hogy Iraknak adott el a rendszerből, és 2006-ban felmerült Irán neve is a vásárlók között, de az ukrán kormány tagadott. Éppen emiatt több legenda és spekuláció is keringett külföldi fórumokon, az egyik véglet szerint fölösleges izgulni, mert a képek alapján a rendszer nem teljesítheti a gyári paramétereket, a másik véglet pedig azt állította, hogy ez a cucc bizony képes pusztán a hajtómű által keltett elektromos interferencia alapján érzékelni légi járműveket. Az igazságot valószínűleg soha nem tudjuk meg.

5665814ab6184.jpg

Ahogy a következő projektről sem. "Láthatatlan kéz megállította a görög szuperfegyver fejlesztését" címmel is jelent meg cikk a témáról. 2000-ben kezdődött a HEMPAS-CCIAS passzív célkövető rendszer fejlesztése, és 11 éven keresztül csiszolgatták. 2007-ben mutatták be a prototípust, ami meggyőzte a katonai vezetőket. Ha a hír igaz sikerült olyan passzív rendszert kifejleszteni, ami kihámozza a háttérzajból az elektronikusan néma repülő eszközök nyomait is. Ennek ellenére mégsem kapott elég pénzt a program, és odáig jutott a dolog, hogy a fejlesztőknek kellett levelezgetni a miniszterelnökkel. Az eset kissé fura annak fényében hogy Görögország a gazdasági válság ellenére igen magasan tartja katonai kiadásait, ráadásul legnagyobb riválisukkal (Törökország) szemben jelentős fölénybe kerülhettek volna, aki éppen ötödik generációs F-35 vadászgépekkel erősítgeti légierejét. 2013 óta semmi hír a projektről.

Most pedig nézzük hogyan lehetséges a földi adóhálózat külső forrásként való felhasználása. A lenti kép jobboldalán az analóg tv adás spektrális eloszlása. Amint láthatjuk a jel nem igazán ideális megvilágítási célra. A világosságjel, és a színsegédvivő, valamint a hangvivő köré csoportosulnak a jelmaximumok, amik a képtartalom függvényében erősen változnak, ellenben baloldalon az mpeg tömörített földi digitális (DVB-T) jelcsomag zajszerű spektrális eloszlást mutat, hasonlót mint amivel a korszerű radarok is dolgoznak. Manapság már csak ilyen digitális tv adást sugároznak, ezért rendelkezésünkre áll egy 0-24 óráig működő ingyenes megvilágító forrás.

spectrum2.jpg

Az FM rádió hálózat is felhasználható erre a célra a viszonylag kis sávszélesség és a vivő állandó jelenléte miatt. Kikapcsolódásképpen tekintsük át milyen lehetőségeink adódnak arra, hogy akár otthonról is nyomon kövessünk repülő járműveket. Legegyszerűbb és legkényelmesebb megoldás ha felmegyünk a Flightradar24.com-ra, és valós időben bogarászhatjuk a repülőket. Amennyiben kitartóak vagyunk katonai gépeket is elcsíphetünk (nekem sikerült). Az oldal főleg az ADS-B transzponder által küldött adatokra támaszkodik. Vásárolhatunk a legnagyobb aukciós portálon ADS-B vevőkészüléket, amellyel mi magunk figyelhetjük a körülöttünk zajló légiforgalmat.

flightaware-adsb-prostick-open.jpg

Építhetünk SDR alapú passzív radart, ami az FM adóhálózatot használja. SDR: "Software Definied Radio", olyan rádiórendszer amelynek a klasszikusan használt elemei (demodulátorok, szűrőK, oszcillátorok, erősítők stb..) szoftveresen vannak megvalósítva. Persze bizonyos részek fizikailag kellenek hozzá (pl. antenna, AD átalakító), de gyakorlatilag a kimeneten a teljes rádiósáv digitális formában rendelkezésünkre áll, ezzel végtelen lehetőségek nyílnak meg előttünk. Megfelelő szoftver birtokában a helyi rádiót és tv adóktól kezdve mindenre vadászhatunk ami valamilyen értelmezhető jelet ad ki magából. Ilyenből kell kettőt beszereznünk (Ebay), meg kell két darab FM rádió antenna - lehetőleg több elemes Yagi - és már meg is kezdhetnénk radarkísérleteinket, de sajnos kell még egy közösítő egység amin keresztül össze lehet szinkronizálni a DSR rádiókat. A lenti ábrán láthatjuk a működési elvet.

sajatradar2.jpg

A műsorszóró adó által kibocsátott jelet a felé néző antenna veszi, a másik pedig ellenkező irányból a visszavert jelet, ami nem csak repülőgépről, de pl. meteorról is jöhet. Ezt hívják bisztatikus radarnak, amikor több egymástól távol lévő állomás van, az pedig a multisztatikus. A többi már a PC dolga, a kísérlethez elérhető nyílt forráskódú szabadon fejleszthető szoftver. Akinek nem ment el a kedve a radar építéstől az itt talál bővebb információkat.

A következő részben megnézzük milyen passzív érzékelőket fejlesztett az USA, valamint Kína és Oroszország, de felbukkan egy magyar rendszer is.

Források: Wikipédia, usairpower.net, hackaday.com, repulestudomany.hu

Képek forrása: Miroslav Gyürös, eBay.com, usairpower.net, hackaday.com

 

5 komment Haditechnika Tovább
Passzív radarok Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
5 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Támadás a konténer radar ellen Támadás a konténer radar ellen
  • Göring lopakodója Göring lopakodója

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr498800610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wildpig 2016.06.14. 08:19:06

Kérdezni szeretném, hogy ez a házilagos radar teljesen legálisan használható?
Válasz erre 

Lazarbibi 2016.06.14. 20:42:54

@wildpig: Az adáshoz biztosan kell engedély, de a passzív vétel nem zavar senkit. A cikk végén említett eszközök nem sugároznak ki semmilyen jelet.
Válasz erre 

MrReg 2016.06.20. 09:25:16

"Lazarbibi" eme cikke kíválóan összeszedett --szakmaiságot egyáltalán nem nélkülöző--cikk. Gratulálok!/unk!
Válasz erre 

MrReg 2016.06.20. 09:27:01

És majd elfelejtettem: Várom/juk a folytatást, --a 2. részt... :)
Válasz erre 

Gerlits Péter 2016.10.10. 21:59:07

Az Rádiótechnikai Felderítő eszközök voltaképen passziv radarok. A felderítendő objektumokat az a tőlük bibocsájtott sugárzások alapján észlelik.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard