Lazarbibi

  • TECHNIKATÖRTÉNET
  • ELKÉPESZTŐ
  • VALÓSÁG
  • FORMÁTUMOK
  • NAVIGÁCIÓ
  • MAGYAR
  • HADITECHNIKA
  • CÉGEK
Volt egyszer a magyar motorkerékpár gyártás

Volt egyszer a magyar motorkerékpár gyártás

pannonia-p20-left-side.jpg

A magyar motorkerékpár-ipar sok évtizedes múltra tekint vissza. A fejlettebb iparral rendelkező országokkal szemben mindig is hátrányt jelentett, ha valaki Magyarországon akart bármilyen gépjárművet előállítani, mert hiányoztak az ehhez szükséges gépek és gyártási eljárások. Ennek ellenére – vagy talán éppen ezért – a magyar motorkerékpárt építő úttörők nem voltak időhátrányban a nemzetközi viszonylatban.

Az akkoriban sűrűn rendezett világkiállításokra eljutottak a hazai elméleti és gyakorlati szakemberek is. Saját elgondolásaikat kiegészítve az ott látottakkal, számos újdonságot adtak a világ gépjárműiparának. A belsőégésű motorok üzembiztos működésének két legfontosabb alapproblémáját is magyarok oldották meg. Déri Miksa, Bláthy Ottó Titusz és Zipernowsky Károly, a Ganz-gyár mérnökei voltak. Az általuk 1885-ben szabadalmaztatott transzformátor tette lehetővé a nagyfeszültségű szikragyújtást.

motor1.jpg

Bánki Donát az akkori József Nádor Műegyetem tanára és Csonka János az egyetem műhelyfőnöke volt. Az általuk 1893-ban szabadalmaztatott porlasztó oldotta meg a tüzelőanyag legcélszerűbb adagolását. Kevesen tudják viszont, hogy a nagy ötletet Csonka János az utcán egy virágárus lánytól vette. A hölgy hasonló eszközzel párásította növényeit az elhervadás ellen. Világraszóló eredményeikért és munkásságukért méltán lehetünk büszkék rájuk!

A magyar motorkerékpár iparról sajnos már csak múlt időben beszélhetünk. Ez a múlt azonban igen sokszínű volt. A XIX. század utolsó éveiben és a XX. század első két évtizedében Magyarországon sorozatgyártás nem volt. A néhány magyar úttörő próbálkozástól eltekintve főleg a monarchia területéről érkeztek hozzánk nagyobb számban osztrák és cseh gépek. Az első világháború szele aztán ezeket is elsodorta.

1895-ben a Ganz-gyárban elkészült egy kéthengeres kétütemű gép. Az erőforrás, lendkereke nem lévén, járműhajtásra alkalmatlannak bizonyult, ezért fejlesztésével meg sem próbálkoztak. Motorkerékpárok sorozatgyártására az 1920-as években történtek Magyarországon az első próbálkozások. Ekkora már volt fizetőképes vevőkör. A magyar gépeknek azonban meg kellett küzdeni a külföldi vetélytársakkal, főleg német és angol gyártók alkották a kínálat zömét.

Az első szériában készült magyar motorkerékpár Lőrincz Béla nevéhez fűződik. Saját fejlesztésű gépei azonban nem voltak életképesek, és néhány év múlva felhagyott a gyártással.

Nagyobb szerencsével jártak a Méray fivérek. A háború után felvásároltak mindenféle roncs motorkerékpárt. Ezek motorjait saját szerkesztésű erősebb – egyenes csövekből álló – vázba helyezték. Az ötlet bevált és az összes jármű gazdára talált. Ekkor elhatározták, hogy gyárat alapítanak. Ez 1923 elején történt és 1948-ig – az államosításig – működött. Saját vázaikba főleg angol motorblokkokat szereltek 175 cm3-től 1000 cm3-ig.

motor2.jpg

Magyarország másik ismert motorkerékpár gyártója a második világháború előtt a csepeli Weis Manfréd (WM) volt. Ők a világgazdasági válság után, 1931-ben kezdtek sorozatban kismotorkerékpárokat gyártani. 100 cm3-es modelljeik igen népszerűek voltak.

A 30-as években többen próbálkoztak ilyen kategóriájú kismotort gyártani, több-kevesebb sikerrel. Az ismertebbek, mint a Mátra kismotor gyártása Urbach László Budapesten található kereskedésének pincéjében indult meg. Készült 100 és 123 cm3-es motorral is Mátra, s a konstrukciókat tökéletesítendő minden versenyen elindultak. Az első magyar kismotoros Grand Prix-t győztesként fejezték be a Mátrák, s 1939-ben a Millenáris pályán 87,7 km/h átlagsebességgel pályarekordot értek el. Ezek után több külföldi lap is megemlékezett a Mátráról, sőt a német Sachs gyár képviselője is ellátogatott oda. Urbach Lászlót 1944-ben politikai nyomásra eltávolították az üzem éléről. A háború után az államosítást a Mátra sem kerülhette el. Ám Urbach László szakértelmére az „új” politikai rendszernek is szüksége volt. Urbach többek között a Berva megalkotásában is részt vett.

motor3.jpg

Mátra

A második világháború után az újjáéledő próbálkozásoknak az 1948-as államosítás vetett véget. Politikai döntés értelmében motorkerékpárt csak Csepelen készíthettek. Ebben az időben szerkesztették a híres 100-as, majd 125-ös Csepeleket. Ezekkel számos nemzetközi versenyen is sikerrel szerepeltek.1950-ben a WM márkanév Rákosi Mátyás nevére változott. Ekkor kezdték gyártani a 250 cm3-es Csepeleket.1954-ben a 125-ös Csepel gyártást átadták a Danuvia Szerszámgépgyárnak, ahol egészen 1968-ig, a gyár bezárásáig fejlesztették tovább. Ettől kezdve Csepelen csak 250 cm3-es motorokat gyártottak. Szintén 1954-ben új típusú motorkerékpárokat hoztak forgalomba, melyet ettől kezdve Pannónia márkanév alatt árusítottak. Ezek több változatban készültek.

motor5.jpg

Csepel 125

1956-ra esik a csepeli motorkerékpárgyár legnagyobb sportsikere. A franciaországi 24 órás versenyen, a Bol d’Or futamon a Mogürt külkereskedő cég két magyar versenymotort állított rajthoz a 250-es kategóriában. A Kurucz György-Reisz János alkotta kettős kategóriagyőzelmet szerzett, míg a Cserkúti László -Szűcs László páros harmadik lett.Itt gyártották még az 1960-as évek elején a Tünde nevezetű 175 cm3-es robogókat is.Ugyancsak ebben az időben gyártották az 50 cm3-es Panni kisrobogót.

22_1.jpg

Panni

A nyugat-európai divatot követve megpróbálkoztak segédmotoros kerékpár, moped és törperobogó gyártásával is. Ez utóbbi volt a rövidéletű Panni, amely Csepelen, de nem a Motorkerékpárgyárban készült, hanem Csepel Kerékpárgyárában. Az esztétikusan kialakított burkolat és a kisméretű kerekek a robogóktól elvárható kényelmet és motorozhatóságot nyújtották.

motor6.jpg

Pannónia TLF

1968-ban kezdték meg a kéthengeres motorkerékpárok gyártását Csepelen. Ez az év volt az új gazdasági mechanizmus bevezetésének éve. Durva leegyszerűsítéssel azt mondhatjuk, hogy a piaci viszonyok alkalmazására tettek kísérletet az államszocializmus tervgazdaságos viszonyai között. A motorkerékpárt a maximált árkategóriába sorolták, az árát nem lehetett emelni. A T5 2500 forinttal lett olcsóbb, azaz 13500 forintba került, míg a p10-est 16500 helyett 14300 forintért lehetett hazavinni. A nyersanyag- és energiaárak azonban egyre emelkedtek, nem beszélve a bérköltségekről. A Motorkerékpárgyár szinte megoldhatatlan csapdahelyzetbe került. Az év végén piacra dobták a P20-at. A kéthengeres motorkerékpár rosszkor érkezett. Túl drága volt, a szovjetek nem kértek belőle. Készült néhány módosított változat, de végül a Csepel Művek vezetősége döntött, s 1975 őszén a Motorkerékpárgyár beszűntette a termelést. A Motorkerékpárgyár beolvadt a Kerékpárgyárba, amely Jármű- és Konfekcióipari Gépgyár néven folytatta a működését egészen 1987-ig.Közel 700,000 motorkerékpár készült Csepelen.

motor7.jpg

Pannónia P20

Sokan nemzeti tragédiaként fogták fel a magyar motorgyártás bedőlését. Felesleges belemenni a szocialista nemzetgazdaság működésébe, de volt alapja a termelés felfüggesztésének, igaz, nagy adag akarattal és korszerű piaci gondolkodással menthető lett volna a Pannónia. Kende Márta filmje ezeknek a napoknak állít emléket. A film vágatlan kiadását sajnos bemutatása előtt elgáncsolták a cenzorok. Nem véletlen, ez egy óriási kérdőjel, amely a hazai politikusoknak szegezi a kérdést: miért? Az, hogy most megnézhető, az, hogy felkerült az internetre, csak a hazai veteránszerető embereknek köszönhető, hisz ők buzdították a riporternő fiát, hogy ásassa elő a filmgyári archívumból. Aki egy kicsit is szereti a magyar motorokat, nézze meg a filmet. Szomorú, de igaz. A gyárat túlélte a rajongók szeretete, amely máig töretlen, sőt romantikája évről-évre erősebb.

Krámli János

 

7 komment Magyar Tovább
Volt egyszer a magyar motorkerékpár gyártás Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
2
7 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Színes televízió a Szovjetunióban Színes televízió a Szovjetunióban
  • Hitler mikrohullámú lánca Hitler mikrohullámú lánca
  • Volt egyszer a magyar autóbusz-gyártás Volt egyszer a magyar autóbusz-gyártás
  • Élet a CGI előtt Élet a CGI előtt
  • TOP 10 audió rendszer a filmvásznon TOP 10 audió rendszer a filmvásznon

A bejegyzés trackback címe:

https://lazarbibi.blog.hu/api/trackback/id/tr607369190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petrol pet 2015.04.16. 21:33:15

Kis pontosítás, ha szabad: A képeken a Csepel helyett valójában D-Csepel szerepel, ami már a Danuviában készült, a P20 helyett pedig egy nagyfékdobossá átépített P21 képe szerepel.Amúgy jó cikk, örülök, hogy szóba kerül és az újabb generációk is láthatják, hogy voltak hazai gyártmányok is.
Válasz erre 

Lazarbibi 2015.04.16. 22:04:04

@petrol pet: Természetesen szabad :-) Igen, az eredetileg berakott nyitókép a sárga P20, de annak kellett volna alulra kerülnie. Már javítottam, köszi :-)
Válasz erre 

Suvahe · http://suvahe.blog.hu/ 2015.04.16. 22:12:12

Apámnak is van a pajta félhomályában egy Mátrája. (Azt hiszem Mátra...) 1990 óta mondogatja, hogy eladja, de szerintem háztáji antik darab lesz belőle az idők végezetéig...
Válasz erre 

lógás Hugó 2015.04.17. 17:01:38

Lesz Május elsején egy megemlékezés a Csepel művekben. Lesznek régi szerelők stb...
Itt egy beharangozó film:
www.youtube.com/watch?v=YUoajO9ljPQ

Itt pedig A Pannonia gyár gazdasági és műszaki igazgatója beszél a POMF 2014. rendezvényen a gyárbezárás okairól:
www.youtube.com/watch?v=Reu8ziFVETk
Válasz erre 

Celtic 2015.05.24. 19:01:29

Apamnak is volt egy Pannoniaja, de sajna oteves korom kornyeken eladta :(
Ha jol latom, ez volt: Pannónia TLF. Legalabbis nagyon emlekeztet arra (mar ahogy igy negyven ev tavlatabol remlik)
Válasz erre 

Levente Rozsnaki 2018.09.14. 15:49:44

Már elnézést,de a Berva nevű segédmotoros kerékpárt kihagyták a listájukról.
Ezt a motort ha minden igaz,akkor 1950 és 1960 között gyártották Egerben és azon belül is a Berván.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

Lazarbibi

Tudomány, technika, érdekességek régiségek és még sok más !

Lazarbibi honlapja

dj.jpg

Facebook

Lazarbibi honlapja

Top 5

  1. Filmszereplő számítógép
  2. Magyar kazettás magnók
  3. Szovjet kazettás magnók
  4. Különleges ajándék az amerikai nagykövetség részére
  5. 10 dolog, amitől elhiszed a tervezett elavulást

Címkék

Cégek (19) Érdekességek (35) Formátumok (16) Haditechnika (45) Magyar (32) Morbid (9) Navigáció (10) Szuper (26) Technikatörténet (59) Valóság (12) Címkefelhő

Keresés

Friss topikok

  • 'n Quijote: Szia! Tudsz valamit Makay Attiláról? Ha igen, privátban válaszolj légy szíves az onquijote kukac g... (2024.09.06. 06:27) A BHG emlékére
  • tutyimutyi terminátor: nos, elillant 7 röpke év, és Kim köszöni, jól van; még mindig ő a Kedves Vezető (v. mi) (2024.08.11. 12:29) Észak-Korea megbéníthatja a high-tech ipart?
  • Greg36: @gigabursch: Valószínűleg igen. A csupaszárny elv már egész korán megjelent a kutatások között (má... (2024.08.05. 13:15) Göring lopakodója
  • Barkmann: "Mi az a konténer radar? Furcsán hangzik, de nem találtam rá magyar elnevezést." 29B6 "Konténer" (... (2024.07.14. 05:19) Támadás a konténer radar ellen
  • Adani: Vidoeton Colorstarokhoz is a Raduga képcsöveket használták, Szovjetunióból jött a képcső, a videot... (2024.04.09. 15:33) Színes televízió a Szovjetunióban

Facebook hírfolyam

Lazarbibi honlapja

Blogajánló

A helgolandi csata 01. Európa északi területei amolyan félreeső peremvidékként szerepelnek a köztudatban, és gyakran a történelemkönyvekben is. Valójában azonban a Baltikum már az ókor óta kiemelt szerepet játszott a kontinens életében, és nemcsak gazdasági, hanem politikai és katonai szempontból is. A térség két domináns… htenger.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2024 április (1)
  • 2023 november (1)
  • 2023 február (1)
  • 2022 november (1)
  • 2022 október (1)
  • 2022 február (1)
  • 2021 december (2)
  • 2021 augusztus (1)
  • 2021 június (1)
  • 2021 április (2)
  • 2021 március (1)
  • Tovább...

Egyéb

Támogatás

Támogasd munkámat, ha több hasonló jellegű cikket szeretnél olvasni, de az oldal enélkül is üzemel tovább.

 

Kávégép szerviz

185706145_3911285022287604_3885607603847226092_n.jpg

Elektronika,tech,retro
süti beállítások módosítása
Dashboard