Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Az elektronikus navigáció története

Az elektronikus navigáció története

Nem mindig volt ilyen egyszerű meghatározni a pozíciónkat

 navinyit.jpg

A földrajzi helyzet pontos meghatározásának igénye egészen az ősidőkig nyúlik vissza. Mára már megszoktuk hogy a legkisebb okostelefonban is van GPS vevő, de rögös út vezetett idáig. Az iránytűk, a szextánsok, a kronométer és a világítótornyok után a legnagyobb felfedezést a rádiós iránymérés jelentette. Ezen navigációs technológia megjelenése volt az első nagy mérföldkő a XX. században, és innen számíthatjuk az elektronikus úton történő helyzetmeghatározás kezdetét.

Már 1888-ban rájöttek hogy egy egyszerű vezeték-hurok is irányérzékeny, a forrás felé fordítva maximális jelet ad, arra merőlegesen pedig szinte semmit. Később a hurok és dipól antennák megjelenése után a jelenség még jobban beigazolódott. A legkorábban használt hosszú és középhullámokon az adó felé fordított antennával volt legjobb a vétel, tehát ha két egymástól távol eső pontból meghatározzuk az adó irányát, és a térképen húzunk 1-1 vonalat, akkor a metszéspontban megkapjuk az adó koordinátáit.

Eleinte hatalmas forgatható hurokantennákkal próbálták a legerősebb jel irányát meghatározni, de 1905-ben a Marconi cég kifejlesztett egy praktikusabb megoldást. Ennek lényege hogy a szélrózsa minden irányába egy kör mentén hosszú és ferde antennákat helyezünk el, amelyek a kör középpontjában találkoznak, ahol egy forgó kapcsolóval lehet kiválasztani az éppen használatos párt. Ezután sorban megmérjük a vett jel erősségét. A maximum illetve minimum jelszintet vevő antenna meghatározza az adás irányát. Eleinte 16, később 45 antennapárt használtak. Több pontról végezve a mérést az irányok metszéspontja megadja az adó helyét. Lenti képen a TELEFUNKEN cég egyik vevője látható amivel a léghajók pozícióját határozták meg.

system.jpg

1907-ben szabadalmaztatták a Bellini-Tosi féle rádió iránymérő rendszert, amit ezután még 70 évig használtak. Ezt egy elektromos szögmérőnek tekinthetjük, ami megmutatja az adó irányát. A rendszer két háromszög alakú hurokantennát használ amik egymásra merőlegesen vannak telepítve. Ezek össze vannak kötve a lenti képen bal oldalán látható egységgel, amiben két egymásra merőleges tekercs kapja meg a két antenna jelét. Középen egy forgó tekercs található, ami megfelelő térerő esetén beáll abba az irányba ahonnan a legerősebb jel érkezik. Mivel az eszköz aktív erősítő elemet nem tartalmazott, ezért az első kísérletek során csak 24 km-es hatótávolságot sikerült elérni. Eleinte főleg hajókon alkalmazták a francia tengerészetnél. Igazából a húszas évek után az elektroncsövek megjelenésével kezdett széleskörűen elterjedni, hiszen előtte használható jelszintet csak a léghajókat körbeérő keretantennákkal sikerült produkálni. A feltaláló páros eladta találmányát a Marconi Társaságnak 1912 februárjában, és Bellini csatlakozott a cég fejlesztő részlegéhez. Ugyanekkor a TELEFUNKEN vállalat is megvásárolta a szabadalmat, és elkezdte fejleszteni belőle saját rendszerét.

tosi.jpg

A TELEFUNKEN Kompass volt az első komolyabb rádió-navigációs hálózat. Ezt a léghajók és vízi járművek irányítására használták az első világháborúban. A rendszer eleinte a tengerparton pár száz kilométerre telepített automata adóállomásokból állt. A jármű egy hagyományos vevőkészülékkel két ilyen állomásra ráhangolva, egy speciális stopperórával meghatározhatta saját helyzetét. Az adóállomás meglehetősen terjedelmes volt, a lenti képen egy gyárkéményre szerelt ernyőantenna rendszert láthatunk. Valójában az ernyő teteje körsugárzóként működött és el volt szigetelve a többi résztől, ez sugározta az állomás azonosító számát, továbbá egy időjelet az irányított antenna körkapcsolójának indításakor. Erre a jelre indították a léghajón a Telefunken-stoppert, és ezzel egyidejűleg az antennakapcsoló is elindult. A navigátornak a vevőkészüléken ki kellett választania azt a pillanatot amikor legerősebben hallja az állomást, ekkor megállította a stoppert és annak skálájáról leolvasta a fok értéket. Ezt a térképre rajzolta az adóállomás ismert helyéről induló vonalként, majd áthangolt egy másik állomásra és húzott egy másik vonalat. A két vonal metszéspontja megadta a léghajó helyzetét.

kemeny.jpg

A módszer enyhén szólva sem volt pontos, a stoppert vagy jókor nyomta meg a kezelő, vagy nem. Az adóállomás antennái vevőantennaként is tudtak funkcionálni, ezért áttértek egy másik eljárásra, ami úgy működött hogy a hajón lévő adó adásra kapcsolt, ezután a földi állomások bemérték az irányát majd ezt közölték rádión a léghajóval, ahol tudták a földi állomások pozícióit, és így a térképen kiszerkesztve meghatározták a saját helyzetüket. Az I. világháború alatt hazánkban is volt egy Zeppelin kikötő iránymérő állomással felszerelve Szentandráson (Temesvártól 12 kilométerre, jelenleg Románia).

Amennyiben a léghajó rádiózik azt az ellenség is hallja, erre súlyos veszteségek árán a német hadvezetésnek is rá kellett jönnie. Mind Angliában, mind Franciaországban hatékony rádiófelderítés működött, melyhez az USA szolgáltatta a berendezéseket. Könnyedén vették a léghajón lévő adót, sőt még megtévesztő jeleket is sugároztak neki. Ennek hatására visszatértek a passzív stopperes rendszerhez. Ennél a hajó csendben marad, de új és magasabb adókat kellett építeni az Angliát támadó kötelékek miatt. 1917-re épült ki teljesen a TELEFUNKEN hálózat.

A háború után megszűntek a léghajók harci bevetései, és persze a technika is fejlődött. Feleslegessé váltak a hatalmas antennarendszerek, az iránymérő berendezések mérete és súlya annyira lecsökkent hogy már repülőgépeken is lehetett használni őket. A következő lépcsőfok az LZ 127 Graf Zeppelin navigációs rendszere. Az 1928-ban szolgálatba állt léghajó az akkori csúcstechnikát képviselte. Ekkortájt már a kereskedelmi rádióadások is kezdtek szaporodni, az erősebb adókat lehetett vezetősugárnak használni a távolsági utaknál.

zepnav.jpg

A fenti kép bal oldalán a TELEFUNKEN 146-N iránymérő készülék és a hozzá tartozó 144-N vevő látható. Ez már mobilizálható szerkezet volt, hajóba és repülőgépbe is be lehetett építeni. Ilyet használt az LZ 127 léghajó is. Az asztal lapja alatti tekerőkkel lehetett a keretantennát forgatni. A berendezés széles lehetőségeket nyújtott minden parti állomáshoz vagy nagy utasszállító gőzöshöz történő iránymeghatározáshoz. Az irányszögeket a keretantenna forgatásával lehetett megállapítani, és a kereszt-tájolás elvének megfelelően két állomás, pl. egy parti adó és egy óceánon közlekedő gőzös bemérésével határozták meg a léghajó pontos helyzetét.

Következő generáció legismertebb képviselője az LZ 129 Hindenburg és testvérhajója az LZ 130. A kormányzás és a navigáció a léghajó elején elhelyezett gondolában kapott helyet, ezektől még a rádiós szobát is elkülönítették. Ezt láthatjuk a lenti képen a Hindenburg alján, a kabin előtt pedig a forgatható hurokantennákat, amiknek a gondolából bovden huzalokon keresztül lehetett változtatni a helyzetét. A legalsó kép jobb oldalán a rulett kerék kinézetű eszköz a hurokantenna irányzéka, alatta jól látható a feltekert huzal amivel mozgatni lehetett az antennát.

hindenburg-control-car-closeup.jpg

Három iránymeghatározó berendezés működött a navigációs fülkében. Egyik a Telefunken E397N típusú, ami iránykeresztezés által a pozíció meghatározására szolgált, és kezdetleges robotpilóta funkcióval is ellátták. A hosszúhullámú sávban kiválasztott adó rádiósugarának az irányát tudta követni. Lenti képen a lámpabura takarásában láthatjuk. A gondola két szélén (a kép bal oldalán csak az egyik látszik) lévő készülékek rossz időben a leszállást segítették. Ez úgy működött hogy a kikötőhelyen teherautókra szerelt 20W-os hosszúhullámú adókra navigálták rá a léghajót leszálláskor.

ernst-lehmann-knut-eckener-1024x843.jpg

1908 óta létezett a giroszkópikus iránytű (gyro-compass), de ennek eleinte olyan nagy volt a súlya hogy léghajón nem lehetett használni. Először az LZ 126 „Los Angeles” fedélzetén rendszeresítették, később a „Graf Zeppelin” és a „Hindenburg” is megkapta. Az eszköz lényege hogy a Föld forgástengelye által kijelölt valódi északra mutat, nem pedig a mágneses észak felé, ebből következik hogy nincs hatással rá a földmágnesesség, így érzéketlen a fémtestek és elektromos alkatrészek mágneses zavaróhatásaira is, amelyek a beépítési környezetéből, illetve a jármű szerkezetéből adódhatnak. A többnyire hajókon használatos „gyro-compass” neve ellenére más műszert takar, mint a repülőgépeken használatos pörgettyűs iránytű, de közös bennük hogy mindkettőben giroszkóp található. Egy ilyen készüléket láthatunk a lenti kép bal oldalán, ez a legnagyobb méretű az un. "mester-giroszkóp", ami a villamos szobában kapott helyet, ezen kívül még 3 kisebb a navigációs gondolában, valamint egy a kormány lapátnál, egy pedig a hátsó vezérsíknál volt elhelyezve. A "mester" egy szervó áramkörön keresztül össze volt kötve a kormánylapátra szerelt motorokkal, ami azt jelentette hogy kellő magasságban és csendes időben képes volt automatikusan tartani az irányt. Arról viszont nincs információ hogy a rendszer összedolgozott e a hurokantennás robot pilótával.

gyro-drot.jpg

Még egy érdekesség a léghajókkal kapcsolatban. az LZ 130-at pályafutása végén rádiófelderítésre használták. 1939 májusától augusztusig Anglia partjai mentén hajtott végre repüléseket, hogy kiderítse mire szolgálnak a Portsmouthtól Scapa Flow-ig felállított 100 m magas tornyok (Chain Home), melyeket repülőgépek helymeghatározására (radar) használtak. A vizsgálatok kiterjedtek a rádióhullámok megfigyelésére is, de nem volt alkalmuk a működő brit radarrendszer észlelésére, mert rossz frekvenciatartományban keresgéltek. Túlságosan magas frekvenciákon kutatták a jeleket, mivel a hasonló német készülékek ebben a tartományban működtek. A hibás végkövetkeztetés az volt, hogy a brit tornyok nem a radarral kapcsolatosak, hanem a haditengerészeti távközlés és mentés eszközei.

Bár a léghajókon a kor legfejlettebb elektronikus navigációs eszközeit használták, velük párhuzamosan a hagyományos megoldásokat is alkalmazták. Ilyen volt az egyik legrégebbi módszer, a differenciális pozíciószámítás. Lényege hogy adott egy ismert pozíció, ehhez képest meghatározzuk az elmozdulásunkat (pl. sebességet, irányt és időt mérünk). A pozíciót a mért elmozdulással helyesbítjük. A helyzetmeghatározás pontossága folyamatosan romlik ahogy a hibák halmozódnak, ezért időnként pontosítani kell a pozíciót. Még a mai GPS alapú rendszerek is használják ezt a módszert amikor megszűnik a jel, de ne szaladjunk ennyire előre az időben, hiszen odáig még kifejlesztettek pár érdekes megoldást amik a következő részekben lesznek ismertetve.

Források: Wikipédia, airship.net, Scharek Ferenc honlapja, Balás B. Dénes, Radiomuseum.org

 

2 komment Navigáció Tovább
Az elektronikus navigáció története Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
2 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Támadás a konténer radar ellen Támadás a konténer radar ellen
  • Göring lopakodója Göring lopakodója
  • A nyomozó, aki mindent feltalált A nyomozó, aki mindent feltalált
  • Egy legendás rádióteleszkóp a Krím félszigeten Egy legendás rádióteleszkóp a Krím félszigeten
  • Hitler mikrohullámú lánca Hitler mikrohullámú lánca

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr5911987690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.11.23. 20:34:51

Én úgy tudom, hogy az angolok simán lekapcsolták a radarokat.
Válasz erre 

Lazarbibi 2016.11.23. 23:55:22

@molnibalage: A magyar nyelvű Wikipédia ezt írta, de például az angol meg azt hogy kikapcsolták. Egy könyvben található a legvalószínűbb verzió: A működő radaroknak nem találták a frekvenciáját, de amikor az Angolok rájöttek mit csinál a léghajó, utána direkt lekapcsolták a rendszert.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

DZSANGALA - GREGORY FÁJA Szerelmes kamaszként jópáran véstük bele a fákba kedvesünk és saját nevünk kezdőbetűjét, valamint az aktuális dátumot, így kifejezve szerelmünket egy szemmel látható és fogható bizonyíték formájában. Az angliai születésű ausztrál utazó, Gregory bár nem egészen ilyesfajta indíttatásból, de… geogulliver.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard