Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Göring lopakodója

Göring lopakodója

ho01.jpg

Az első sugárhajtású csupaszárny repülőgép a második világháború záró szakaszában hajtotta végre tesztrepülését, csaknem négy évtizeddel az F-117 Nighthawk megjelenése előtt. Ez a német Horten Ho 229 bombázó volt, más néven Ho IX, vagy Gotha Go 229, de az F-117-tel ellentétben nem lopakodónak készült.

Habár puszta formájának köszönhetően a Ho 229-es radarkeresztmetszete határozottan kisebb volt, mint a többi kortárs bombázónak, - ráadásul fa szerkezettel épült, ezért a radar nehezebben észlelte - ennek ellenére tervezését más szempontok vezérelték, elsősorban a légellenállás csökkentésére irányuló törekvések és a Göring minisztériuma által előírt 3 x 1000 követelmény (1000 kg bombaterhet 1000 km távolságra 1000 km/óra sebességgel). Teljes értékű lopakodó képesség nélkül is úttörő volt a gép a maga idejében. 

ho02.jpg Horten Ho 229 V3, a Smithsonian Intézet Garber restauráló műhelyében

A Ho-229-et a Horten fivérek, Walter és Reimar tervezték. Ők, mint tapasztalt pilóták és a repülés szerelmesei régóta a csupaszárny koncepció hívei voltak. 1933-tól kezdődően egy sor farok nélküli vitorlázógépet építettek, köztük négy 1941 és 1943 között készült Horten H.IV típust. Így amikor a légiügyi minisztérium bejelentette igényét egy új bombázóra, amely képes hatékony csapást mérni Nagy-Britanniára, a testvérek ezt lehetőségnek tekintették koncepciójuk megvalósítására.

A Horten fivérekkel eleinte nem nagyon törődtek. Nem kaptak munkát, ezért 1939-ben beléptek a Luftwaffe kötelékébe. A háború kitörésével tervezési konzultánsként vettek részt különböző projektekben. Külső szakértőként nem valósíthatták meg elképzeléseiket, és nem kaptak megbízást a saját tervezésre sem. Ennek ellenére tovább dolgoztak, hogy fejlesztéseiket a hadsereg is tudja használni, így született meg a Ho-229. A Luftwaffe 1941-ben kezdett érdeklődni a konstrukció iránt, és felkérték őket, hogy vizsgálják meg a katonai alkalmazások lehetőségeit.

ho03.jpg

Összesen három repülőgépvázat építettek a Ho 229 projekt részeként: V1, V2 és V3. Az első egy motor nélküli vitorlázó volt. A második, 1944 végén épült, ez az egyetlen motoros prototípus, amely ténylegesen repült. A V3 repülése során hajtóműhiba miatt veszett el és a tesztpilóta halálát okozta.

A szárnyak fából készültek (fenti kép), csak a repülőgép középső traktusa volt fém. A V-3-ast olyan különleges lakkréteggel vonták be, amely eredményeként a gép felülete szokatlanul sima lett. A testvérek állítása szerint ez a gép minimális radarvisszhangot keltett. 1983-ban Reimar Horten kijelentette, hogy szénport is kevertek a faragasztóba, hogy az elnyelje az elektromágneses hullámokat, de erre nem találtak bizonyítékot. 

ho06.jpgA V3 pilótafülkéje

A V3 soha nem került a levegőbe Németország háborús veresége miatt. A szövetségesek azonban megmentették, és először brit, majd amerikai repülőgéptervezők vizsgálták meg. Ez a félig kész példány ma a Smithsonian Nemzeti Légi és Űrkutatási Múzeum gyűjteményében található.

A konstrukció meglepetést okozott volna a szövetségeseknek. Fegyverzete 30 mm-es Mk 108 gépágyúkból, valamint X-4-es levegő-levegő rakétákból állt. Nagy szárnyfelülete miatt nagy magasságban is gyors és agilis maradt, ezért elfogóvadászként is veszélyes lett volna. 900 km/h-s végsebességét egyetlen amerikai vagy brit gép sem érte el. Sebességét a könnyű vázszerkezetnek is köszönhette, amit a Horten fivérek úgy alkottak meg, hogy a gyártás is egyszerű legyen. A bombázások, és a nyersanyaghiány és a csúszások miatt a Ho 229 nem került sorozatgyártásra, mégis, a Horten fivérek egy tucatnyi változatot terveztek, többek között egy óriásbombázót hat hajtóművel, mely a számítások szerint 12 óra alatt érte volna el New York-ot.

ho07.jpg

A háború után az USA hatóságai nagyon szerették volna megtalálni és Amerikába "csábítani” a hadizsákmányként lefoglalt fantasztikus Ho 228 és Ho 229 modelleket megalkotó Horten fivéreket, ők azonban a háborút követően Peron Argentínájába menekültek. Ugyanez történt a Focke-Wulf sok előremutató modellt megalkotó tervező-főmérnökével, Kurt Waldemar Tankkal, aki az argentin légierő számára kifejlesztette annak első sugárhajtású gépét, a Focke-Wulf Ta–183 terveit továbbfejlesztve.

raider.jpg

Nem a Horten fivérek voltak az egyetlenek, akik megszállottjai lettek a repülő szárny ötletének. Körülbelül három évvel később a levegőbe emelkedett az YB-49, Jack Northrop óriás stratégiai bombázója, amely a csupaszárny elvet alkalmazta. Soha nem jutott túl a prototípus szakaszán sem. A csupaszárny lopakodók kora évtizedekkel később jött el, amikor az F-117 Nighthawk éa a B-2 Spirit színrelépett, valamint napjainkban a B-21 Raider (fenti kép).

Források: jetsprops.com, wikipédia, legibazis.hu, Craig Bowman

4 komment Haditechnika Tovább
Göring lopakodója Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
4 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Támadás a konténer radar ellen Támadás a konténer radar ellen

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr218249409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.11.12. 19:11:29

A gépnek semmiféle lopakodó képessége sem lett volna, ha repült volna. Senkit nem érdekel, hogy fa a sárkány, amikor a gép hajtóműve masszív reflexiós felület lett volna.
Válasz erre 

Greg36 2023.11.13. 07:00:28

"Nem a Horten fivérek voltak az egyetlenek, akik megszállottjai lettek a repülő szárny ötletének. Körülbelül három évvel később a levegőbe emelkedett az YB-49" - azért ha kronológiailag akarunk haladni, akkor a mondat úgy szólna, hogy 4 évvel a Horten előtt repült a Northrop N-1M és 2 évvel a Horten előtt az N-9M...
Válasz erre 

gigabursch 2024.08.05. 11:13:04

EZ a cikk eddig kimaradt nekem.
Köszönöm!

@Greg36:
Vajon tudtak egymásról?

@molnibalage:
A szénpor úgy egyébként jelenthetet bármit is a radarkeresztmetszetben vagy ez csak mende-monda?
Válasz erre 

Greg36 2024.08.05. 13:15:31

@gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (már Leonardo egyik ornithopter vázlata is csupaszárny volt). Itt van pár egzotikum, az első még a nagy háború elöttről: www.mediastorehouse.co.uk/mary-evans-prints-online/royal-aeronautical-society/photographic/dunne-d7-eastchirch-1911-9899757.html; vagy a két háború között: en.wikipedia.org/wiki/Westland-Hill_Pterodactyl (I-től IV-ig); vagy egy szovjet mellékág: en.wikipedia.org/wiki/Chyeranovskii_BICh-3 (némi csalással, mert a fülke egyben stabilizátor is volt).
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (17) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (60) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • gigabursch: 500... Szép teljesítmény! (2025.06.24. 10:46) Az ötszázadik Diszkónika
  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2025 június (1)
  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard