Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Élet a házimozi előtt

Élet a házimozi előtt

A térhatású zenehallgatásra való törekvés szinte egyidős a hangrögzítéssel

96df429a814a52c08747aea11b5d7bbb.jpg

A manapság általánosan használt sztereó hangot nem sokkal a fonográf és a telefon megjelenése után már feltalálták. A mérnökök hamar rájöttek arra, hogy ha az embernek két füle van, akkor a két irányból érkező hang realisztikusabb hatást fog kelteni. 1884-ben, néhány évvel a telefon feltalálása után már egy kísérlet során két mikrofont helyeztek el a Grand Opera épületében Párizsban, és kétcsatornás hangot hallgattak fejhallgatón keresztül a közeli szállodában. Nyilvánvalóvá vált, hogy a sztereó zenei felvételek sokkal élethűbben szólnak, de ezek rögzítésére még nem állt készen a technika ebben az időben.

A legkorábbi kísérletek arra, hogy a két csatornát a hanglemezen egyetlen barázdára rögzítsék 1931 és 1937 között zajlottak. Az elv már jó volt, de a vágáshoz és a lejátszáshoz megfizethetetlenül drága különleges berendezések kellettek. A háború után úgy tűnt az orsós magnók megjelenése lökést adhat a sztereó térhódításának. A szalagon egyszerűen elfért több sáv is egymás mellett. 1949-ben bemutatták az első sztereó magnetofont, ami érdekes módon három csatornát tudott rögzíteni (bal, jobb és középső), és a korai 1950-es években többen is gyártani kezdtek ilyen 3 csatornás sztereó masinákat. Ekkor úgy nézett ki, hogy a sztereó hangzás megérkezett, de a szalagok és a készülékek drágák voltak, és sokan inkább a monó lemezjátszót választották. Az áttörés nem sikerült akkor sem. Születtek még egészen érdekes fejlesztések is, mint például a lenti képen ez a dupla hangszedős szerkezet, ami olyan lemezt játszott le, aminek az elejétől kezdődött az egyik csatorna, féltávnál meg a másik.

1.jpg

1959-ben jött a következő sztereó hullám, ami már tartósnak bizonyult. A még ma is használatos FM sztereó multiplex rádióadás 1961-ben indult Amerikában, és onnan gyűrűzött szép lassan Európa felé. Persze előtte is voltak érdekes kísérletek a térhatású hang sugárzására. Egészen pontosan 1925-ben jegyezték fel az elsőt, ami a BBC nevéhez fűződik, és abból állt, hogy a jobb csatornát egy hosszúhullámú adó, a balt pedig egy középhullámú sugározta, tehát aki rendelkezett 2 darab rádiókészülékkel, és megfelelő távolságra helyezte őket egymástól, az sztereóban élvezhette a műsort. Szintén a BBC próbálkozott azzal a megoldással 1958-ban, hogy a TV adás hangja volt az egyik csatorna, a másik pedig egy középhullámú rádióadó. Történt még Amerikában, hogy közös tulajdonosa volt egy FM és egy AM rádióállomásnak, ő pedig gondolt egyet és az egyik oldalt az FM, a másikat pedig az AM adóval továbbította. A dolog odáig fajult, hogy rendszeres műsorsugárzás lett belőle 1954-től kezdődően. Készültek az ilyen vételre alkalmas készülékek is, nem is akármilyenek. A lenti képen látható FISHER rádióerősítő (1962) már egy későbbi modell, de még alkalmas volt az un. "AM-FM sztereó" adások vételére is.

fisher800bfront.jpg

1961-től egyes zene orientált tv csatornák már próbálkoztak azzal, hogy a műsor hangját FM sztereó rádión közvetítik, ezzel megvalósítva a sztereó televízió legkorábbi verzióját. Ez a gyakorlat egészen a nyolcvanas évekig folytatódott, például az 1985-ös "Live Aid" segélykoncert hangját sztereóban sugározták a rádióállomások, a televízió pedig élőben közvetítette. Az első sorozatgyártású sztereó vinyl lemez 1957-ben jelenik meg, 1958-ban már 4 sztereó albumot adnak ki. Ezek ára 1 év alatt a tizedére csökken, ugyanis nem volt olyan megfizethető árú készülék a piacon amivel le lehetett játszani őket. Később a helyzet megváltozik, és a dolgok beindultak.

A sztereó tehát elkezdett terjedni, de innen is tovább kéne lépni a még élethűbb térhatás irányába. Erre is történtek próbálkozások már a negyvenes években. Sok szempontból Walt Disney tekinthető a surround hangzás feltalálójának. Disney a Bell Labs mérnökeivel közösen kidolgozott egy több mikrofonos rögzítési technikát, amit Fantasound-nak neveztek el. 1941-ben elkészült az első film ezzel a módszerrel. A bal és jobb, valamint középső csatornákat a filmen lévő fő hangsáv tartalmazta, a hátsó hangsávok viszont egy külön tekercsre kerültek, ami néha elmászott a többitől, ezért gondoskodni kellett a szinkronozásról. Természetesen csillagászati ára miatt ez a rendszer sem volt életképes.

6fda2b4f984316466877901fdd2cdc3d.jpg

A hatvanas évek második felében úgy gondolták elérkezett az idő arra, hogy a térhatást több hangsugárzó elhelyezésével tovább fokozzák. Megszületett a kvadrofón 4 hangszórós, vagy 4.0-ás rendszer. Az akkor létező szalagos formátumoknál ez nem okozott túl nagy gondot, hiszen az orsós magnó alapból négy sávos volt, és már 1953-ban is stúdió szinten rögzítettek 4 hangcsatornát a szalagra. A 8 sávos kazettánál sem volt probléma, hiszen a 4 sztereó csatorna helyett 2 kvadró került a szalagra, a hanglemez viszont már nem volt ilyen egyszerű, hiszen egyetlen barázda tartalmazta a sztereó két csatornáját, ebbe kellett négyet belevarázsolni úgy, hogy a sztereó lemezt is le tudja játszani a rendszer, a kvadrót pedig a sztereó lejátszó sztereóban.

1969-ben jelent meg az első un. diszkrét négycsatornás rendszer a Q4. Használták még a "4-4-4" jelölést is, ami azt jelenti, hogy 4 hangforrás jelét négy csatornán keresztül juttatjuk a négy hangsugárzóba. Ez a megoldás az orsós magnó mind a négy sávját felhasználta az egyik irányban. 1970-ben jött ki a 8 sávos kazetta kvadró verziója a Q8, egy ilyet látunk a fenti képen, ennek létezett autóban használatos változata is. Ezek voltak a teljes értékű kvadrofon készülékek, hiszen itt 4 önálló hangcsatornára történt az anyag rögzítése. A JVC és az RCA 1972-ben piacra lépett a hanglemez diszkrét kvadrofon verziójával, ami Quadradisc vagy CD-4 megnevezéssel futott.

maxresdefault_1.jpg

Az alapelv úgy nézett ki, hogy a jobb első és jobb hátsó jel összegét tartalmazta a normál jobb csatorna, a normál bal pedig a bal első és bal hátsó jel összegét. Ahhoz hogy reprodukálni tudjuk az eredeti hangzást, szükségünk volt a különbségi jelekre is, amiket egy 30 kilohertzes vivőre ültettek fel, ezáltal egy 45 kilohertz sávszélességű jelcsomag került fel a lemezre. Ehhez jobb minőségű hangszedő és hanglemez alapanyag kellett, valamint a szélesebb barázda, ami miatt lecsökkent a játékidő. A fejről erősítés után egy dekóder áramkörre került a jel, ami egyszerű matematikai műveletekkel előállította a négy csatornát.

A CBS vezette be 1971-ben az SQ kvadrofonikus rendszert, ami már mátrix elven működött, és egy teljesen más vonalat képviselt . Erre a "4-2-4" jelölést használták, ugyanis itt a 4 hangforrás jelét 2 csatornán keresztül juttatják el. A sztereó csatornákhoz adták hozzá 90 fokos fáziseltolással a különbségi jeleket, és ezt a jelcsomagot vágták bele normál módon a lemezbe. A lejátszás során egy fázistoló áramkörökre épülő dekóder egység állította elő az eredeti 4 csatornát. Korai rendszerekkel 3 dB áthallási csillapítást értek el az első és a hátsó hangszórók között, ami nagyon rossz érték. Később különböző trükkökkel ezt feltornázták 12 dB-es értékre. Az SQ nem támasztott olyan követelményeket a lejátszóval szemben mint a CD-4, és hagyományos készülékekkel simán lejátszható volt, de a minőségben elmaradt mögötte. Ennek ellenére mégis ez terjed el legjobban. Az SQ lemez alig került többe mint normál társa. A Csehszlovák Supraphon is adott ki SQ lemezeket a szomszédban 1978-ban, a TESLA pedig gyártott dekódert (lenti kép).

maxresdefault_2.jpg

Ezek voltak a legelterjedtebb rendszerek, de szinte minden nagyobb cégcsoport fejlesztett valamit önállóan. Hihetetlen, de legalább 20 féle rendszer jelent meg a hetvenes években, volt több amelyik kompatibilis volt valamelyik másikkal, vagy akár többel egyszerre. Még az Orion Rádió és Villamossági Vállalatnál is kidolgoztak egy rendszert, ez volt a "Korrekciós mátrix-kvadrofon átviteli eljárás". Ennek ellenére hazánkban a gyártók nem mutattak hajlandóságot a kvadrofónia irányába, bár tervek készültek, de a azok nem jutottak el a megvalósulásig.

Természetesen a kvadrofón rádióadás is megszületett, ami valójában a sztereó rendszer kiterjesztett változatának tekinthető, és Quadracast névre hallgatott. A lenti ábrán láthatjuk felül a normál FM sztereó adás spektrumát, alatta pedig a Quadracast rendszerét, amelynél még egy plusz 76 kilohertzes vivőfrekvenciára rakták az első és hátsó csatornák különbségi jeleit. A gyakorlati tapasztalatok nagyon rosszak voltak, csak az adó közelében volt kielégítő a vétel, és a jel-zaj viszony akkor sem érte el a kívánt szintet.

Magyarországon 1967-ben jelent meg az első kereskedelmi forgalomban kapható sztereó rádió, és ugyanebben az évben indultak a sztereó adások kísérleti jelleggel. 1974-ben már hifi sztereó rádióerősítő is a boltok polcaira került. A Magyar Rádió Európában elsőként már 1976-ban megkezdte kvadrofón adástechnikai kísérleteit, és napi 1 óra műsort sugárzott.

mpx.jpg

Quadracast kísérleti adás is volt néhány hétig 1978-ban, de ilyen rendszerű vevőkészülék szinte nem létezett, ezért inkább egy bárki által vehető adásmódot választottak: a két első csatornát a Bartók rádió sugározta, a két hátsót pedig a Petőfi. Egészen 1992-ig folytatódtak így a közvetítések. Komoly külföldi szakmai elismeréseket szerzett a Magyar Rádió ezekkel a kísérletekkel, hiszen olyan műsorokat gyártottak, amik kihasználták 4 csatornás rendszer lehetőségeit, ez pedig új távlatokat nyitott a rádiójátékok világában, és az alkotók kezébe eddig soha nem látott (hallott) eszközöket adott.

A nyitó és a záró képen látható 4 csatornás rádióerősítők a kvadrofón korszak különlegességei voltak, általában a nagyobb gyártók tartottak pár modellt a kínálatukban, de főleg Japánban és az USA-ban volt rájuk piaci érdeklődés. Ezek a gépek általában csak sztereó tunerrel rendelkeztek, és minden cég a saját maga által elfogadott rendszert építette a készülékeibe. Extrém esetben előfordulhatott, hogy valakinek volt 3 kedvenc előadója, és kvadróban szerette volna hallgatni a lemezeiket, akkor azt csak 3 különböző rendszeren tehette meg.

a0436d2514ac1606526d3ca1fccf5ee5.jpg 

A sokféle rendszer akadályozta a kvadrofónia elterjedését, nem beszélve arról, hogy több megoldás már az analóg technika határait feszegette, ezért 1979 után szinte teljesen eltűntek a kettőnél több csatornát használó rendszerek, és csak a digitális áramkörök fejlődése hozta vissza őket a kilencvenes években.

Forrás: Wikipédia, hiradastechnika.hu, Cs. Kádár Péter, Rádiótechnika folyóirat

 

3 komment Formátumok Tovább
Élet a házimozi előtt Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
3 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Az ötszázadik Diszkónika Az ötszázadik Diszkónika

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr8412333441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Takács Bálint 2017.03.19. 08:17:37

Ezt a mondatot korrigálni kellene: "Ekkor úgy nézett ki, hogy a sztereó hangzás megérkezett, de a szalagok és a készülékek drágák voltak, és sokan inkább a monó lemezjátszót választották a vásárlók."
Válasz erre 

Lazarbibi 2017.03.19. 09:27:15

@Takács Bálint: Igaz, köszi az észrevételt.
Válasz erre 

Terézágyú 2017.03.20. 13:38:28

"Még az Orion Rádió és Villamossági Vállalatnál is kidolgoztak egy rendszert, ez volt a "Korrekciós mátrix-kvadrofon átviteli eljárás". Ennek ellenére hazánkban a gyártók nem mutattak hajlandóságot a kvadrofónia irányába, bár tervek készültek, de a azok nem jutottak el a megvalósulásig."

Nekem vót ORION Orister erősítőm, ami "kvadró" vót.... Legalábbis annyiban, hogy négy darab hangfal-kimenete vót :)
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (17) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (60) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • gigabursch: 500... Szép teljesítmény! (2025.06.24. 10:46) Az ötszázadik Diszkónika
  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2025 június (1)
  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard